Italian Vessels 28,5M
Slik bygges den italienske superyachten
Mye skal tas hensyn til når du bygger en yacht. Her er tankegangen bak to nye expedition-modeller.
Tommaso Spandolini er en av Italias mest kjente yachtdesignere, og hatt ansvaret for en rekke kjente yachtmodeller gjennom en karriere på over 40 år.
Lengde, m: 28,5
Bredde, m: 7,21
Dypgang, m: 2,45-2,65
Deplasement, tonn: 145–165
Motoreffekt, hk: 1120
Maks fart, knop: 13
Marsjfart, knop: 10
Drivstoff, l: 30 000
Rekkevidde, Nm: 3 000
Skrog: Stål
Overbygg: Aluminium
Nå har han nettopp ferdigstilt designet til to nye expedition yacht-modeller.
– Jeg har kjent Mario Pargi som står bak Italian Vessels-verftet i mange år, sier Spadolini.
Sammen med de to sønnene, har Pargi overtatt og revitalisert et verft på den italienske Adriaterhavskysten, der det tidligere har vært bygget over 200 skip – alt fra taubåter til superyachts.
Vil lage yachter i stål og aluminium
– Med Italian Vessels vil Pargi lage havgående yachter i stål og aluminium med langt tøffere egenskaper enn de typiske glassfiberkonstruksjonene, forklarer Spadolini.
– Derfor synes jeg det var en fin utfordring da Pargi kontaktet meg for å lede designarbeidet på de to nye yachtene, sier han.
En annen kjent italiener, Umberto Tagliavini, står bak det tekniske arbeidet med skrog og grunnstruktur.
Det dreier seg om et deplasementsskrog på 28,5 meter, men med forskjell i overbygg og planløsninger mellom de to båtene.
– Den mer explorer-aktige Enjoy-versjonen har overbygget plassert lenger frem, sier han.
– Dermed får vi mer plass på det åpne akterdekket til å plassere vannleker og tendere, forteller Spadolini.
Les også (+): Plutselig stod to av de viktigste båtmerkene i Norge uten motorleverandør
En av utfordringene er planløsningen
– Vi er i gang med å bygge Wide Space-utgaven, og den har en mer tradisjonell superyachtdesign med et lengre øvre akterdekk. Likevel er rundt 70 % av konstruksjonen den samme, sier Spadolini.
En av utfordringene på alle store yachter er å få til en fornuftig planløsning og smart plassering av både eier-, gjeste- og mannskapslugarer. Spadolini mener de har løst det på en god måte her:
– Eierlugaren har fått den beste plasseringen, forut på hoveddekket både med egen sofagruppe og walk-in closet, forteller han.
– De fire gjestelugarene er gruppert sammen på dekket under, mens mannskapslugarene med egen spiseplass er plassert forut for dem igjen.
På slike yachter er det viktig med et skille mellom privatlivet til mannskap og gjester.
Derfor har mannskapslugarene egen utgang – rett i bysseseksjonen på hoveddekket, mens gjestelugarene har sin trapp og utgang direkte til salongen på hoveddekket. Der er det også utgang fra eierlugaren.
Les også (+): Denne herlige kjøremaskinen er fra et helt nytt merke i Norge
Ekstra fornøyd med brodekket
Ekstra fornøyd er Spadolini med sin «Sky Lounge» på 16 kvadratmeter på brodekket:
– Det er en hyggelig, innendørs salong med sofagruppe og fantastisk utsikt, sier han.
– En ganske uvanlig løsning på en yacht av denne typen, men et fint tillegg til uteplassen i forkant av broa og den åpne uteplassen i akterdelen av brodekket.
I stedet for en plasskrevende tendergarasje, har Spadolini valgt en løsning der tenderen plasseres på akterplattformen.
Tenderen sjøsettes og tas opp ved at plattformen senkes under vann og så heves.
En «mindre» yacht, men bygget på samme prinsipper
Mindre vannleker, eller annet utstyr lagres i skottet i forkant av plattformen, alternativt kan en mindre RIB eller vannscooter plasseres på fordekket.
Selv om Wide Space og Enjoy «bare» er 28,5 meter lange, forteller Spadolini at de er bygget på samme prinsipper som store yachter.
Blant annet med brovinger for god oversikt ved manøvrering, samt store bunkerstanker med kapasitet på til sammen 30 000 liter. Det sørger for rekkevidde på rundt 3000 nautiske mil i økonomifart.
I teorien kan du da eksempelvis gå nonstop fra Bergen til Boston. Selv om vi tipper de fleste vil legge inn flere stopp underveis.
De to dieselmotorene er fra MAN og yter 560 hestekrefter hver. Da er toppfarten på 13 knop, mens en mer økonomisk marsjfart ligger rundt 10 knop.
Les også (+): Gjør et høstkupp på båtmarkedet