Test: Jeanneau Merry Fisher 695 Serie 2
Helt riktig båt for deg som overnatter innaskjærs
En ny utgave av bestselger-modellen Jeanneau Merry Fisher leverer mer av det samme. Og det er vi glade for.
En av de virkelige klassikerne blant styrehyttebåtene møter 2020-sesongen i ny og forbedret utgave. Jeanneau Merry Fisher 695 kom på markedet i 2014 og har siden debuten blitt produsert i rundt 1400 eksemplarer.
En god del av disse har av flere grunner funnet veien til Norge.
Kombinasjonen av lun, innelukket cockpit og praktisk akterdekk gjør at styrehyttebåtene er svært godt tilpasset norsk helårsbruk. Det er noe de fleste båtinteresserte vet.
Dessuten går Merry Fisher 695 både størrelses- og prismessig rett inn i et område som passer norske båtbrukere godt.
En båt som holder prisnivået
Med en lengde på 6,71 meter og bredde på 2,54 meter er Merry Fisher 695 Serie 2 stor nok til at verftet får på plass til det viktigste av innredning og utstyr.
Dessuten er franskmennene flinke til å holde prisnivået i sjakk. Fra 550 000 til 600 000 kroner er det mulig å skaffe seg en båt med brukbart utstyrsnivå.
Det er ikke snakk om de store, revolusjonerende endringene i serie 2-versjonen. Her har man heller tatt utgangspunktet i et velfungerende, populært konsept og gjort noen tilpasninger for å heve brukeropplevelsen et par hakk.
Hyggelig på akterdekket
Jeanneau har gått i bresjen for å gjøre styrehyttebåtene mer familievennlige. Går vi seks–åtte år tilbake, var de fleste temmelig nødtørftige greier når det kom til komfort og trivsel, det meste handlet om nytte og det praktiske.
I Merry Fisher 695 Serie 2 ser vi konturene av en helårsbåt alle kan ha det hyggelig i, enten været er bra eller dårlig. På akterdekket er det mulig å rigge til en velfungerende U-sofa. Den kan også gjøres om til en stor solseng. Kombinert med utestyring kan selv skipperen nyte godværet sammen med resten av gjengen.
Skal du bruke akterdekket til fiske eller transport kan noe av innredningen fjernes. Jeanneau har i tillegg sin Marlin-serie – Merry Fisher-modeller som er mer tilpasset sportsfiske. Verdt å merke seg er at Serie 2-utgaven av 695 Marlin står på programmet over 2020-nyheter.
På vanlig måte er det skyvedør mellom akterdekk og innelukket cockpitområde. Her inne er det ingen overraskelser.
Testall
Turtall (o/m) | Fart (knop) | Støy (dBA) | Forbruk (l/t) | Forbruk (l/Nm) |
1000 | 4.0 | 58.5 | 3.0 | 0.8 |
1500 | 5.0 | 58.5 | 5.0 | 1.0 |
2000 | 6.5 | 60.5 | 7.0 | 1.1 |
4100 | 19.0 | 72.5 | 25.0 | 1.3 |
4500 | 23.0 | 75.5 | 30.0 | 1.3 |
5000 | 26.5 | 77.0 | 38.5 | 1.5 |
5500 | 28.5 | 77.5 | 47.0 | 1.6 |
6000 | 32.0 | 82.0 | 60.0 | 1.9 |
Noen vil si konvensjonelt inntil det kjedelige, samtidig er det viktig å balansere innovasjon med det man faktisk vet fungerer.
For i en båt på denne størrelsen skal du ikke tulle mye med konseptet før det går utover egenskapene. Noen centimeter her eller der, og plutselig er ikke gangveien bred nok, setet blir for smalt eller førerplassen upraktisk.
Lengde, m: 6,71
Bredde, m: 2,54
Vekt tom, kg: 1625
Drivstoff, l: 170
Vann, l: 50
Personer: 8
Soveplasser: 4
Kabiner: 1
Anbefalt motor: 115–150
Prisområde: 500–600 000 kroner
Det slipper du i alle fall med Jeanneaus tradisjonelle tilnærming.
Ingen elementer tar mer plass enn de må og kan, dermed blir helhetsinntrykket balansert.
Les også: Test: Gradezza 25S
Til kortere overnattingsturer
Vår testbåt har vask og kokebluss i bakkant av førerplassen og 42-liters kjøleskap under sittebenken på babord side. Slik sett er den rigget for kortere overnattingsturer i uthavn. Det er ikke nødvendigvis båtens primære bruksområde, men nyttig om du ønsker å ha muligheten.
Totalt byr Merry Fisher 695 Serie 2 på fire soveplasser.
De to beste finner du i V-køya foran i baugen, mens sittegruppen i cockpit kan gjøres om til soveplass for to barn eller en voksen.
Den er ikke veldig bred, og den fremste sittebenken er smalere enn den bakre. En vippbar ryggpute gjør at den fungerer bra som copilotsete i fartsretningen.
I praksis egner cockpiten seg til 4–5 stykker når du er på tur. Et lite, men separat toalettrom har den plassen du kan forvente i en båt av denne typen, og er helt avgjørende for at konseptet fungerer på lengre turer.
Les også: Kenneth designet og bygde egen båt
Fokus på funksjonelle løsninger
Jeanneau er kjent for å balansere godt mellom prisnivå og produktegenskaper.
Merry Fisher 695 Serie 2 representerer ikke noe unntak. Dermed skal man ikke forvente premiumkvalitet på alle detaljer. I stedet får du stort sett funksjonelle løsninger til en relativt hyggelig penge.
Det samme gjelder kjøreopplevelsen. Et snilt, lettplanende skrog fungerer fint sammen med Yamahas velprøvde 150-hester.
Båten kan også leveres med mindre motor, men kjører du ofte med flere personer eller last om bord, vil vi absolutt anbefale testbåtens Yamaha F150.
Da føles 695 på ingen måte overmotorisert, men det ekstra sylindervolumet gir mer kraft enn 115- og 130-hesterene fra Yamaha.
Les også: En snill båt for hele familien
Trives best innaskjærs
Det handler ikke så mye om toppfart, for noe særlig mer enn de 32 knopene vi oppnår, passer ikke 695-skroget til.
Det handler mer om behagelig marsjfart og kjørestyrke i mellomregisteret.
På vår testtur havner vi ofte på rundt 20–25 knop på lengre distanser.
Da holder støynivået i hytta seg på et akseptabelt nivå, særlig når du lukker akterdøra og bruker takluke og sidevinduer til ventilasjon.
Vi Menn Båt mener
Det er lite å sette fingeren på i denne styrehyttebåten. Jeanneau følger et kjent og velprøvd mønster.
Du får ikke alt til denne prisen, men på de viktigste områdene gjør den nye Merry Fisher 695 serie 2 akkurat det som skal til.
Forbruket er på sitt laveste i dette området, og skroget blir ikke altfor overrasket om det skulle dukke opp noen krappe hekkbølger.
Det er nemlig mer utformet for god plassutnyttelse og lav planingsterskel, enn bølgekutting utaskjærs.
Går du for tøft til verks i bølgene, blir det ofte harde slag og innskrenket komfort for alle om bord. Da er det bedre å slå av på farta, trimme motoren inn og gå over i halvplanermodus.
Denne saken ble første gang publisert 14/07 2020, og sist oppdatert 15/07 2020.