Hydrolift P42
Når du vil skille deg ut
Ved siden av en redningsskøyte, planlegger Hydrolift
en hel rekke ulike versjoner av P42.
Det er solide dimensjoner over skroget til den fjerde av Redningsskøytene under bygging i lokalene til Hydrolift. – Hele båten produseres i Fredrikstad, forklarer produksjonsleder Reidar Gjølstad. – Hovedmisjonen for P42-plattformen er gjenbruk av nøye uttestede hovedmoduler som skrog, drivlinjer og elektronikk. – Det gir bedre driftskvalitet, lettere service og vedlikehold med lavere nedetid og driftskostnader som resultat.
Men snart er det plass for andre utgaver av Hydrolift P42 på produksjonslinjen. Selv om Hydrolift og Redningsselskapet har samarbeidet om redningsskøyte-prosjektet, har Hydrolift anledning til å utvikle andre versjoner av båten både for privat- og proffmarkedet. Da også med andre motoralternativer enn vannjet, for eksempel med drev og to Volvo Penta D6-400, to Mercruiser 6,7 liter diesel eller en versjon med plass for tre utenbordsmotorer.
Også til privatpersoner
Modular vessel design har vært et viktig element i utviklingen av Hydrolift P42. En basis og mange mulige versjoner.
– Vi ser for oss at ulike utgaver av båten kan være interessant for både politi og forsvar, mens andre igjen kan være aktuelle for firmaer som driver ulike former for opplevelsesturer – alt fra sportsfiske og dykking til skjærgårdsopplevelser, forklarer Gjølstad.
Men også privatpersoner kan få sine ønsker om en stor, solid og rask opplevelsesbåt tilfredsstilt. Både SUV-utgaven og Discover-versjonen du ser 3D-illustrasjoner av her vil passe utmerket for norske forhold. Og en tøff Tender-utgave er også mulig, men kanskje først og fremst aktuell som støttebåt for store yachter i varmere strøk.
Prisen på en slik båt ligger i området på 10 til 12 millioner kroner, men det er også avhengig av hva kunden ønsker.
– Dette er jo en modell som i stor grad kan tilpasses kundens ønsker og da er jo også prislappen variabel, avslutter Gjølstad.