Silver Wolf BR 510
Her kommer tøffe-tøff
Bak en rimelig pris og funksjonelle løsninger, skjuler det seg en aldri så liten kjøremaskin.
Silver er et velkjent finsk båtmerke, som nå representeres av Kellox og deres forhandlernettverk her i Norge. Det betyr også at Silver har fått Honda-motorer på hekken.
Det spesielle med Silvers båter er deres såkalte "AluFibre"-konstruksjon. Kort fortalt betyr det at skroget er av marinealuminium, mens innredningen er i glassfiberarmert plast.
Flere produsenter har sett at dette er en fin kombinasjon, og eksempelvis har Yamarin Cross og Fiskars Drivebåter tatt etter Silver på dette området.
Vår testmodell er en Silver Wolf BR 510. Den hører hjemme blant Silvers mindre og rimeligere modeller, i en innholdsrik modellrekke med modeller fra 4,5 til 7,3 meter og ulike innredningsløsninger.
Wolf-modellen er som navnet tilsier 5,10 meter lang og finnes i to versjoner. BR-modellen som vi tester har to separate stoler bak hver konsoll, og en sofa helt akter i cockpit.
Foran konsollen er det en liten nedsenket dekksplass og en liten benk med stuverom og stigtrinn helt forut.
Den andre utgaven av Wolf heter DC 510. Her er konsollen trukket lenger akter, slik at du ikke har pilotstoler, men sitter på aktersofaen og kjører.
Til gjengjeld har du mer dørkplass forut, og to små sittebenker foran hver konsoll. Grovt sett passer DC best til fiske og vannsport, mens BR-versjonen egner seg bedre til hyggeturer og transport.
Hyggelige priser
Testdata Silver Wolf BR 510 med Honda BF60
Turtall |
Fart, knop |
Støy, dBA |
For- bruk, l/Nm |
For- bruk, l/t |
2000 |
5,5 |
66 |
0,4 |
2,2 |
2500 |
6,7 |
69 |
0,45 |
3,0 |
3000 |
8,5 |
72 |
0,53 |
4,5 |
3500 |
11,9 |
74 |
0,46 |
5,5 |
4000 |
16,7 |
75 |
0,4 |
6,7 |
4500 |
20,4 |
77 |
0,42 |
8,6 |
5000 |
23,4 |
80 |
0,47 |
11,0 |
5500 |
26,8 |
81 |
0,55 |
14,7 |
6200 |
31 |
82 |
0,8 |
24,8 |
Praktisk båtbruk skal være en av tankene bak Silver-konseptet. Og det legger vi merke til ved første øyekast. De litt store, kantete vindskjermene er ikke der for å pynte på utseendet, men for å holde deg tørr og varm selv om været ikke er av Middelhavsstandard.
Det samme øyekastet legger også merke til enkle, men funksjonelle løsninger om bord.
Vi synes umiddelbart noen detaljer ser litt spinkle ut, men etter en testtur i tøff sjø, skjønner vi at synet har bedratt oss denne gangen.
Wolf er nemlig ikke noen kostbar båt. BR koster litt mer enn DC, og begge tilbys med Honda BF50 eller BF60 som motoralternativ.
Prisen for BR starter på 206 000 kroner med BF50, mens DC begynner på 199 000. Vår mer velutstyrte versjon med 60 hester kommer på 229 000 kroner. Det høres ut som en bra pakke i våre ører.
Utseendet bedrar
Silver Wolf burde kanskje hett Silver Wolf-Sheep. Her har vi nemlig med en ulv i fåreklær å gjøre. Bak det litt beskjedne utseende og nøkternt-funksjonelle interiøret, skjuler deg seg nemlig en liten kjøremaskin.
Tekniske data Silver Wolf BR 510 med Honda BF60
- Lengde: 5,10 m
- Bredde: 1,98 m
- Vekt: 520 kg
- Personer: 6
- Motor: 50-60 hk
- Pris fra: 206 000,-
- Pris testbåt: 229 000,-
- Mer info: www.kellox.no
Vi merker det allerede i smult farvann, og når vi tar med Silver Wolf BR 510 ut i krappe metersbølger midtfjords, får den vist sitt sanne ulveansikt.
Baugen er trukket høyt og skrogvinkelen er på respektable 18 grader. Dermed skjærer båten sjøene forbløffende fint og du blir ikke ristet så mye rundt som den lave vekten på 520 kilo skulle tilsi.
En relativt lett motor og løs 25-liters tank gir ikke så mye vekt akter, og med førerposisjon og konsoll plassert nokså midt i båten blir vektfordelingen fin. Båten går tilnærmet flatt fra bølgetopp til bølgetopp og gir mer kjøreglede enn vi kunne ane på forhånd.
Billig i drift
Nå er slike egenskaper slett ikke nødvendige for en rimelig familiebåt, men det har aldri skadet å ha en båt som går fint i bølger og tåler å bli kjørt hardt. Det gir en trygget og en lettkjørthet som ligger bak også når du bare skal finkjøre på flatt vann. Også det takler Silver Wolf BR 510 bra.
Våre testmålinger viser ikke bare en toppfart på 31 knop, vel så viktig at båten er kjørbar i alle turtallsregistre.
Her er det ingen planingsterskel å snakke om, og et lavt forbruk på mellom 0,4 og 0,5 liter per nautisk mil fra 12-23 knop forteller sin historie om det. Støynivået er også på den moderate siden, og dermed føles båten mer komfortabel enn størrelsen skulle tilsi. Detaljene og linjeføringen om bord ser ikke ut som kandidater til Nordisk råds designpris, men den nevnte rasingen i bølgene, avslører at det tydeligvis ikke er noe i veien med kvaliteten.
Det er lite skrogstøy og heller ingen knirking eller risting fra interiøret å snakke om.
Silver Wolf BR 510 er preget av funksjonelle løsninger, og vi trives godt bak vindskjermen og døren som lukker åpningen mellom konsollene.
Selv på en småkjølig og vindfull vårdag blir det lunt i den lille cockpiten. Ifølge spesifikasjonene kan du ha seks personer om bord, men sitteplassene i cockpit fungerer best for fire voksne på alt annet enn korte turer.
Instrumentbordet er kompakt, men gir fin plass og praktisk plassering av en liten kartplotter. Gjennomtenkte detaljer som måten akterbenken åpnes, slik at det er lett å ta ut tanken, setter vi pris på. Kalesjeløsningen er vi ikke like glad i, på vår testbåt var den vanskelig å kneppe på plass og måtte pakkes svært stramt for å få plass i "g arasjen".
Denne saken ble første gang publisert 25/06 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.