Jeanneau merry Fisher 895
Mer tur enn fiske
Flaggskipet i Merry Fisher-serien, Jeanneau Merry Fisher 895, er en stor og flott båt. I grenseland mellom tur- og fiskebåt blir det likevel noen kompromisser.
Det begynner å bli solide dimensjoner på styrehyttebåtene. Vi har tidligere omtalt Uttern C87, og nå har vi luftet den nye toppmodellen fra Jeanneau: Merry Fisher 895. Fra pulpit til badeplattform måler den nesten 30 fot og kan motoriseres med inntil 400 hk. Da har vi flyttet oss en god del i forhold til der historien om styrehyttebåtene begynte; med halvplanende skrog, senterplassert dieselmotor og akseldrift, stort akterdekk for fiske og en liten hytte med det aller nødvendigste.
Tekniske data
Lengde, m: 8,90
Bredde, m: 2,99
Dypgang, m: 0,63
Vekt uten motor, kg: 3 060
Drivstoff, l: 400–600
Vann, l: 160
Soveplasser: 4–6
CE-kategori: C eller B
Personer: C-10, B-6
Motor: 300–400 hk
Pris m/Yamaha F350: 1 015 000,- m/2xYamaha F150: 1 011 000,- m/2xYamaha F200: 1 066 000,-
Utstyr, Nordisk pakke: 42 800,- (kjøleskap/dusj/trimflaps/LED-lys dørk/Nordic stoff innvendig/åpen pulpit)
Komfortpakke: 47 800,- (baugpropell/landstrøm/varmtvann/puter for køye i salong)
U-sofa/solseng akter: 16 000,- Navipakke: 31 600,-
Fusion lydanlegg: 8 700,-
Kalesje: 37 500,-
Ankervinsj akter: 37 500,-
Webasto dieselvarmer: 40 300,-
Når jeg går om bord Merry Fisher 895 tar det ikke lang tid før jeg tenker at dette må være den nye ferie- og allbruksbåten. Røff nok til transport og fritidsfiske, rommelig nok til at en familie på fire kan ta ferieturen med den. Fleksibiliteten er også på topp. Du kan kneppe igjen med full kalesje, sette på dieselvarmeren og ha det lunt på kalde regnværsdager. Når solen kommer frem, rigger du til solseng forut og akter, åpner dører og luker til cockpit og kan nyte finværet nesten like bra som i en daycruiser.
Møter virkeligheten
Men tilnærmingen gir også en del kompromisser. Merry Fisher 895 er som en sveitsisk lommekniv, du har alltid en løsning på lur, men verktøyet er ikke finslipt som et spesialisert redskap. Under dekk fungerer det ganske bra, med en rommelig lugar forut og en brukbar stikklugar under cockpitgulvet. I sistnevnte er det ikke all verdens takhøyde, men for barn er ikke det noe stort problem. Et voksent par vil nok stange borti saker og ting når man manøvrerer seg på plass.
Likevel, fire faste køyplasser er en god start. Men madrassene virker tynne og er noe man bør bytte ut om båten skal brukes mye til overnatting. Interiøret går i pene bruntoner, men materialer og finish virker noe enkel i forhold til båtstørrelsen.
Ta en natt i gjestehavn
Toalettrommet er stort nok, men har ikke egen dusjnisje. Heller ikke pantryløsningen i cockpit er det bobåtdimensjoner over. Riktignok med to bluss, vask og kjøleskap under førersetet, men det skorter på tilberedningsplass. Over på venstre side har du den tradisjonelle spiseplassen, der fremre sofarygg vippes rundt for å være copilotsete. Familien får nok plass her, men for fire voksne blir det skulder mot skulder.
For ferieturen tipper jeg det blir en del gjestehavn og restaurantbesøk, men for en natt eller to i uthavn går det fint. Du kan også re opp en ekstra dobbeltkøye i cockpit, men det er å strekke gjestfriheten veldig langt.
Utvendig fungerer seteløsningen på akterdekket bra. Som på mange andre slike båter er ikke sittekomforten helt i daycruiserklassen, men igjen gjør fleksibiliteten opp for mye. Du kan sette opp bord og lage solseng. Og ikke mange daycruisere er like egnet å fiske fra som denne.
En stor treleddet skyvedør mellom hytta og cockpit virker solid nok, det er bra passasje rundt hytta, best på styrbord der det også er skyvedør inn til førerplassen. Forut er det en solpute du også kan vippe opp til en smart sittebenk.
Norsk spesialvariant
Med vekt uten motor på drøyt 3 tonn beveger Merry Fisher 895 seg i grenseland for hva du kan drive med en enkel utenbordsmotor. Her i Norge er Yamaha F350 med V8 på 5,3 liter et populært valg. Den motorinstallasjonen var ikke tilgjengelig under den internasjonale lanseringen, men vi er blitt lovet et en testtur med en "norsk" båt i løpet av sommeren.
Vi har tidligere kjørt Askeladden P80 og Finnmaster P8 med enkel- og dobbeltinstallasjon. Erfaringen derfra var at to motorer var bedre enn en. Vi heller i retning av samme konklusjon her, men siden vi ikke har kjørt båten med F350 skal vi inntil videre la tvilen komme tiltalte til gode.
Båten kan også leveres med 2x150 eller 2x200 hk. Med den minste motoriseringen planer skroget ut på drøyt 20 knop og har ikke vondt av trimflaps hverken med tanke på sidevind eller å kunne gå i fartsområdet mellom 10–20 knop. Når du har funnet riktig trim og fartsområde går den stødig i bølgene uten for mange harde slag.
Startprisen på en drøy million er billig for en allsidig 30-foter med fire rommelige soveplasser. Riktignok er ikke Merry Fisher 895 ferdig utstyrt til den prisen, og mange av elementene som sørger for allsidigheten koster ekstra (se pristabell for det viktigste tilleggsutstyret).
Denne saken ble første gang publisert 08/08 2017.