Win van der Valk Continental II

Håndverk av første klasse

Det nederlandske verftet Wim van der Valk bygger custom-yachter i særklasse. Vi har tatt en titt på en av deres største kreasjoner – 78-foteren Continental II, som nå har fått norsk importør.

Først publisert Sist oppdatert
HAR ALT: Som seg hør og bør er styringen til styrbord, me det meste innen moderne navigeringselektronikk på plass. FOTO: Terje Haugen
HAR ALT: Som seg hør og bør er styringen til styrbord, me det meste innen moderne navigeringselektronikk på plass. FOTO: Terje Haugen

Wim van der Valk Yachts er ikke det mest kjente navnet i båtbransjen. Det handler kanskje mest av alt om at lommeboka ikke er i nærheten av å strekke til. Dette er nemlig noe av det aller mest gjennomførte vi har sett noen gang.

Mannen verftet er oppkalt etter startet det for over 40 år siden sammen med brødrene sine. Den gang kjøpte de en sliten holk og bygde den opp til en familiebåt. Etter at folk ga dem i oppdrag å bygge flere båter ble familiebedriften stiftet.

Etter mer enn 40 år har de bygget over 1500 båter, og det synes på Continental II at de vet hva de driver med.

På båtmesser er det ofte vanskelig å komme om bord i de aller flotteste båtene. Det gjelder kanskje spesielt hos de italienske verftene hvor det er nesten umulig å få ta en titt dersom man ikke har en mann på innsiden. Hos nederlenderne er det imidlertid noe helt annet. Når vi besøker standen får vi beskjed om å komme tilbake litt senere - de vil nemlig ha en egen mann som kan vise oss rundt om bord.

Når vi kommer tilbake til avtalen vår, blir vi møtt av en veldig hyggelig herremann i slutten av 20-årene. Han forteller oss at han er ansvarlig for markedsføringen hos Wim van der Valk og vil gjerne vise oss alle detaljene.

Fantastisk finish

UTESTYRING: Den lille stikka gjør det mulig å få båten trygt i havn. FOTO: Terje Haugen
UTESTYRING: Den lille stikka gjør det mulig å få båten trygt i havn. FOTO: Terje Haugen

Idet vi kommer om bord møtes vi først av en stor uteplass på akterdekket. Her kan man velge å bevege seg inn på hoveddekket gjennom de store glassdørene, opp på flybridgen ved hjelp av en usedvanlig normal trapp eller til fordekket langs de brede dollbordene med høy rekke. Vi velger å begynne turen inne, og står plutselig inne i en luksusleilighet.

En stor salong på babord side og en litt mindre på styrbord side er det som møter deg når du kommer inn. I denne båten er alt treverket i amerikansk nøttetre. Det halvmatte treverket gir et eksklusivt preg, og alle møblene har en kvalitet som man sjelden ser om bord i en båt.

Den dempede fargepaletten er med på å gi hele interiøret et kostbart uttrykk. - Det er selvsagt mulig å bestille alt akkurat slik man vil ha, passer vår vert på å skyte inn når vi spør hva slags treverk det er snakk om.

Mellom den lille salongen og førerplassen er det plassert et spisebord, mens byssa befinner seg på babord side. Her er det god plass til å kokkelere, men det er ikke ekstremt stort. Det tyder på at denne båten er ment for små selskaper og familier og ikke charterturer for store firmaer og lignende.

Førerplassen i utstillingsbåten består bare av en enkelt kapteinstol. Den er til gjengjeld veldig komfortabel, og vi har god oversikt over den enorme baugen fra førerplassen. Dersom man virkelig vil, så er vi relativt sikre på at det ikke skal by på noen store problemer å få båten levert med en co-pilot-stol i tillegg. Da kan co-piloten få ansvaret for navigering og sikkerhet.

For her er det mer enn nok å holde styr på. Ved hjelp tre store skjermer har man kontroll på det aller meste. Man kan for eksempel bruke den ene til å holde styr på båtens systemer, den andre kan brukes til radar mens den tredje viser kart.

Ekstremt god plass

ALLE TYPER: Denne båten er utført i amerikansk nøttetre, men det er opp til eieren å bestemme materialer. FOTO: Terje Haugen
ALLE TYPER: Denne båten er utført i amerikansk nøttetre, men det er opp til eieren å bestemme materialer. FOTO: Terje Haugen

Når vi tar trappen ned og havner under dekk er det første som slår oss den gode plassen. Båten er riktignok 78 fot lang, men det virker likevel stort i forhold til andre, og mer konvensjonelle, båter på denne størrelsen. Det er ingen tvil om at nederlenderne har utnyttet skrogets kapasitet godt.

Tekniske data Wim van der Valk Continental II

  • LOA: 24,5 m
  • Bredde: 6,2 m
  • Tørrvekt: ca. 50 t
  • Kabiner: 1-3
  • CE: A
  • Tankvolum: 9000 l
  • Motor: 3 x Volvo Penta IPS-800
  • Toppfart: 28 knop
  • Pris: ca. 25 000 000 kroner
  • Importør: www.trn.no
  • Info: www.wimvandervalk.nl

Midtskips finner vi en gigantisk eierkabin i hele båtens bredde - selvfølgelig med tilhørende bad. Herfra er det også en egen inngang til maskinrommet. Vår mann fra verftet kan forsikre oss om at døren er helt lydtett, og når vi ser på tykkelsen tviler vi ikke på det. I tillegg til eierkabinen er det to gjestekabiner om bord i "vår" båt.

Dette er imidlertid ikke en vanlig båt hvor man kun kan velge treverk og stofftype. Her er alt mulig - så lenge det holder seg innenfor skrogets dimensjoner. Vil du ha to kabiner og et stort kontor? Ikke noe problem. Hva med å flytte byssa under dekk og ha en gigantisk lounge på hoveddekket? Det fikser verftet for deg.

Det er med andre ord kun din egen fantasi (og lommebok) som begrenser innredningen i en båt som dette.

Styreposisjon på fordekket

Også på flybridgen kan du få det akkurat slik du vil ha det. Her er det plassert en vinsj og jolle i akterenden av flybridgen, mens en stor salong dominerer på styrbord side. Båten finnes imidlertid også uten flybridge for de som måtte foretrekke det.

EKSTRA PLASS: Dette er ikke bare en ekstra hyggelig sted å befinne seg, også egen utestyring er på plass her også. FOTO: Terje Haugen
EKSTRA PLASS: Dette er ikke bare en ekstra hyggelig sted å befinne seg, også egen utestyring er på plass her også. FOTO: Terje Haugen Foto: Terje Haugen

Da er det en elektrisk takluke som sørger for at man får vind i håret.

Continental II har stor plass på fordekket. Her er det plassert et stort bord med tilhørende sittegruppe. Hvis du vil er det også mulig å få en ekstra styreposisjon her for å kontrollere kraftmonstrene i akterenden.

Båten kan enten bygges i stål eller i aluminium. Førstnevnte er et deplasementskrog, mens aluminiumsskroget, som vi så på, planer. Selv med en tørrvekt på 50 tonn skal båten klare 28 knop med fire IPS 900-motorer.

Båten vi var om bord i hadde imidlertid den litt mer fornuftige konfigurasjonen med tre IPS 800-motorer.

Som alltid koster det dessverre å være kar. Prisen for denne herligheten er smått utrolige 2,6 millioner euro. Eller rundt regnet 20 millioner kroner - pluss moms, avgifter, frakt og alt annet som hører med.

LES OGSÅ:

TOPPEN AV VERDEN: Sjansen er stor for at du føler deg en smule breial på flybridgen. FOTO: Terje Haugen
TOPPEN AV VERDEN: Sjansen er stor for at du føler deg en smule breial på flybridgen. FOTO: Terje Haugen