Langtest, 600 Nm med Finnmaster Pilot 7.0

Ikke bare en tøffing

Skal du ha en helårsbåt, går det ofte på bekostning av hyggefaktoren om bord. Det akter Finnmaster å gjøre noe med.

Pluss ikon
Finnmaster Pilot 7.0 2013
Finnmaster Pilot 7.0 2013 Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Tekniske data Finnmaster Pilot 7.0

  • Lengde: 6,9 m
  • Bredde: 2,65 m
  • Dypgang: 0,9 m
  • Vekt uten motor: 1350 kg
  • Personer: 7
  • Køyeplass: 2+1
  • Motor: 90-150 hk
  • CE-kategori: C
  • Pris med Yamaha F150: F ra 460 000,-
  • Pris med Yamaha F115: F ra 442 000,-
  • www.yamaha-motor.no

At styrehyttebåter som Finnmaster Pilot 7.0 Pilot fungerer når det er kaldt, vått og blåser vet vi. Derimot er vi litt mer usikre på hvordan en helårsbåt er å bruke når sommeren er på sitt beste. Blir det trangt og varmt i den lille hytta? Kan sitteplassene ute fungere til noe annet enn fisketurer?

Kommer vi til å savne den store sofagruppen eller solplassen i en daycruiser?

Uansett er Finnmaster offensive når det gjelder å fremheve båtens allsidige egenskaper. Den skal tilfredsstille kravene til praktisk bruksbåt, fiskebåt og med det rette utstyret også fungere som en turbåt for familien. Det er en god grunn til at denne båttypen er blitt langt vanligere langs vår langstrakte kyst.

Fra å være enkle på grensen til det spartanske og ukomfortable, har helårsbåtene tatt et langt steg bort fra sjarkaktige egenskaper. Midtplasserte dieselmotorer med aksel er i stor grad erstattet med motorbrønn akter og moderne utenbordsmotor. Det gir ikke bare fordeler når det gjelder fartspotensial og lavere motorstøy, men gjør at plassutnyttelsen på akterdekket blir bedre.

En viktig egenskap på båter i 6-7 meters klassen, der hver centimeter er viktig.

Dessuten har produsentene innsett at båter som opererer i grenseland mellom fritidsbruk og daglig innsats, ikke bare kan være utstyrt med plaststol, ratt og gasspak.

Skal de tiltale et bredere publikum må også komfort, utstyrsnivå og fleksibilitet i bruksområdene tas vare på. Vi har kjørt en lang rekke styrehyttebåter de siste årene, og fulgt med på en stadig forbedring av produktene.

FOTO: Terje Bjørnsen
FOTO: Terje Bjørnsen

Utstyr etter behov

Vår Finnmaster Pilot 7.0 er godt utstyrt. Her er det krysset av i utstyrslisten for de elementene som skal til for å gjøre båten egnet til mer enn ren bruks- og fiskebåt. For familiebruk er det viktig med ting som badeplattform, rekker, bord og sidebenker i cockpit, samt puter til de ulike sittebenkene. For deg som vil fiske er det viktig å ta med utvendig styring, mens de som vil bruke båten som helårs transportbåt bør ha med seg varmer, trimplan og baugpropell.

Vi er litt overrasket over at bare en vindusvisker er standard, mens visker nummer to og vindusspyler er ekstrautstyr. Vi merker behovet for god sikt de første 100 nautiske milene. Da kjører vi båten langs Skagerrak-kysten, mye utaskjærs med typisk solgangsbris og 1-1,5 meters bølger. Skroget er ikke noen typisk bølgekløyver. Til det er V-bunnen for slakk, mens bæring og vektfordeling gjør at skroget aldri løfter seg særlig ut av vannet.

Dermed blir det en del sjøsprøyt over rutene og vi er glade for at vår båt har to viskere og spyler.

Sjøegenskapene gjør seg bra for båttypen. Både på denne første lange etappen og i senere møter med rom sjø setter vi pris på at båten går tidlig i plan og at du kan gå rundt 15-20 knop med bra drivstofføkonomi. I denne hastigheten følger skroget bølgene og du slipper de harde landingene som kommer om du prøver å presse farten høyere i krapp sjø. Da gjør også smell og skrangling i hytta oppmerksom på at gassglade båtførere nok skal finne seg noe annet å leke i bølgene med. Stabiliteten i sidesjø virker bra og det kjennes trygt å kjøre Finnmaster Pilot 7.0 selv om det blåser litt.

Stor motor gir komfort

Båten leveres med Yamaha-motorer og produsenten anbefaler motorstørrelse fra 90-150 hk. Vår båt er utstyrt med det sterkeste alternativet, en Yamaha F150. Det er en stor firesylindret maskin med 2,7-liters sylindervolum. Det gir en toppfart på drøyt 32 knop, men det mest interessante med å velge den store motoren, er den komfortable oppførselen ved marsjfart og kraftig dreiemoment for de gangene du har med mye folk eller last om bord. Du kan trekke turtallet rundt 1000 o/m tilbake og har fortsatt 25-26 knop inne, mens forbruket reduseres med ca. 20 l/time i forhold til toppfart.

Mest økonomisk og stillegående er båten ved rundt 20 knop. Du sparer bare snaut 20 000 kroner på å velge den mindre Yamaha F115. Med én liter mindre sylindervolum har du mindre trekkraft å rutte med og turtallet er ifølge Yamahas kjørefakta langt høyere, noe som gir en mer anstrengt gange i marsjfart.

Mens F150 gjør 21 knop ved 4000 o/m, må F115 snurre 5000 o/m for å gå 22 knop. Og med en forskjell på 0,1 l/Nm er forbruksfordelen marginal. Også gjennom våre 600 nautiske mil under ulike kjøreforhold, holder forbruket seg moderat.

I snitt over hele langtestperioden ligger det på drøyt 1,3 l/Nm, det varierer fra 1,0 l/Nm ved mye rolig kjøring og stiger til 1,6 l/Nm når vi brøyter oss vei langs kysten i motsjø.

Variert bruksområde

Finnmaster har valgt å gi Pilot 7.0 et stort akterdekk, litt på bekostning av plassen inne i hytta. Det tror vi er en bra balansegang, siden akterdekket blir stort nok til varierte aktiviteter. Med utestyringen på plass kan du manøvrere båten fra akterdekket, men av sikkerhetshensyn er det best å holde seg under planingsfart. Enten du er på rolig hyggetur med familien, eller skal styre mens kompisene fisker er uteposisjonen fin å ha.

Vi nevnte tidligere de ekstra sittebenkene på hver side av akterdekket og puter til disse og de små sitteklaffene på hver side akter. Nei, det blir ikke som å hygge seg i aktersofaen på en fin daycruiser eller bowrider, men for kortere turer eller et lite måltid rundt bordet fungerer det godt nok.

Dermed blir Pilot 7.0 en båt du også kan bruke til hyggeturer.

Når du vil fiske, er det bare å rydde unna benker og bord. Med stangholdere akter, bra plass langs rekka og god tilgang på begge sider av motorbrønnen burde det være duket for fine fiskeopplevelser uten at noen krangler om den beste plassen. Under dekk er det godt med stuveplass, slik at fendere, fortøyningsutstyr og andre utstyrsting kan holdes unna.

Det er laget en dyp og trygg gangvei på styrbord forbi hytta og frem på dekk. Der finner du også en liten sitteplass med pute. Et fint sted å sitte i fred med pilken, eller for de litt større barna under et skjærgårdscruise.

Kompakt førerplass

Det er mange ting som skal på plass i en relativt liten hytte. Spyletoalett under putene i baugen er kanskje ikke det mest private, men i et knipetak er det greit å ha. Septiktanken er på 40 liter. Bakerst i hytta er det plassert et bitte lite pantry med vask på styrbord side og en liten kjøleboks under et klappsete på babord side. Dermed har du noen enkle matlagingsmuligheter.

FOTO: Terje Bjørnsen
FOTO: Terje Bjørnsen

Forut har du en V-formet køye som i alle fall duger for en person, men noen typisk overnattingsbåt er Finnmaster Pilot 7.0 ikke.

Det er to greie pilotstoler på hver side av hytta og fotstøtten gjør at du sitter brukbart selv på lengre etapper. Det lille klappsetet over kjøleboksen har mer preg av en reserveløsning for korte turer. Er det dårlig vær og flest mulig vil under tak, kan man til nød sette et par stykker på køya helt forut, men i praksis har Pilot 7.0 bare to gode sitteplasser under tak.

Selve førerposisjonen er grei, med enkel men robust finish og funksjonell plassering av betjeningselementene. I vår båt satt en Garmin 5008 kartplotter med touchbetjening, en størrelse som passer fint i båten og er i riktig avstand for betjening og avlesning av kart eller ekkolodd. I utgangspunktet tenker man at en liten takluke og skyveklaffer i sidevinduene gir for lite ventilasjon, men selv på sommeren er det luftig nok. Detaljer er forbedret.

Vi er godt fornøyd med hvordan Finnmaster Pilot 7.0 klarte seg gjennom en periode med intens og krevende bruk. Samtidig kunne en del detaljer vært bedre gjennomført. Vår båt var byggenummer tre og utsatt for noen små barnesykdommer. Kalesjeløsning over akterdekket, en smart detalj i utgangspunktet, men det blir for mye bevegelse i festet for kalesjen når den står i hvilestilling.

Det går bra hvis du kjører i beskyttet farvann, men får båten juling (som vår) kan festet ryke etter en stund.

FISKE: Når all «hygge» er ryddet unna akterdekket, har du masse boltreplass til å teste fiskelykken. FOTO: Terje Bjørnsen
FISKE: Når all «hygge» er ryddet unna akterdekket, har du masse boltreplass til å teste fiskelykken. FOTO: Terje Bjørnsen

Vi hadde også problemer med at det samlet seg litt vann i lysene i taket etter perioder med kraftig regnvær, som igjen dryppet ned på putene i køya. Skyvedøren i hytta kunne i perioder være litt treg, uten at vi kunne finne noen åpenbar årsak. Dette er detaljer som i følge Finnmaster man har funnet nye og bedre løsninger for på båter som er produsert etter vår testbåt.

Testdata Finnmaster Pilot 7.0 med Yamaha F150

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/nm

For-bruk, l/t

2000

7,0

66

1,06

7,4

2500

7,6

67

1,50

11,4

3000

10,3

73

1,60

16,5

3500

16,5

71

1,29

21,3

4000

21,1

76

1,21

25,5

4500

25,7

78

1,32

33,9

5000

28,8

79

1,40

40,3

5400

32,4

80

1,66

53,8

Akselerasjon (sekunder)

0-20 knop: 6,5

0-30 knop: 14,4

20-30 knop: 7,9

FUNKSJONELT: Det er ikke fancy design som står sentralt i denne båten. I stedet er det praktiske løsninger og ting som fungerer i det daglige uten problemer. FOTO: Terje Bjørnsen
FUNKSJONELT: Det er ikke fancy design som står sentralt i denne båten. I stedet er det praktiske løsninger og ting som fungerer i det daglige uten problemer. FOTO: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 14/04 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også