bruktbåter

Gjør et høstkupp på båtmarkedet

Dette er høstens beste bruktbåter. Sjekk ekspertens 17 anbefalinger.

Pluss ikon
<b>KAN VÆRE ET GODT KJØP: </b>Flipper 600DC er en gøyal dagsturbåt, der kabinen er byttet ut med sitteplasser foran førerplassen. Det er det ekstra lunt og trygt for de små. Båten kjører sportslig og kommer med Mercury-motorer, der 115 hk holder til det meste, mens 150 hk gir ekstra punch. En 2015-modell koster ca. 300–330 000 kroner.
KAN VÆRE ET GODT KJØP: Flipper 600DC er en gøyal dagsturbåt, der kabinen er byttet ut med sitteplasser foran førerplassen. Det er det ekstra lunt og trygt for de små. Båten kjører sportslig og kommer med Mercury-motorer, der 115 hk holder til det meste, mens 150 hk gir ekstra punch. En 2015-modell koster ca. 300–330 000 kroner.
Først publisert Sist oppdatert

Det var en het vår på bruktbåtmarkedet.

Høye priser og rask omsetningstakt for ivrige nordmenn med Norgesferie i blikket.

Noe som kan bety at mange vil bli kvitt båten i høst. Her er et knippe modeller som kan gi mye båtglede i årene som kommer.

I denne saken lister fagredaktør i Vi Menn Bil og Båt opp 17 båter som kan være smarte kjøp på bruktmarkedet.

Båtene i saken har priser fra 50.000 kroner og opp til 1,5 millioner.

Scroll deg nedover og les omtale av båtene i bildetekstene.

Les også: (+) Slik velger du riktig båt for ditt behov

<b>ASKELADDEN 605/615:</b> Denne Askeladden er av forrige modell­generasjon, men har fortsatt gode egenskaper som trygg familiebåt. 605-versjonen er en daycruiser med liten kabin, mens 615-utgaven er en bowrider med ekstra sitteplasser i baugen. Tradisjonell cockpitløsning fungerer bra. Båtene som ligger til salgs nå er fra 2003 til 2008, med prisantydning fra ca. 160 til 250 000 kroner.
ASKELADDEN 605/615: Denne Askeladden er av forrige modell­generasjon, men har fortsatt gode egenskaper som trygg familiebåt. 605-versjonen er en daycruiser med liten kabin, mens 615-utgaven er en bowrider med ekstra sitteplasser i baugen. Tradisjonell cockpitløsning fungerer bra. Båtene som ligger til salgs nå er fra 2003 til 2008, med prisantydning fra ca. 160 til 250 000 kroner.
<b>IBIZA 19 SPORT: </b>En nyklassiker fra 90-tallet vi har mange gode minner med. Sportslig, slank og med litt annerledes innredningsløsning enn det som er vanlig i dag. To gode seter bak konsollen, ingen aktersofa, men bra med sitteplasser foran konsollen i stedet. Det gjør 19 Sport fin som hit-og-dit-båt, til vannsport og rene moroturer. På bruktmarkedet er det båter fra 1991 til 2010, med stor variasjon i tilstand og motorårgang. Dermed varierer prisene mye, fra ca. 70–190 000 kroner. Foto: Click to add photographer
IBIZA 19 SPORT: En nyklassiker fra 90-tallet vi har mange gode minner med. Sportslig, slank og med litt annerledes innredningsløsning enn det som er vanlig i dag. To gode seter bak konsollen, ingen aktersofa, men bra med sitteplasser foran konsollen i stedet. Det gjør 19 Sport fin som hit-og-dit-båt, til vannsport og rene moroturer. På bruktmarkedet er det båter fra 1991 til 2010, med stor variasjon i tilstand og motorårgang. Dermed varierer prisene mye, fra ca. 70–190 000 kroner. Foto: Click to add photographer
<b>GRANDEZZA 31 DC/OC:</b> Dette er premium- og hekkaggregat-merket fra Finnmaster. Et litt glemt alternativ til Windy eller Nimbus. 31-foteren er en fin kombinasjon av dagstur- og feriebåt, der DC-modellen tenderer mer i retning av det første, mens OC-versjonen med liten hard-top passer til lengre turer. Grei overnatting for fire, med stikkøye under cockpit og v-køye forut. Motor er ulike versjoner av Volvos D6. Årsmodell 2006-2011, priser fra ca. 1-1,5 millioner. 
GRANDEZZA 31 DC/OC: Dette er premium- og hekkaggregat-merket fra Finnmaster. Et litt glemt alternativ til Windy eller Nimbus. 31-foteren er en fin kombinasjon av dagstur- og feriebåt, der DC-modellen tenderer mer i retning av det første, mens OC-versjonen med liten hard-top passer til lengre turer. Grei overnatting for fire, med stikkøye under cockpit og v-køye forut. Motor er ulike versjoner av Volvos D6. Årsmodell 2006-2011, priser fra ca. 1-1,5 millioner. 
<b>FINNMASTER 68 DC:</b> Den finske produsenten er kjent for sine solide, rimelige modeller, men 68 DC var et første fremstøt for å utfordre i mer eksklusiv retning. Forsøket var bra, med gode sjøegenskaper, solid utstyrspakke og fin sittegruppe. Båten ble levert med firetaktere fra Yamaha, enten V6 med 250 hk, eller en 150 hk 2008-2104-modeller koster 330–450 000 kroner.
FINNMASTER 68 DC: Den finske produsenten er kjent for sine solide, rimelige modeller, men 68 DC var et første fremstøt for å utfordre i mer eksklusiv retning. Forsøket var bra, med gode sjøegenskaper, solid utstyrspakke og fin sittegruppe. Båten ble levert med firetaktere fra Yamaha, enten V6 med 250 hk, eller en 150 hk 2008-2104-modeller koster 330–450 000 kroner.
<b>GOLDFISH 21/22 SPORT:</b> På slutten av 1990-tallet kom Goldfish 21, <br>en åpen konsollbåt som er blitt en klassiker av rang. Tidlig på 2000-tallet fikk den en facelift og endret navn til Goldfish 22. Når det kommer til sportslige konsollbåter har det knapt vært laget noe bedre siden. Vanligste motor er Mercruiser 220 hk V6 bensin med toppfart på ca. 48 knop. 21 ligger i området 200–300 000 kroner, 22 ca. 300–400 000,-.
GOLDFISH 21/22 SPORT: På slutten av 1990-tallet kom Goldfish 21,
en åpen konsollbåt som er blitt en klassiker av rang. Tidlig på 2000-tallet fikk den en facelift og endret navn til Goldfish 22. Når det kommer til sportslige konsollbåter har det knapt vært laget noe bedre siden. Vanligste motor er Mercruiser 220 hk V6 bensin med toppfart på ca. 48 knop. 21 ligger i området 200–300 000 kroner, 22 ca. 300–400 000,-.
<b>BUSTER XL:</b> I 2012 kom Buster med en oppgradert versjon av sin XL, med mer moderne dashbord med plass til kartplotter. Den solide aluminiumsbåten er en fin kombinasjon for smårøff bruk, samtidig som innredningen passer til en familieutflukt. Båten går bra med 100–115 hk 2012-2018-modeller koster ca. 230–340 000 kroner. 
BUSTER XL: I 2012 kom Buster med en oppgradert versjon av sin XL, med mer moderne dashbord med plass til kartplotter. Den solide aluminiumsbåten er en fin kombinasjon for smårøff bruk, samtidig som innredningen passer til en familieutflukt. Båten går bra med 100–115 hk 2012-2018-modeller koster ca. 230–340 000 kroner. 
<b>VIKNES 880/930:</b> Når du ser hva brukte Viknes koster, kan du like gjerne sette pengene i en slik som i banken. Her har du en klassisk kyst­kriger; halvplanende, med akseldrift og solid værbeskyttelse både i hytta og med kalesje på akterdekket. Betegnelsen helårsbåt har sjelden passet bedre. 930-modellen (bildet) erstattet 880 fra 2012-sesongen. <br/>Vi fant 2006-2017-modeller, med priser fra 1-1,8 millioner. 
VIKNES 880/930: Når du ser hva brukte Viknes koster, kan du like gjerne sette pengene i en slik som i banken. Her har du en klassisk kyst­kriger; halvplanende, med akseldrift og solid værbeskyttelse både i hytta og med kalesje på akterdekket. Betegnelsen helårsbåt har sjelden passet bedre. 930-modellen (bildet) erstattet 880 fra 2012-sesongen.
Vi fant 2006-2017-modeller, med priser fra 1-1,8 millioner. 
<b>OCEANCRAFT 620:</b> Den finnes både som Draco og Windy, men båten er den samme. 620-versjonen er en facelift av 610 og har man valget, er dette det beste kjøpet. Vi brukte den som rigg for en stor test av 150-hestere for 20 år siden og opplevde båten som morsom og velkjørende. Drøyt 40 knop toppfart, priser fra ca. 100–200 000 kroner. 
OCEANCRAFT 620: Den finnes både som Draco og Windy, men båten er den samme. 620-versjonen er en facelift av 610 og har man valget, er dette det beste kjøpet. Vi brukte den som rigg for en stor test av 150-hestere for 20 år siden og opplevde båten som morsom og velkjørende. Drøyt 40 knop toppfart, priser fra ca. 100–200 000 kroner. 
<b>AMT 185 BR:</b> Finske AMT er et mer ukjent alternativ til Yamarin, Finnmaster eller Askeladden. Vi har plukket ut 185-modellen som er godt eksempel på hva AMT står for; en praktisk, gjennomtenkt og relativt rimelig bowrider. Ikke den sportsligste båten i klassen, egenskapene heller mer i retning av familiehygge og fleksible løsninger. Vi testet båten med 90 hk, <br/>det holder fint. Priser fra ca. 150–250 000 kroner. 
AMT 185 BR: Finske AMT er et mer ukjent alternativ til Yamarin, Finnmaster eller Askeladden. Vi har plukket ut 185-modellen som er godt eksempel på hva AMT står for; en praktisk, gjennomtenkt og relativt rimelig bowrider. Ikke den sportsligste båten i klassen, egenskapene heller mer i retning av familiehygge og fleksible løsninger. Vi testet båten med 90 hk,
det holder fint. Priser fra ca. 150–250 000 kroner. 
<b>YAMARIN 64/65 DC:</b> En solid daycruiser fra Yamarins gullalder, med hyggelig, praktisk innredning – der en rommelig U-sofa er høydepunktet. Båten overbeviser med behagelig gange selv om det blåser litt. Den går fint med Yamahas 150-hester, og når 50 knop med en 250 hk V6 på hekken. 64 DC fra 2005–2011 koster ca. 250 til 350 000 kroner, mens den oppgraderte 65 DC (fra 2011) ligger rundt 360–450 000 kroner. 
YAMARIN 64/65 DC: En solid daycruiser fra Yamarins gullalder, med hyggelig, praktisk innredning – der en rommelig U-sofa er høydepunktet. Båten overbeviser med behagelig gange selv om det blåser litt. Den går fint med Yamahas 150-hester, og når 50 knop med en 250 hk V6 på hekken. 64 DC fra 2005–2011 koster ca. 250 til 350 000 kroner, mens den oppgraderte 65 DC (fra 2011) ligger rundt 360–450 000 kroner. 
<b>ASKELADDEN 475:</b> En av de virkelige folkefavorittene fra på 1990- og tidlig 2000-tall. Smart innredning for en liten skjærgårdsjeep; to får plass bak sidekonsollen, to i baugen og en på hver side av motoren. Og fortsatt er det bra dørkplass. Går rundt 30 knop med 50–60 hk. Stort utvalg – årsmodell 1996–2012 med pris fra 50–130 000 kroner. 
ASKELADDEN 475: En av de virkelige folkefavorittene fra på 1990- og tidlig 2000-tall. Smart innredning for en liten skjærgårdsjeep; to får plass bak sidekonsollen, to i baugen og en på hver side av motoren. Og fortsatt er det bra dørkplass. Går rundt 30 knop med 50–60 hk. Stort utvalg – årsmodell 1996–2012 med pris fra 50–130 000 kroner. 
<b>UTTERN T62/D62:</b> En av de nyere Uttern-modellene vi liker best, og finnes både i daycruiser- (D62 – bildet) og bowriderutgave (T62). Her er det et velprøvd konsept uten fiks-faks; stor U-sofa akter, gode pilotstoler og liten kabin, alternativt ekstra sitteplasser forut. Passer fint med firetaktere på 150–200 hk, noen også solgt med totakter – det ville vi stått over. Årsmodell 2011–2017 ligger fra ca. 280 til 400 000 kroner. 
UTTERN T62/D62: En av de nyere Uttern-modellene vi liker best, og finnes både i daycruiser- (D62 – bildet) og bowriderutgave (T62). Her er det et velprøvd konsept uten fiks-faks; stor U-sofa akter, gode pilotstoler og liten kabin, alternativt ekstra sitteplasser forut. Passer fint med firetaktere på 150–200 hk, noen også solgt med totakter – det ville vi stått over. Årsmodell 2011–2017 ligger fra ca. 280 til 400 000 kroner. 
<b>NORDKAPP 600:</b> De siste 20 årene har Nordkapp levert gode båter med en liten, eksklusiv touch. 600-modellen finnes i et godt utvalg fra 2004- til 2012-modeller; både som bowrider i Avant-utgave, og konsoll­båt i Enduro-versjon (bildet). Båten passer bra med motor på 115 hk, men ble også levert med motor helt opp til 150 hk. Prisen ligger fra ca. 160 til 250 000 kroner.
NORDKAPP 600: De siste 20 årene har Nordkapp levert gode båter med en liten, eksklusiv touch. 600-modellen finnes i et godt utvalg fra 2004- til 2012-modeller; både som bowrider i Avant-utgave, og konsoll­båt i Enduro-versjon (bildet). Båten passer bra med motor på 115 hk, men ble også levert med motor helt opp til 150 hk. Prisen ligger fra ca. 160 til 250 000 kroner.
<b>YAMARIN 63:</b> Vi slår et slag for Yamarins forrige 63-modell. Den fantes som daycruiser og bowrider, sistnevnte også med skrog i aluminium (bildet). Den har et tidløst design, og kanskje det beste kjøreskroget en seksmeters familiebåt noensinne har hatt. Bowrideren med masse sitteplasser er fin på skjærgårdscruise. 2010–2017 modeller fra ca. 210–380 000 kroner. 
YAMARIN 63: Vi slår et slag for Yamarins forrige 63-modell. Den fantes som daycruiser og bowrider, sistnevnte også med skrog i aluminium (bildet). Den har et tidløst design, og kanskje det beste kjøreskroget en seksmeters familiebåt noensinne har hatt. Bowrideren med masse sitteplasser er fin på skjærgårdscruise. 2010–2017 modeller fra ca. 210–380 000 kroner. 
<b>WINDY 7500:</b> Her er en ekte 80- og 90-talls klassiker, en daycruiser skreddersydd for de fine dagsturene. Den er ikke billig i forhold til alderen, men mange av eksemplarene virker velholdte og du får sjøegenskaper av et helt annet kaliber enn en mindre, nyere båt. Flere av båtene til salgs er relativt nylig remotorisert. En bensin-V8 blir aldri feil her. Prisene ligger <br/>fra ca. 250–350 000, avhengig av tilstand og hvor mye som må fikses. 
WINDY 7500: Her er en ekte 80- og 90-talls klassiker, en daycruiser skreddersydd for de fine dagsturene. Den er ikke billig i forhold til alderen, men mange av eksemplarene virker velholdte og du får sjøegenskaper av et helt annet kaliber enn en mindre, nyere båt. Flere av båtene til salgs er relativt nylig remotorisert. En bensin-V8 blir aldri feil her. Prisene ligger
fra ca. 250–350 000, avhengig av tilstand og hvor mye som må fikses. 
<b>JODA 290:</b> Ingmann Gjeruldsen lager ikke de fine Joda-båtene på Haslatangen lenger, men fortsatt er det et godt utvalg bruktbåter. 290 Sport var en smart daycruiser med turegenskaper for fire, og en rommelig uteplass for dagsturer. Båten går bra og rimelig med relativt små diesel­motorer. Prisen for 2001-2008-modell er ca. 500–750 000 kroner og dermed mye båt for pengene. 
JODA 290: Ingmann Gjeruldsen lager ikke de fine Joda-båtene på Haslatangen lenger, men fortsatt er det et godt utvalg bruktbåter. 290 Sport var en smart daycruiser med turegenskaper for fire, og en rommelig uteplass for dagsturer. Båten går bra og rimelig med relativt små diesel­motorer. Prisen for 2001-2008-modell er ca. 500–750 000 kroner og dermed mye båt for pengene.