Stortest av 150-hester

Høstens store 150-hestertest

Seks 150-hestere står på startstreken. Fem firetaktere og en totakter. Kampen er hard, men det er spesielt én motor som peker seg ut i positiv retning.

Pluss ikon
HARD KONKURRANSE: Konkurransen i dagens motormarked er knivskarp, og det er ingen tvil om at det er jevnere enn tidligere, men vi har kåret en vinner. Les og finn ut! FOTO: Staffan Westerling.
HARD KONKURRANSE: Konkurransen i dagens motormarked er knivskarp, og det er ingen tvil om at det er jevnere enn tidligere, men vi har kåret en vinner. Les og finn ut! FOTO: Staffan Westerling.
Først publisert Sist oppdatert

Å velge ny utenbordsmotor til båten er ingen lett oppgave. Hvis du kjøper ny båt, er det som regel det motormerket båtprodusenten har knyttet seg til som gjelder.

Kjøper du imidlertid en løs motor, blir valget plutselig mye vanskeligere.

Det finnes mange forskjellige motorer å velge mellom, og det er en del detaljer som skiller disse fra hverandre, samt noen andre faktorer som også spiller inn. Pris er nok den viktigste for mange, men du må ikke se deg blind på prislappen. Det finnes andre ting som også bør veie ganske tungt i valget av ny motor.

Ytelser er én ting, og utstyr og forhandler er to andre. Ikke ta en forhastet beslutning, men få en oversikt over hva som finnes på markedet før du handler. Hvis du har mulighet til det, bør du også ta en prøvetur med de aktuelle motorene. Det er tross alt en god del penger det er snakk om.

Testen

Slik testet vi

Vi testet seks 150-hestere. Fem av disse er firetaktere (Honda BF150, Mercury 150 Verado, nye Mercury F150 EFI, Suzuki DF150 og Yamaha F150), mens Evinrude 150 E-tec er en moderne totakter med direkteinnsprøytning. Alle motorene ble kjørt på en Quicksilver Activ 605 Open. Det er en moderne skjærgårdsjeep i glassfiberarmert plast som måler 612 centimeter i lengden og 240 centimeter i bredden. Båten veier cirka 950 kilo uten motor. Vi måler fart, drivstofforbruk, akselerasjon og lydnivå med to personer om bord. For at målingene skal være rettferdige, kjøres motorene over to dager med like værforhold. Fartsmålingene gjøres med GPS, forbruket måles med gjennomstrømningsmåler, lydnivået med desibelmåler og akselerasjonen med stoppeklokke. Serviceteknikere fra hver produsent var med på å montere motorene og sørge for at riktig propell var montert.

For å kåre en vinner, var vi nødt til å utsette motorene for tøffe praktiske tester samt ta et dypdykk i hver motors utstyrsliste.

Konkurransen i dagens motormarked er knivskarp, og det er ingen tvil om at det er jevnere enn tidligere.

Vi begynner med å sammenligne ytelsene. Når det gjelder toppfarten, kan vi konstatere at den nye Mercury F150 EFI er raskest med sine 45 knop.

Den følges av Suzuki DF150 og Yamaha F150 som er en drøy knop tregere. "Theres no replacement for displacement " lyder et gammelt, amerikansk ordtak, og det viser seg altså å stemme her også, da Mercurcys nye motor har det største slagvolumet i testen.

Hvis vi ser nærmere på forbruket, er det igjen Mercury F150 som sammen med Honda BF150, er gjerrigst i de hastighetene hvor man stort sett holder seg. At Honda-motorene har lavt forbruk er mer regelen enn unntaket, og skyldes i hovedsak smarte tekniske løsninger.

Mercury F150 har, i motsetning til Hondas motor, stort slagvolum, og sammen med en større propell gjør dette at den kjøres på lavere turtall i en gitt hastighet sammenlignet med mange av konkurrentene.

I akselerasjonstestene får alle motorene karakteren godkjent. Hvis vi skal være ekstra nøye, er Evinrude 150 E-tec den kvikkeste, mens Hondas BF150 er tregest. Når vi måler lydnivået, er det stort sett jevnt mellom Mercury F150, Yamaha, Honda og Suzuki.

Selv Evinrude og Mercury 150 Mercury har et relativt lavt støynivå selv om de bråker litt mer enn de andre. Støynivået har blitt en viktigere faktor ved motorkjøp de siste årene, og produsentene gjør alt de kan for å redusere støyen.

Hvis vi tar en titt på eldre tester, ser vi at de gamle totakterne lå cirka 5 dBA over dagens modeller i fartsområdet 20-30 knop. Det er en stor forskjell, da manenkelt forklart kan si at 10 dBA er en fordobling av lydnivået for det menneskelige øret.

Alle motorene har sine fordeler, og utstyret de kommer med skiller de forskjellige motorene fra hverandre i større grad enn ytelsene.

Evinrude 150 E-tec

Vi begynner med den eneste totakteren i stallen nemlig Evinrude 150 E-tec. Med sine 190 kilo er Evinrudemotoren den klart letteste i denne testen. I tillegg har totakteren den største dynamokapasiteten med 133 ampere. Andre fordeler ved E-tec-motoren er at den ikke trenger noen innkjøring, at vinterklargjøring er ekstremt enkel å ta seg av og at den kan startes helt uten batterispenning. I tillegg har den lavt tomgangsturtall noe som er en stor fordel ved dorgefiske.De andre motorleverandørene som tilbyr fem års garanti krever at du leverer inn motoren for service hos et autorisert verksted hvert år, og det koster naturligvis noen kroner. Evinrude-motoren har mye lengre serviceintervaller. Du trenger ikke å levere inn motoren før du har kjørt 300 timer eller hatt den i tre år. Etter det er det tre år igjen til neste gang. Det er noe vi liker!

EVINRUDE: Evinrude 150 E-tec. FOTO: Staffan Westerling
EVINRUDE: Evinrude 150 E-tec. FOTO: Staffan Westerling

Motorfakta

  • Motortype: 2-takt/V6/60°
  • Drivstoffsystem: Direktinnsprøytning (E-tec)
  • Elstart: Ja
  • Vekt: Fra 190 kg
  • Sylindervolum: 2592 cc
  • Diameter x slaglengde: 91 x 66
  • Akseleffekt i hk (kW): 150 (112)
  • Fullgassområde: 4 850-5 850
  • Tenningssystem: Datastyrt
  • Separat: oljesmøring Ja
  • Dynamo: 133 Amp
  • Utveksling, girhus: 1,86:1/ XL 1,85:1
  • Powertrim: Ja
  • Varianter: L, XL, Fjær
  • Pris ca inkl. moms Fra 169 900 kr *
  • Garanti: 5 år
  • Importør: Fische Marine/firschemarine.no
  • Belastning i test: 2 personer
  • Propell: i test 19" Viper (stål) 3 blader
  • Toppturtall i test: 5 100

Honda BF 150

Dette er en firetakter som ser utrustet med de kryptiske bokstavkombinasjonene BLAST og ECOmo. Førstnevnte står for Boosted Low Speed Torque, og er et system som sørger for å optimere tenning og drivstoffinnsprøytning i akselerasjonsmomentet for maksimal kraft. ECOmo (Economy Cotrolled Motor) er Hondas system for å spare drivstoff ved marsjfart, og tallene viser at det fungerer bra. Det er imidlertid også dendyreste motoren i testen. Motoren er NMEA 2000-kompatibel, har spylesystem for ferskvann samt en ladekapasitet på 40A og trollingkontroll som ekstrautstyr. Kjørecomputer følger imidlertid ikke med i pakken.

Motorfakta

  • Motortype: 4-takt/4 cyl./OHC
  • Drivstoffsystem: EFI
  • Elstart: Ja
  • Vekt: Fra 217 kg
  • Sylindervolum: 2354 cc
  • Diameter x slaglengde: 87 x 99
  • Akseleffekt i hk (kW): 150 (110,3)
  • Fullgassområde: 5 000-6 000
  • Tenningssystem: Digital (PGM-IG)
  • Separat oljesmøring: Nei
  • Dynamo: 40 Amp
  • Utveksling, girhus: 2,14:1
  • Powertrim: Ja
  • Varianter: L, XL, Fjær
  • Pris ca inkl. moms: Fra 177 900 kr*
  • Garanti: 5 år
  • Importør: Kellox/kellox.no
  • Belastning i test: 2 personer
  • Propell i test: 20" (stål) 3 blader
  • Toppturtall i test: 6000

Mercury F150 EFI

Som tidligere nevnt er dette den motoren med størst sylindervolum. Til tross for dette er den også den letteste av firetakterne i testen. Tanken bak denne motoren er at den skal være holdbar og enkel å håndtere. Den har for eksempel servicepunkter som er fargekodede og enkle å nå, registerkjede i stedet for -reim, ingen ventiljustering, kraftig girhus samt kjørecomputer (SmartCraft) som blant annet viser motordata og forbruk. Når det er tid for service får man en påminnelse via instrumentene. En smart løsning! Motoren har også Mercurys elektroniske tyveribeskyttelse, TDS (Theft Deterrent System), som fungerer ved å begrense hastigheten betydelig når den aktiveres. En annen finurlig detalj ved denne motoren er QR-koden som du finner under motordekselet. Ved hjelp av en smarttelefon kan du bli guidet direkte til videoer som viser deg hvordan du gjør ting som å bytte olje på motor og girhus samt enkel feilsøking. Den kan også hjelpe deg med å finne nærmeste Mercury-forhandler.

Motorfakta

  • Motortype: 4-takt/4 cyl./SOHC
  • Drivstoffsystem: EFI
  • Elstart: Ja
  • Vekt: Fra 206 kg
  • Sylindervolum: 3000 cc
  • Diameter x slaglengde: 102 x 92
  • Akseleffekt i hk (kW) 150: (110)
  • Fullgassområde: 5 000-5 800
  • Tenningssystem: ECM 07 Digital
  • Separat oljesmøring: Nei
  • Dynamo: 60 Amp
  • Utveksling, girhus: 1,92:1
  • Powertrim: Ja
  • Varianter: L, XL, Fjær
  • Pris ca inkl. moms: Fra 166 760 kr *
  • Garanti: 5 år
  • Importør: Brunswick Marine, brunswickmarine.no
  • Belastning i test: 2 personer
  • Propell i test: 22" Enertia (stål) 3 blader
  • Toppturtall i test: 5400

Mercury 150 Verado

Firetakteren er med sine231 kilo den tyngste motoren i testen og motorvolumet på 1732 ccm er likevel det minste i testen. Det virker kanskje litt selvmotsigende at den minste motoren er tyngst, men forklaringen ligger i kompressoren motoren bruker. Både kompressoren og ladeluftkjøleren bidrar til ekstra vekt og høyere pris, men fordelen er at den får mye mer dreiemoment. Vi lurer imidlertid på hvorfor Mercury har to firetaktere i dette segmentet. Motoren ble lansert i 2006, og leveres med SmartCraft-instrumenter og en smidig, elektronisk kontrollboks.

Motorfakta

  • Motortype: 4-takt/4 cyl./DOHC
  • Drivstoffsystem: EFI
  • Elstart: Ja
  • Vekt: Fra 231 kg
  • Sylindervolum: 1732 cc
  • Diameter x slaglengde: 82 x 82
  • Akseleffekt i hk (kW): 150 (112)
  • Fullgassområde: 5 800-6 400
  • Tenningssystem: PCM Digital
  • Separat oljesmøring: Nei
  • Dynamo: 70 Amp
  • Utveksling, girhus: 2,08:1
  • Powertrim: Ja
  • Varianter: L, XL, Fjær
  • Pris ca inkl. moms: Fra 175 890 kr *
  • Garanti: 5 år
  • Importør: Brunswick Marine/brunswickmarine.no
  • Belastning i test: 2 personer
  • Propell i test: 19" Enertia (stål) 3 blader
  • Toppturtall i test: 5800

MERCURY: EFI FOTO: Staffan Westerling
MERCURY: EFI FOTO: Staffan Westerling

Suzuki DF15

Motoren med nest høyest sylindervolum i testen. Den japanske motoren har tekniske finesser som smidde stempler (sterkere enn støpte stempler, og kvitter seg også lettere med varme), variabelt innsug i kompositt, vannkjølt drivstoffsystem og laderegulator, batteriisolator som merker hvilket av båtens batterier som trenger ladning, et system som motvirker horisontale vibrasjoner, to ferskvannstilkoblinger og motroterende modell ved dobbeltinstallasjon. DF150 har også tilbegrenser og sikringsboks som er lett tilgjengelig slik at både releer og sikringer kan byttes uten for mye jobb. Kjørecomputer følger ikke med, men kan kjøpes som tilleggsutstyr.

Motorfakta

  • Motortype: 4-takt/4 cyl./DOHC/16V
  • Drivstoffsystem: EFI
  • Elstart: Ja
  • Vekt: Fra 215 kg
  • Sylindervolum: 2867 cc
  • Diameter x slaglengde: 97 x 97
  • Akseleffekt i hk (kW): 150 (110)
  • Fullgassområde: 5 000-6 000
  • Tenningssystem: Heltransistorisert
  • Separat oljesmøring: Nei
  • Dynamo: 44 Amp
  • Utveksling, girhus: 2,50:1
  • Powertrim: Ja
  • Varianter: L, XL, Fjær
  • Pris ca inkl. moms: Fra 169 990 kr *
  • Garanti: 5 år
  • Importør: Erling Sande/erling-sande.no
  • Belastning i test: 2 personer
  • Propell i test: 23" (stål) 3 blader
  • Toppturtall i test: 6000

Yamaha F150

Nok en firetakter med elektronisk innsprøytning. De fire innsugsrørene er optimert for best mulig akselerasjon, og en stor lyddemper i innsuget sørger for et hyggelig lydnivå. F150 har Primestart, doble ladekretser, ferskvannssystem og startsperre (Y-COP). Motroterende modell er også tilgjengelig for dem som skal ha to motorer. Det følger med to nettverksbaserte instrumenter (NMEA 2000). Disse kan blant annet vise motordata og drivstofforbruk. Man kan også stille trollingturtallet, og instrumentene sier fra når det er tid for service.

MERCURY: Verado : FOTO: Staffan Westerling
MERCURY: Verado : FOTO: Staffan Westerling

Motorfakta

  • Motortype: 4-takt/4 cyl./DOHC
  • Drivstoffsystem: EFI
  • Elstart: Ja
  • Vekt: Fra 223 kg
  • Sylindervolum: 2670 cc
  • Diameter x slaglengde: 94 x 96,2
  • Akseleffekt i hk (kW): 150 (110,3)
  • Fullgassområde: 5 000-6 000
  • Tenningssystem: TCI
  • Separat oljesmøring: Nei
  • Dynamo: 36 Amp
  • Utveksling, girhus: 2,15:1
  • Powertrim: Ja
  • Varianter: L, XL, Fjær
  • Pris ca inkl. moms: Fra 175 455 kr *
  • Garanti: 3 år
  • Importør: Yamaha Motor Scandinavia/yamaha-motor.no
  • Belastning i test: 2 personer
  • Propell i test: 19" Reliance (stål) 3 blader
  • Toppturtall i test: 5700

Store forbedringer

Alt med disse motorene er bedre enn det var på totakterne med forgasser som fantes før. Det gjelder både ytelser og utstyr. De er også dyrere enn tidligere, men motorutvikling og avansert utstyr koster som kjent en hel del, og det er dessverre ikke noe man kan gjøre noe med. Miljøkrav setter grensene, og produsentene følger etter.

Når vi tar med alt i beregningen, er det Mercury F150 EFI som fremstår som det beste valget.

Nyheten fra amerikanerne er ikke like high-tech, motormessig, som noen av konkurrentene, men den er både raskere, stillere og mer drivstoffgjerrig enn de fleste andre i testen.

SUZUKI: FOTO: Staffan Westerling
SUZUKI: FOTO: Staffan Westerling

I tillegg er den billigst i innkjøp samt har en hel del smarte finesser i utstyrslisten som konkurrentene mangler.

Vi savner en elektronisk kontrollboks, men det er en pris vi er villige til å betale.

Mellom de fem resterende motorene er det stort sett dødt løp. Evinrude E-Tec får imidlertid et stort pluss i margen for lange serviceintervaller.

LES OGSÅ: