Yamarin 80 DC
Har tenkt helt nytt på hvordan en daycruiser kan være
Yamarin nøyer seg ikke med bare å lansere en ny DC-modell. De har også snudd opp ned på mye av det nordiske daycruiserkonseptet.
Designarbeidet til den nye modellen startet for to år siden og Yamarin har trukket inn eksterne eksperter: R2 Marine fokuserte på skrogdesign og funksjonalitet, mens Northern Works er eksperter på kjøreegenskaper og design. Utradisjonelt nok tok Yamarin også med den italienske båtdesigneren Marco Casalli.
Utfordret tankegangen
– Marco Casalli brakte nye ideer og utfordret den nordiske daycruisertradisjonen. Spesielt kombinerte han de positive sidene ved walkaround- og daycruiser, der han fant løsninger som gjorde det mulig å utnytte fordekket mer fleksibelt. Uten å gå på bekostning av plassen i kabinen eller beskyttelsen fra vindskjermen, sier Artturi Niittynen, salgs- og markedsdirektør i Yamarin.
Den mest merkbare forskjellen mellom Yamarin 80 DC og en normal nordisk daycruiser går på utformingen av baugområdet. Der vi normalt sett finner et åpent dekksområde, er det i stedet en stor solseng. Åpningen fra cockpitområdet er flyttet ut til babord side, der en dør åpner opp mot en nedsenket gangvei til fordekket.
Her i Vi Menn Båt har vi lenge vært tilhengere av hvordan franske og italienske sundeckbåter har utnyttet baugen på denne måten, og derfor er det gledelig å se at Yamarin har tatt etter på en daycruisermodell. For øvrig ikke ulikt det Askeladden har gjort i sin nye C97, riktignok på en betydelig større båt.
Utvider horisonten
Det er ting som tyder på at Yamarin har tatt mål av seg til å selge båt andre steder enn i Skandinavia. I pressemeldingen om den nye modellen, gjør de nemlig et nummer ut av hvordan de nye løsningene gjør at 80 DC kan passe i ulike båtkulturer. Og bildet av båten avslører en ankervinsj i baugen. Den ville neppe vært der hvis båten kun var tiltenkt våre forhold, og interessant nok skal den vises på Fort Lauderdale-messen i USA i oktober.
Akkurat det betyr ikke så mye for norske båtkjøpere, og det blir spennende å oppleve båten på nært hold på Båter i Sjøen. Den flytende båtmessen går av stabelen i Oslo fra 31. august til 3. september. Ikke minst for å se om det nye konseptet har ført med seg noen mindre vellykkede sider i forhold til et nordisk bruksmønster.
Annerledes cockpit
Tekniske data:
Yamarin 80 DC
Lengde, m: 8,3
Bredde, m: 2,6
Vekt, kg: 2200
Sitteplasser: 10
Motor, hk: 225–330
Toppfart, knop: 43
Forbruk, l/Nm: Ca. 1,6 i 27 knop
Utformingen av cockpitområdet bærer tilsynelatende noe preg av den nye baugløsningen, der det ikke er noen god sportsstol til verken fører eller copilot. I stedet er det en sittebenk for to på førerplass, og et lite sittehjørne i forkant av bysseseksjonen.
Som ofte er i denne båttypen tar den en del sitteplass, og skyver mesteparten av sitteplassene over på styrbord. Vi håper Yamarin har dimensjonert trimflapsene godt, for her kan det bli skjev vektfordeling med mange om bord.
Under dekk har båten marinetoalett, en litt merkelig sitteløsning Yamarin kaller «divan», pluss dobbeltkøye i baugen og under cockpitdørken.
Standardutstyr inkluderer elektrisk toalett, kjøleskap, 16-tommer Yamarin Q betjeningsskjerm, Navionics kart og Softdeck-belegg på dørken. På listen over ekstrautstyr finner du ekstra 16-tommersskjerm, oppvarming eller klimaanlegg, biminitopp eller baldakin, utebord, solseng og biminitopp til baugdekket. Jo, vi hører så visst Middelhavet og Florida kalle i det fjerne.