Hydrolift X-22

Ekte vare

X-22 skal være en ekte Hydrolift, men også relativt rimelig og ganske folkelig. En umulig kombinasjon?

Pluss ikon
EKTE VARE: Hydrolift X-22 er en rimeligere variant av tidligere båter, men er likevel ekte vare.
EKTE VARE: Hydrolift X-22 er en rimeligere variant av tidligere båter, men er likevel ekte vare.
Først publisert Sist oppdatert

Det knaser og braser i isen ut elva når jeg bryter meg vei fra Hydrolifts lokaler i Fredrikstad og mot åpent vann i retning Strømtangen fyr. Forventningen sitrer i kroppen. Det er alltid spennende med en helt ny båtmodell, og det setter en ekstra spiss på det hele når båten er norsk og det står Hydrolift på skrogsiden.

For helt siden de første modellene kom på markedet i regi av Egil Ranvik, har det vært en egen aura av fart og kjøreglede ved merket. F23 og F26 satte i sin tid tonen, og siden Bård Eker overtok i 2002, har modeller som S-24, C-31 og C-27 tatt vare på tradisjonen og lagt til elementer som kvalitet og stil.

Etter finanskrisen i 2008 var ikke båt lenger det kuleste du kunne bruke penger på og en del av finansakrobatene med bonuser til å kjøpe flotte kapitalvarer forsvant permanent fra kundelistene både i bil- og båtbransje. De siste årene har fritidsbåtene fra Hydrolift i stor grad vært “one-offs” – såkalte Signature-modeller produsert på bestilling og med spesialløsninger tilpasset de enkelte kundene.

Les også: Vi har testet Nordkapp 17 Prince

SIGNATUR: De siste årene har Hydrolift produsert fritidsbåter for de få. Med X-22 kan flere få Bårds signatur på dashbordet.
SIGNATUR: De siste årene har Hydrolift produsert fritidsbåter for de få. Med X-22 kan flere få Bårds signatur på dashbordet.
RASK NOK: Med 150 hk gjør X-22 rundt 40 knop på topp. Da kjennes den stødig og lettkjørt,
RASK NOK: Med 150 hk gjør X-22 rundt 40 knop på topp. Da kjennes den stødig og lettkjørt,

Vil produsere i Norge

Helt til i år. For på produksjonslinjen til Hydrolift i Fredrikstad er det ryddet plass til et helt nytt prosjekt. Her skal det støpes og settes sammen 35 eksemplarer av den nye Hydrolift X-22. Og om planene holder vann, er dette bare første modell av til sammen fire nye X-båter Hydrolift skal lansere de neste årene.

Hydrolift X-22

Tekniske data:

  • Lengde: 6,68 m
  • Bredde: 2,30 m
  • Vekt: 1200 kg
  • Personer: 6
  • Drivstoff: 270 l
  • Skrog: 24 grader, to step
  • Materiale: GRP sandwich, divinycell
  • Motor: Mercury F150
  • Pris: Fra 539 000,-
  • Viktig ekstrautstyr: Spisebord (6 900,-)/Grafikk på skrogside (14 000,-)/Stor solseng med ryggputer (10 900,-)/Sprayhood (14 900,-)/Dørkbelegg (10 000,-)

Testdata Hydrolift X-22 med Mercury F150

Turtall, o/m Fart       Knop        Støy dBA

1500                            6              68

2000                            7              69

3500                            21             83

4000                            26             81

4500                            31             84

5000                            35             86

5700                            40              87

– X-22 er en rimeligere Hydrolift, men modellen skal fortsatt ha alle kvalitetene båtkundene forbinder med Hydrolift, forklarer prosjektleder Anders Vongraven Krogh. – Vi er allerede i gang med en fullskala-modell av den større X-25, men nå er fokus å få til en vellykket introduksjon av X-22, sier han.

Når mange andre flagger ut båtproduksjonen har Hydrolift valgt å bygge den nye båten i Fredrikstad: – Det er flere årsaker, forklarer Krogh. Bård Eker har et sterkt ønske om å produsere i Norge, dessuten gir det oss en bedre kontroll på produksjonsprosessen og dermed gi båtene den kvaliteten en Hydrolift må ha.

Omsider er det slutt på 5-knopsgrensen, og den nye X-22 kan få strekke på vingene. Båten støpes med tradisjonell håndlaminering, men ifølge Krogh gjør fokus på vekt og bruk av divinycell-matter skroget både lett og stivt.

Mercurys 150-hesters firetakter er eneste motoralternativ for båten. Det er en typisk representant for dagens 150-hestere, firesylindret og med stort sylindervolum på tre liter. I likhet med konkurrentene fra Yamaha (2,7 liter) og Suzuki (2,9 liter) gir det en enkel konstruksjon, solid dreiemoment og gunstig drivstofforbruk. Utfordringen er i hovedsak at disse motorene ikke har den lekreste gangen på høyt turtall.

Skroget i X-22 er en lett modifisert utgave av SX-22, med skarp V-bunn og to stepp. Det er ikke noe å utsette på måten båten går i plan, med motoren trimmet inn er det så vidt baugen reiser seg noen grader i akselerasjonsfasen. Det sikrer et bredt fartsområde og gjør det enkelt for føreren. Når du passerer 25 knop merker du at skroget løfter seg ut av vannet, typisk for et steppet skrog. Dermed er det ikke behov for overdreven bruk av trimknappen, selv når du nærmer deg toppfart.

FUNKSJONELT: Kompakt konsoll og robuste stoler, gangvei på begge sider.
FUNKSJONELT: Kompakt konsoll og robuste stoler, gangvei på begge sider.
SKREDDERSØM: De nye sportsstolene er spesiallaget for X-22, men vil etter alt å dømme bli brukt også i nye modeller.
SKREDDERSØM: De nye sportsstolene er spesiallaget for X-22, men vil etter alt å dømme bli brukt også i nye modeller.

Kvalitetsfølelse i skroget

Med Strømtangen fyr på styrbord har jeg etablert meg på det som viser seg å være en utmerket marsjfart for denne båt-/motorkombinasjonen: 4500 o/min på turtelleren og 30–31 knop på GPS-en. Sola henger appelsingul over horisonten, og hadde det ikke vært for minusgradene og fartsvinden, kunne man fort ha innbilt seg at ferden over de slakke dønningene forgikk en lun junikveld.

Lett dønning og null vindsjø er fint på hyggetur, men ikke like formålstjenlig på båttest. Den endelige konklusjonen på hvordan Hydrolift X-22 oppfører seg når bølgeforholdene blir røffere må vi ha til gode.

På det jeg klarer å oppdrive av hekksjøer er indikasjonene positive: Båten går lett og høyt i vannet, skjærer pent gjennom og det er ingen ulyder fra skrog eller innredning. Med erfaring fra tidligere Hydrolift-modeller er det lite som tyder på at verftet plutselig skulle finne på å lage en båt med svakere sjøegenskaper enn normalt.

Den stive, stumme følelsen i skroget forplanter seg videre til innredning og konsoll. Testbåten er bare nummer to ut av produksjonslinjen, og er for en “beta-utgave” å regne. Men med unntak av noen mindre detaljer, er den identisk med kundebåtene.

Vi har testet: Vi har prøvekjørt Bavaria R40 Fly

SOLPLASSEN: Under sengen skjuler det seg puter for solseng i båtens fulle bredde.
SOLPLASSEN: Under sengen skjuler det seg puter for solseng i båtens fulle bredde.
SKREDDERSØM: De nye sportsstolene er spesiallaget for X-22, men vil etter alt å dømme bli brukt også i nye modeller.
SKREDDERSØM: De nye sportsstolene er spesiallaget for X-22, men vil etter alt å dømme bli brukt også i nye modeller.

Også praktiske elementer

Førerposisjon er viktig for en kjørebåt som Hydrolift X-22 og ergonomien stemmer bortimot perfekt. De nye sportssetene med vippepute gir god støtte i kombinasjon med fotplate når du sitter. Vindskjermen dekker godt og har fin siktlinje over baugen.

Jeg klemmer til gasspaken og leker med trimmen for å finne toppfarten. Da er det greit å holde utkikk etter isflakene som driver rundt i fjorden. Sittehøyden med vippeputen oppe er perfekt i forhold til kanten på vindskjermen med en bøy som dytter luftstrømmen opp. Da slipper fjeset å bli dypfryst i 40 knop, men oversikten er bedre enn når jeg sitter ned.

Hydrolift X-22 handler likevel ikke bare om kjøreglede. Trivselen om bord er i like viktig for den typisk X-22-kunden. Den store solsengen forut har plass under til ekstra puter under og er fort gjort å sette opp og pakke sammen. Aktersofaen er behagelig og med vendbare førerstoler og bord blir det en hyggelig sittegruppe. Praktiske detaljer inkluderer stueplass i konsoll og velsorterte tekniske installasjoner under aktersofaen. Trenger du værbeskyttelse kan båten leveres med sprayhood over konsollen.

VIL BYGGE I NORGE: Prosjektleder Anders Vongraven Krogh er fornøyd med produksjonsopplegget så langt.
VIL BYGGE I NORGE: Prosjektleder Anders Vongraven Krogh er fornøyd med produksjonsopplegget så langt.
INDIVIDUELL: Du kan velge mellom fem ulike farger på innredning, dekor og dørk.
INDIVIDUELL: Du kan velge mellom fem ulike farger på innredning, dekor og dørk.

Samarbeider med Brunswick

Som en helt spesiell vri leveres Hydrolift X-22 i fem forskjellige fargekombinasjoner som gjentas i puter, på motor, i skrogdekor og dørkbelegg (de to siste er tilvalg). Ved første øyekast ble jeg litt skeptisk til kunststoffbelegget med små knaster, men etter å ha beveget meg om bord i båten noen timer er jeg solgt. Det er mykt å gå på, gir godt grep og har en lunende effekt på hele interiøret.

Brunswick er ikke bare samarbeidspartner på motorsiden, men skal også bidra til å sikre en bra distribusjon på Hydrolift X-22 og senere modeller. I 2017 dekker 10 forhandlere kysten fra Bergen til Svinesund. Med en pris fra 539 000 kroner og – så langt vi kan bedømme – egenskaper slik man forventer seg av en Hydrolift, burde det borge for mer båtbyggeraktivitet i Fredrikstad i tiden som kommer.