Brukte aluminiumsbåter

Her er de beste aluminiumsbåtene

Bare spør finnene og svenskene: Aluminiumsbåten er en utmerket helårsbåt.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Flere og flere skryter av aluminiumsbåten og dens egenskaper. For det første er båtene robuste og tåler en og annen kollisjon med betongbrygga. Her må man ikke trå til med tidkrevende "plastisk" reparasjonsarbeid hver gang man dulter borti noe.

Et annet godt argument er at de nærmest er vedlikeholdsfrie og tåler alle årstidene like godt. Dessuten veier de vesentlig mindre enn glassfiberbåtene, noe som gjør dem lettere å håndtere enten man skal ha dem på båthenger eller trekke dem inn og ut av båthus eller naust.

Skepsis

Men til tross for gode argumenter råder fortsatt en viss skepsis her til lands hva gjelder båter bygget i aluminium. For som en svoren bensinmotorist vegrer seg mot å kjøpe et dieselfartøy, styrer mange plastbåteiere klar av småbåtene i metall. Det krever nemlig tid å omvende et tradisjonstro båtfolk.

Metallbåtene har lenge hatt et noe billig "arbeidsbåt"-stempel, men de siste årene har enkelte aluminiumbåter fremstått som sporty alternativer på markedet, noe som ikke helt har rukket å synke inn hos båtkjøpere flest.

Det har dessuten skjedd en markant forbedring i aluminiumsbåtene de senere år. Nyere teknologi og mer satsing på design har gjort båtene mer formlike sine søsken i glassfiber. De fleste nyere merker fremstår alle som tilnærmet like runde i kantene som en glassfiberbåt i samme segment. Dessuten er den mer markante sjøstøyen i aluminiumbåten bedre dempet, og skrogene er mer avstivede og kompakte enn før.

Buster XXL

Finske Buster er det mestselgede fritidsbåtmerke med aluminiumsbåter i Europa. Det er heller ikke uten grunn. Buster har på mange måter satt standarden og har utviklet konseptet med mer avrundet skorg, lakkering av skrig, bedre skumming og lyddemping samt mer ekstrautstyr. Den siste utgaven av Buster XXL har dessuten strukket seg i lengden til 6,35 m, og klarer seg utmerket med en 150 hk Yamaha firetakter. Da gjør båten 43 knop.

Med todelt konsoll har man god beskyttelse både i førerstolene og akterbenken, og Buster har en utmerket førerergonomi. Nytt er også de flyttbare oppbevaringsboksene i ABS-plast, som også fungerer som stoler foran konsollene. Når været ikke samarbeider kan cockpiten lukkes helt under en kalesje, og varmer er ekstrautstyr. Dette er en båt som passer best som helårs bruksbåt for opp til fire personer - en båt som tåler både vannsport, våte bikkjer og røffe fisketurer.

Les vår test av Buster XXL her.

Svensk innsjøbåt

Foto: Finnes, Fredrik

Linder har bygget småbåter og robåter for stille tjern, men har de siste årene minst en båt i programmet som tåler salt skjærgård. Linder 460 Arkip er en lett friskus som tåler 50 hk på hekken. Med todelt konsoll og førerplass på akterbenken er det god plass til fiskeutstyr og annet, så dette er en riktig bruksbåt. Av samme grunn blir båten også noe baktung og vilter i bølgene, men når du lærer å beherske dette, er Linder en morsom båt. Toppfarten på 33 knop klarer den enkelt.

Linder har plass til seks voksne personer og har bra stuveromskapasitet. Den beste er likevel førerkomforten, som er blant klassens beste. Det er nemlig ikke så lett å lage bra førerergonomi for alle kroppslengder bak rattet, viser det seg etter uttallige tester av konsollbåter i denne klassen.

Nypris med en Suzuki DF 50 er 140 000 kroner, men Linder 460 er solgt siden 2004, noe som betyr at du finner gode og rimeligere alternativer på bruktmarkedet.

Les vår test av Linder 460 Arkip.

Tyskernes favoritt

På Hitra bygges Norges eneste serieproduserte aluminiumsbåt, nemlig Kaasbøll. Ikke noe stort navn i Norge, kanskje, men i Tyskland selges båtene både til fritidsbruk og redningsbruk. At mange tyskere benytter seg av Kaasbøll når de er på fisketur i Norge er også et faktum.

Foto: Finnes, Fredrik

Kaasbøll 19 slår oss som en enkel båt - en bruksbåt som passer godt til profesjonellt bruk og til hobbyfiske. I forhold til Buster og andre markedsledere er båten lite spennende rent finishmessig, og kjøreegenskapene er ikke de beste i klassen. Til det blir båten for myk i bølgene. Den litt nyere versjonen Kaasbøll 605 har riktignok fått fast tank og hydraulisk styring som standard, samt en noe dypere V-bunn, og det hjelper alltids noe. For dem som ikke drar langt til sjøs eller har mange komfortkrevende passasjerer holder båten imidlertid lenge. Båten trenger heller ikke så mye mer enn 50 hk for å flytte seg, og vi anbefaler ingen motorisering over 100 hk.

Les vår test av Kaasbøll 19 og 605.

Kjøremaskinen

Anytec Marine AB er nok et svensk alumerke, men med et litt annet image enn Linder. At båtmerket var det første som fikk testet Yamahas 350 hk utenbordsmonster, sier vel sitt. 522 SP er minstemann i stallen, men er en friskus med 115 hk Yamaha på hekken. Til tross for et 21 graders skarp akterskrog er dette en balansert og lettplanende båt, og de mange stringsene og spantene gjør dette til en stiv og røff båt.

Denne moroa er riktignok litt dyrere, dvs rundt 320 000 kroner for båt og 115 hk.

Foto: Foto: Terje Haugen

Les vår test av Anytec 522 SP.

Denne saken ble første gang publisert 09/02 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også