Hydrolift P42

Når du vil skille deg ut

Ved siden av en redningsskøyte, planlegger Hydrolift
en hel rekke ulike versjoner av P42.

Pluss ikon
BYTT UT SJARKEN: En P42 i SUV-versjon tenkt for fiske- og opplevelsesturer. (ILLUSTRASJON: Hydrolift)
BYTT UT SJARKEN: En P42 i SUV-versjon tenkt for fiske- og opplevelsesturer. (ILLUSTRASJON: Hydrolift)
Først publisert Sist oppdatert

Det er solide dimensjoner over skroget til den fjerde av Redningsskøytene under bygging i lokalene til Hydrolift. – Hele båten produseres i Fredrikstad, forklarer produksjonsleder Reidar Gjølstad. – Hovedmisjonen for P42-plattformen er gjenbruk av nøye uttestede hovedmoduler som skrog, drivlinjer og elektronikk. – Det gir bedre driftskvalitet, lettere service og vedlikehold med lavere nedetid og driftskostnader som resultat.

KABIN: Discover har et brukbart krypinn under dekk. (ILLUSTRASJON: Hydrolift)
KABIN: Discover har et brukbart krypinn under dekk. (ILLUSTRASJON: Hydrolift)

Men snart er det plass for andre utgaver av Hydrolift P42 på produksjonslinjen. Selv om Hydrolift og Redningsselskapet har samarbeidet om redningsskøyte-prosjektet, har Hydrolift anledning til å utvikle andre versjoner av båten både for privat- og proffmarkedet. Da også med andre motoralternativer enn vannjet, for eksempel med drev og to Volvo Penta D6-400, to Mercruiser 6,7 liter diesel eller en versjon med plass for tre utenbordsmotorer.

Også til privatpersoner

HYGGE: I de sivile versjonene er komforten prioritert høyere. (ILLUSTRASJON: Hydrolift)
HYGGE: I de sivile versjonene er komforten prioritert høyere. (ILLUSTRASJON: Hydrolift)

Modular vessel design har vært et viktig element i utviklingen av Hydrolift P42. En basis og mange mulige versjoner.

MOTORVERSJONER: Blant annet står modeller med drev og utenbordsmotor på planen. (ILLUSTRASJON: Hydrolift)
MOTORVERSJONER: Blant annet står modeller med drev og utenbordsmotor på planen. (ILLUSTRASJON: Hydrolift)

– Vi ser for oss at ulike utgaver av båten kan være interessant for både politi og forsvar, mens andre igjen kan være aktuelle for firmaer som driver ulike former for opplevelsesturer – alt fra sportsfiske og dykking til skjærgårdsopplevelser, forklarer Gjølstad.

Men også privatpersoner kan få sine ønsker om en stor, solid og rask opplevelsesbåt tilfredsstilt. Både SUV-utgaven og Discover-versjonen du ser 3D-illustrasjoner av her vil passe utmerket for norske forhold. Og en tøff Tender-utgave er også mulig, men kanskje først og fremst aktuell som støttebåt for store yachter i varmere strøk.

Prisen på en slik båt ligger i området på 10 til 12 millioner kroner, men det er også avhengig av hva kunden ønsker.

– Dette er jo en modell som i stor grad kan tilpasses kundens ønsker og da er jo også prislappen variabel, avslutter Gjølstad.

SITTEPLASSER: Discover-versjonen har aktersofa. (ILLUSTRASJON: Hydrolift)
SITTEPLASSER: Discover-versjonen har aktersofa. (ILLUSTRASJON: Hydrolift)