Guide til vinterklar båt
Vinteropplag for folk i tidsklemma
Kontinuerlig vedlikehold er nøkkelen til et lykkelig båtliv. Men har du tid? Her får du en rask oversikt over det viktigste.
Noen ekstra grep før vinteren setter inn, kan lønne seg. Jo mer jobb man legger ned i båten om høsten, desto lettere vil det gå om våren. Vi kan skille mellom det som bør gjøres, og det som må gjøres. Det som bør gjøres sparer deg mest for ergrelser. Det som må gjøres, sparer deg for store utgifter.
Påhengeren
Utenbordsmotoren ferskvannskjører du i 10-15 min, og spruter deretter konserveringsolje i forgasser til motoren kveles. Det gir god innvendig pleie. Dette gjelder ikke innsprøytningsmotor.
Så skiftes plugger etter produsentens instruksjoner. Tøm forgasser og bensinfilter for bensin. Skift eventuelt bensinfilteret.
Deretter skifter du girolje. Den tapper du ut og klemmer ny girolje inn gjennom nederste hull, til oljen kommer ut av øverste. Regn med et par tuber på en halvstor utenbordsmotor. Gå over styrewire med fett, og ta eventuelt wiren ut av strømpen så langt som mulig. Sjekk også for slark i giret.
På firetakteren skifter du olje og oljefilter. Ta også motorvasken nå. Spray motor og kontakter med WD 40 eller annen fuktfortrengende spray.
Demonter propellen og smør propellakslingen og sett på propellen igjen med ny låsesplint. Den lagres til sist stående eller i kjøreposisjon om den står på båten, slik at ikke gjenværende vann fryser i girhuset. Fyll oljetanken helt opp på totakteren og dekk til, men ikke pakk for tett slik at den ikke får luft.
Se ogå: Sette båten på hotell?
Innenbordsmotor
For de fleste innenbordsmotorer må du rense vannutskillere på drivstofftilførsel og skifte drivstoffilteret, samt sjekke kjølevannsimpelleren.
Videre kjører du motoren varm i ferskvann, for så å kjøre inn frostvæskeblanding i saltvannsystemet. Frostvæskeblandingen lar du stå i motoren.
Se over motoren utvendig etter eventuelle olje- eller vannlekkasjer og kontroller frysepunktet og kjølevæske i ferskvannskjølte motorer.
Neste steg er å skifte motoroljen og oljefilteret. Den suger du opp der peilepinnen sitter. Gå i gang med å kontrollere oljenivå på servostyringspumpe og kontroller samtidig drivstoffslanger for sprekker og lekkasjer. I samme slengen ser du over strammingen på drivremmer.
Så går du i gang med å smøre fettnipler på drev, utgående aksler og styring. Spray gjerne motor utvendig med "v erktøy på boks" (WD-40/ CRC 6-66), samt elektrisk anlegg, sikringer, dørhengsler og dørlåser.
Se også: Smart utstyr til vinteropplaget.
Drevet
Gå i gang med utvendig vask, og skifte eventuelt olje og trykkontrollere på drevet for å spore eventuell oljelekkasje. Sinkanode skifter du ved behov. Smør deretter opp propellaksel samt andre bevegelige deler på drevet, og kontroller samtidig propell-akselens retthet og se om knute-belgen er hel.
Gummibåter og RIB
Gummien har det best om du slipper noe luft ut av pongtongen og gjør grundig rent. Fjern sand i krinkelkroker og mellom pongtong og plastskrog, fordi sand gnager hull i duken. Tørk deretter skikkelig. Små farkoster pakker du inn i bæreveske eller lignende. Lagres tørt.
Se også: Sugen på langtur? Prøv denne.
Allment
Fyll drivstofftankene og ha i frostvæske i septiktank og dusjavløp, ha rødsprit i toalettet.
Er batteriene fulladet, kan de gjerne stå i båten til våren. Skru av batteripolene, og kontroller væskenivå. En opplading i løpet av vinteren har batteriene godt av.
Tøm vannanlegg og eventuelt varmtvannstank i båten. Du tømmer anlegget ved å åpne kranene og blåse med trykkluft eller munnen gjennom dusj eller kran. Husk å ta ut kontakten til varmtvannsbereder hvis du har tilkoblet 220 volt om vinteren.
Tøm båten
Av det du bør gjøre, står tømming av båten høyt på lista. Det er nemlig store sjanser for at mugg og jordslag ødelegger sesongstarten. I tillegg kan tyven også finne på å besøke deg om noe fristende bys fram.
En tom båt er som kjent lite interessant både for muggsoppen og kjeltringen. Fuktighet og ventilasjon er for øvrig to stikkord for vinteropplaget og tingene dine.
Ta med utstyr
Klær blir lett offer for mugg og vond lukt om de blir liggende i båten. Sett uansett alle skuffer og skap på gløtt før du forlater båten.
Diverse saker som såpe, voks og båtpleieprodukter blir som regel ubrukelige etter at frosten har gjort sitt. Derfor bør du ta med dette hjem. Rødspriten og lignende kan du imidlertid la stå.
Viktig spyling
Dette er definitivt et viktig punkt, felles for alle båteiere. Spyl skroget med ferskvann rett etter at du har tatt opp båten, før det tørker inn. Da sitter ikke skitten som støpt, og du kan lettere polere skroget for møtet med vinteren og neste sesong.
Ut med inventar
Puter og stoler er noe som tar stor plass, og kan være vanskelig å få med seg. Det du må huske her, er å sette dette på høykant slik at mest mulig luft kommer til. Bestikk kan du ta med hjem.
Fendere, tauverk, svabere, båtshake og lignende utstyr tåler overvintring, men det er smart å ha det tørt.
Vil man ha en tett og ren kalesje til neste sesong, bør kalesjen av, rengjøres og impregneres. Det anbefales ikke å ha på kalesjen under en eventuell presenning, da kondens fra denne kan renne ned i båten.
Sårbar elektronikk
De fleste dyrere instrumenter bør man ta hjem om vinteren. Større ting som ekkolodd, VHF, kartplotter osv. vil som regel ha en hurtigkobling som gjør det enkelt å ta gjenstanden med seg, også for de langfingrede.
Ellers kan du til sist la en lyspære stå på om bord gjennom vinteren, da blir deg også mindre fuktighet og kondens.
Kilder:
- "Plastbåten - Vedlikehold og reparasjoner" (Vårda din plastbåt), Björn Peter Behrens, 2009
- "Båtmotoren din venn, Motorlære for kystskippersertifikatet og fritidsbåtsertifikatet", Jon Winge, 2004
- Artikkelforfatterens eget erfaringsmateriale fra praksis med å eie og bruke båt.
Denne saken ble første gang publisert 09/10 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.