Bruktbåt

Dette må du sjekke med motoren før du slår til på bruktbåt

Her er de 10 viktigste sjekkpunktene for utenbordsmotoren.

Pluss ikon
<b>PRØVEKJØRING:</b> En viktig del av motorsjekken er en prøvetur der motoren blir driftsvarm og blir kjørt i hele turtallsområdet. 
PRØVEKJØRING: En viktig del av motorsjekken er en prøvetur der motoren blir driftsvarm og blir kjørt i hele turtallsområdet.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Basert på våre erfaringer gjennom tester og ulike saker om utenbordsmotorer de siste 15 årene, har vi laget en enkel sjekkliste for brukte utenbordsmotorer. Den kan være en bra huskeliste enten du skal kjøpe brukt motor og båt, eller trenger å feilsjekke din egen motor.

1. Service og dokumentasjon

Det er en tendens til at selv ganske nye båter blir kjørt på låven eller i hagen når det er tid for opplag. I noen tilfelle blir motoren knapt ferskvannskjørt, kanskje gjør eieren noe selv, eventuelt blir nødvendig vedlikehold utført av en mekaniker eller forhandler før båten settes bort. Derfor er det viktig at du får se dokumentasjon på hva som er gjort med motoren, gjerne så langt tilbake i tid som mulig. Best er det selvsagt om motoren har fulgt fastsatt service og vedlikehold hos en forhandler. Registerrem, impeller og innvendige offeranoder er svært viktige punkter.

2. Utvendig inspeksjon

En ting er det visuelle, for man vil jo gjerne at motoren skal ta seg pent ut på båten, uten riper eller skader. På noen båter kan motorlokket gnisse mot deler av båten, særlig i forkant av lokket. Tilstanden på riggen kan gi noen indikasjoner på om den har vært behandlet bra, det bør i alle fall ikke være synlige korrosjonsskader. Et viktig sjekkpunkt er å kontrollere offeranodene. De skal sørge for at det ikke oppstår tæreskader på motoren. Er disse nesten borte eller mangler helt er det grunn til mistanke.

<b>UTVENDIG:</b> Styring, slanger og overføringer er en del av den visuelle inspeksjonen. 
UTVENDIG: Styring, slanger og overføringer er en del av den visuelle inspeksjonen.  Foto: Terje Bjørnsen

3. Propell og undervannshus

Det bør i utgangspunktet være helt og pent, men selv den beste båtfører kan oppleve et sammenstøt med moder jord. Er undervannshus og/eller propell like hakkete som en fjellrygg i Himalaya er det grunn til en grundigere sjekk. Eventuelt ta av propellen for å sjekke tilstand på splint og aksel, sistnevnte bør også være fettet.

Selv om alt ser bra ut, kan du kontrollere stigning og diameter på propellen, slik at du vet den passer til båt/motorkombinasjon.

<b>PROPELL:</b> Mindre skader, som dette hakket, kan files pent og har liten betydning. Viktig å sjekke at propellen er tilpasset båt/motorkombinasjon. 
PROPELL: Mindre skader, som dette hakket, kan files pent og har liten betydning. Viktig å sjekke at propellen er tilpasset båt/motorkombinasjon.  Foto: Terje Bjørnsen

4. Trim

Denne funksjonen er blitt vanlig selv på relativt små motorer. Du kan gjerne ta en kikk på trimsylindrene når du gjør den utvendige inspeksjonen for å se at alt ser bra ut, uten skader eller lekkasjer. Jevn og rask funksjon er bra, treg eller rykkete oppførsel ledsaget av ulyder er det naturlig nok ikke. Mange motorer har langsommere trimfunksjon når motoren er i kjørestilling, og raskere når den kommer over det.

5. Instrumenter og kontroller

Vi nærmer oss den delen av programmet som best gjøres på sjøen under prøvekjøring. Helst skal alle instrumenter virke og være fri for kondens. De som gir viktig informasjon om motortilstanden – turteller, timeteller, oljetrykk og kjølevannstemperatur må i alle fall fungere. Det finnes mange varianter av både styring og gir/gass-kontroll.

Felles for dem er at de skal gi en god, lineær følelse uten slipp, rykk eller napp. Dette kan følges opp under prøvekjøring.

<b>VIKTIG:</b> Motoren skal nå korrekt turtallsområde på full gass, og viktige varsellys eller motorinstrumenter skal virke. 
VIKTIG: Motoren skal nå korrekt turtallsområde på full gass, og viktige varsellys eller motorinstrumenter skal virke.  Foto: Terje Bjørnsen

6. Prøvekjøring

Det viktigste enkeltpunktet i denne sjekklisten. Det er nå du virkelig kan kjenne om alt fungerer slik det skal. Moderne motorer med innsprøytning skal starte lett og på første slaget. Eldre forgassermotorer må følge korrekt startprosedyre. Treg startmotor tyder i første rekke på dårlig batterispenning. Når motoren har startet, kontroller kjølevannsstrålen. Svak eller ingen stråle tyder i på tett dyse, eller feil på impeller. Kjør motoren i rolig i 5–10 minutter til den er driftsvarm. Et bra tidspunkt å sjekke styring, trim, gir/gass. Akselererer til planingsfart, gjør noen store svinger for å sjekke at alt fungerer. Kontroller instrumenter for normale verdier. Prøv full gass, pass på å trimme motoren riktig. Sjekk turtall og fart. En sunn motor skal gå jevnt, reagere smidig og være uten ulyder eller vibrasjoner.

7. Etter prøveturen

Sjekk kjølevannsstrålen og instrumenter for normale verdier og temperatur. Kontroller maks turtall og toppfart mot produsentens opplysninger. Motoren har et anbefalt turtallsområde for full gass og verdiene skal ligge innenfor dette.

<b>STRÅLEN:</b> Uten kjølevannsstråle, ingen kjøring. Dysen kan være tett, eller så tyder det på større problemer. Etter kjøring skal den ikke være brennvarm. 
STRÅLEN: Uten kjølevannsstråle, ingen kjøring. Dysen kan være tett, eller så tyder det på større problemer. Etter kjøring skal den ikke være brennvarm.  Foto: Terje Bjørnsen

En båt uten groe på skroget bør ikke ha et avvik på mer enn 5 % fra oppgitt toppfart. Får du ikke ønskede verdier, sjekk først at propellen er riktig til båten. De fleste småbåter går fra ca. 20–50 timer per sesong. Et høyt timetall er ikke nødvendigvis et dårlig tegn, båtmotorer har bedre av fornuftig bruk enn at de står seg i hjel.

8. Under lokket

Det beste tidspunktet for en visuell inspeksjon av motoren er etter prøveturen. Da vil eventuelle problemer være enklere å oppdage. Vær forsiktig med varme deler. Se etter eventuelle lekkasjer – olje, vann eller drivstoff.

Det skal være tørt og tett, dessuten bør overflater, slanger, koblinger og reguleringer bære preg av regelmessig vedlikehold eller være skiftet ut ved behov. Rust eller korrosjon liker vi ikke.

<b>UNDER LOKKET:</b> Rent, tørt, smurt og uten lekkasjer eller skader er bra.
UNDER LOKKET: Rent, tørt, smurt og uten lekkasjer eller skader er bra. Foto: Terje Bjørnsen

9. Gir- og motorolje

Med de to siste punktene nærmer vi oss en grense for hva en ufaglært person skal begi seg ut på, og det er ikke sikkert eier eller forhandler synes noe særlig om at du begynner å demontere motoren. Men for eldre, mindre motorer kan en slik sjekk være nødvendig og gjennomførbar.

Konsulter instruksjonsboken for riktig prosedyre om du skal tappe ut noe motor- eller girolje for inspeksjon. Ulik misfarging eller forurensing av oljen er ikke av det gode. Søk på nett eller snakk med forhandler om du er i tvil.

10. Tennplugger

Også her gjelder forsiktighetsreglene fra punkt 9. Det er neppe populært eller nødvendig å skru ut tennpluggene på en nesten ny og avansert V6-motor. På en eldre, enklere motor kan tennpluggene gi en god indikasjon på arbeidsforholdene i sylindrene.

De skal i utgangspunktet være tørre, med jevn farge. Fett, sot, rust, avleiringer eller partikkelansamlinger bør man behandle med mistanke og finne årsaken til.


Denne saken ble første gang publisert 02/07 2024, og sist oppdatert 04/07 2024.

Les også