Luksusyachten M/Y Kilda
Blir ikke så mye bedre enn dette
Hvis du vil ha det aller beste yachtverdenen kan by på, se til Italia
Skal du ha superyacht med det ypperste av klasse og stil er det fort gjort å falle for et italiensk verft. Som det Genoa-baserte Tankoa, her representert ved et av de aller nyeste eksemplene på at det går an å lage noe overdådig, uten at det nødvendigvis må bli vulgært.
Imponerer i Monaco
M/Y Kinda er den fjerde modellen på verftets 50-meters superyacht-plattform, og den andre med hybrid drivlinje. Den ble overrakt eierne i fjor, og vakte berettiget oppsikt på Monaco Yacht Show. Nå har skuta akkurat vært gjennom en komplett foto- og videoseanse, til glede for oss som ikke helt når opp i 50-metersklassen når det gjelder båtkjøp.
Om bord finner du stor eierlugar og seks gjestelugarer, enormt uteområde med basseng i baugen og mer beskyttede uteområder akter. Der er det både spiseplass under tak og store sofa- eller loungeløsninger. I tillegg er det i god yachtstil en velutstyrt beachclub på nedre dekk akter, med mulighet til å sette ut tender og vannleker fra store luker i siden.
Sjefdesigner Francesco Paszkowski er naturlig nok stolt av helheten i designet, men setter spesielt pris på interiørløsningen. De er blitt til sammen men eieren og interiørdesigner Margherita Casprini.
– Her er det en gjennomført stil med naturlige materialer, en kombinasjon av blanke og matte overflater, med myke og behagelige fargetoner, forklarer Paszkowski . – Eikegulv, lyse tak og skinnpanel i ulike grader av grått på veggene sørger for behagelig miljø i salongene, mens de forskjellige lugarene har fått en litt annen stil.
TEKNISKE DATA:
Total lengde, m: 49,9
Bredde, m: 9,4
Dypgang, m: 2,4
Vekt full last, tonn: 397
Effekt, hk: 2x1400
Rekkevidde, Nm: 4700@12 knop
Avansert fremdrift
Hybridløsningen er det Bintador, MAN og Siemens som står for, med tre muligheter for fremdrift: Diesel-mekanisk, diesel-elektrisk og fullelektrisk. Systemet gjør det også mulig å ankre om natten uten støy og utslipp fra generatorer. Det gjør at man lettere kan gå i havn steder som enten har eller får restriksjoner med tanke på støy og utslipp. Toppfarten ligger på 17–18 knop, mens typisk marsjfart er 14 knop. Vil du riktig langt av gårde har M/Y Kinda en maksimal rekkevidde på 4700 Nm ved 12 knop. Dermed skal det gå greit å ta turen nonstop fra Monaco til hjemmehavnen i Basseterre på St. Kitt and Nevis i Karibia. Den skulle vi gjerne ha blitt med på...
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 26 2023. Den er oppdatert med flere bilder, opplysninger og video i juni 2023.