Jeanneau Merry Fisher 7.55 Marlin m/Yamaha F150, 2012
Fiske(opp)tur
I rekken av mer eller mindre vellykkede styrehyttebåter med fiskealibi, seiler nye Merry Fisher 7.55 Marlin opp som vår favoritt.
Styrehyttebåtene er båtverdenens svar på multiverktøy. Verktøyet som kan alt. Men jaggu er de forskjellige. Mens noen er rettet mot ren turbruk, der plass til familie og venner er prioritert, er andre, som nye Jeanneau Merry Fisher 7.55 Marlin, spisset mot den ivrige hobbyfiskeren.
Jeg er selv ivrig hobbyfisker, og jeg har en klar formening om hva en såkalt «fiskebåt» burde by på. Båtprodusentene kan kalle det hva de vil, men for de virkelig interesserte er ikke to stangholdere ved akterbenken nok til å falle inn i denne kategorien.
Spikeren på hodet
Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær, heter det seg. Det er tull. Er det en ting det er mye av i dette landet, så er det dårlig vær. De som mener det motsatte har hatt flaks. I min hobbykrets, om jeg kan kalle det noe slikt, blir muligheten til å gå inn under tak når regnet skyller ned sett på som ren luksus.
Viktigst for sånne som oss er uten tvil hvor godt båten er tilrettelagt for fiske.
Jeg vil tippe Jeanneau har hatt med folk som oss i utviklingen av nye Marlin 7.55. De treffer nemlig spikeren på hodet når det kommer til å levere det sportsfiskeren vil ha. Og da snakker vi ikke bare om stangholderne.
Tekniske data Jeanneau Merry Fisher 7.55 Marlin
- Lengde: 7,40 m
- Bredde: 2,78 m
- Vekt: 1650 kg (uten motor)
- Bensintank: 285 l
- Vanntank: 100 l
- Soveplasser: 2-4 pers
- Motor testbåt: Yamaha F150
- Toppfart: 30,8 knop
- Produsent: Jeanneau
- Pris, fra: kr 449 900/m 150 hk
- www.fritidsenteret.no
Folkene hos Jeanneau har fikset med seg ting som skjærefjøl på motorlokket, vanntank for oppbevaring av fisk, og møblement på akterdekket som både kan flyttes ved plassbehov og som kan brukes til oppbevaring av fisk/ fiskeutstyr.
Om ønskelig kan også garnrulle monteres. Brede passasjer langs begge sidene gir plass til flere fiskere, og en egen sofa i forkant av styrehytta gjør baugen til et yndet sted for fortellinger av fiskeskrøner over en kopp kaffe.
To sider av samme sak
Marlin 7.55 er tilgjengelig i to versjoner. Fishing og Comfort. Forskjellen er ikke stor, men absolutt verdt å nevne. Begge har praktiske skyvedører lang sidene av hytta, men kun Fishing har skyvedør fra hytta ut mot akterdekket. Comfort-versjonen har på sin side fast vegg med bakovervendt sofa. Noe som gjør denne litt bedre egnet for familiebruk.
Testdata Jeanneau Merry Fisher 7.55 Marlin
Turtall, o/min |
Fart, i knop |
Forbruk, l/nm |
Støy, dBA |
1500 |
5,6 |
0,88 |
62 |
2000 |
6,9 |
1,19 |
63 |
2500 |
7,7 |
1,69 |
65 |
3000 |
10,5 |
1,68 |
68 |
3500 |
14,4 |
1,66 |
73 |
4000 |
21,5 |
1,36 |
74 |
4500 |
25,6 |
1,43 |
74 |
5000 |
29,1 |
1,61 |
76 |
5400 |
30,8 |
1,81 |
77 |
Dette medfører annen layout innvendig. Volumet i hytta er litt mindre Comfort-versjonen, og i stedet for fire separate stoler som i Fishing, har Comfort to stoler foran og benk med plass til tre bak. I begge modellene kan framstolene dreies rundt, og et bord hengende på en stang i taket felles ned (ekstrautstyr i Fishing 2500 kr).
Fire-fem personer kan med det samles inne rundt bordet til et måltid etc. Begge modellene leveres med vask og kjøl (ekstrautstyr).
Liten motor, gode ytelser
Tross stor framgang de siste årene, er det vel ikke å feie under teppet at styrehyttebåtene har en noe klumpete design. Jeanneau går hardt inn for å gi Marlin 7.55 et tøft yrkesbåtpreg med sitt framoverlente overbygg, som gir den et litt Targalignende oppsyn i front. Er du i målgruppen synes antagelig du - akkurat som oss - at dette gir båten en mer aggressiv look og gjør den småbarsk.
Klumpete eller ei, Marlin 7.55 er langt fra noen klump i vannet. Den veier kun 1650 kilo. Jeanneau har virkelig fått fart på skrogene sine de siste årene, og 7.55-skroget er ikke et unntak. Båten ligger veldig plant i vannet og har nær sagt ingen planingsterskel.
Skroget føles veldig lettdrevet og skjærer vannet veldig godt.
Det er heller ingen kavitering å spore. Det gjør at testbåtens 150-hesters påhengsmotor føles sterk nok. Noe vi ikke hadde forestilt oss på forhånd. Vi noterer 31 knop på topp og en behagelig marsjfart rundt 21 knop (4000 o/ min).
Utenbordsmotoren er dessuten enklere og rimeligere å vedlikeholde, samt at den produserer langt mindre støy og vibrasjoner enn en innenbordsmotor ville gjort. Med skyvedøra akter lukket, går praten i hytta lett uten at vi trenger å heve stemmen.
Gjennomgående god
Generelt sett gir båten en veldig robust og solid følelse. Store glassflater som ikke skrangler vitner om at Jeanneau tatt jobben på alvor. De store vinduene gir dessuten god romfølelse og god sikt ut i alle retninger. Skyvedørene, som ofte er en svakhet på rimelige båter, framstår av god kvalitet. Innredningen er enkel men gjennomtenkt, og med soveplass til to og porta potti framme i baugen, samt mulighet for dusj på akterdekket, har båten virkelig helgeturpotensial.
Og husk; dette er en båt som kan brukes hele året. Når det kommer til materialkvalitet og finish på byggearbeidet har Jeanneau fortsatt litt å hente. Men det går litt hånd-ihånd med prisen, som vi kommer tilbake til litt senere. Vi har ikke mye å sette fingeren på: Støpekanten inn mot forpiggen er litt skarp, mens treplatene i dørken har dårlig passform og kun holdes på plass ved hjelp av tyngdekraften og et underdimensjonert låsebeslag. Noe som gjør at de ligger og skrangler.
Førersetet sitter litt langt fra motorkontrollen og rattet skjuler deler av skjermen til kartplotteren som igjen kunne vært montert noe høyere. Putene er dessuten i tynneste laget gjennom hele båten. Testbåten er riktignok én av tre prototyper, så enkelte av disse problemene kan være løst i produksjonsmodellene.
Masse for pengene
Som du sikker skjønner er vi veldig tilfreds med Marlin 7.55s mange gode kvaliteter. Den er et godt multiverktøy, for å si det slik. Gode kvaliteter eller ei, det er pengene som rår. Men heller ikke her gjør Jeanneau seg bort. Tvert imot. Fritid-Senteret, som er norsk importør, oppgir prisen til 449 900 kroner med motor (150 hk). Har du motor fra før så er prisen for selve båten hyggelige 279 000 kroner.
Båten er ganske moderat utstyrt i standardutførelse, men noe får man med. Kokeapparat, kompass, manuell og elektrisk lensepumpe og vask inngår i standardpakken. Har man litt ekstra å svi av på ekstrautstyr anbefaler vi utstyrspakken «Exclusive» til 25 000 kroner, der man får med blant annet dusj på hekken, farget skrog, pulpit akter, skyvbar takluke, et cockpitvindu som kan åpnes, vindusspyler og to vindusviskere.
Videre er det kun lommeboka som setter begrensninger. Elektrisk ankervinsj, stereo/navigasjon, varmer, kjøleskap, landstrøm, dekkslys og utvidet fiskepakke er bare noen få elementer i en ytterst velfylt utstyrsoversikt.
Denne saken ble første gang publisert 27/07 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.