Genoa Boat Show 2008
VWs største båtmotor
På båtmessen i Genova lanserte VW sin hittil største marine motor – en V8 turbodiesel hentet fra blant andre Audi Q7 og A8, som på papiret kan matche Volvo Pentas D6.
Tyske Volkswagen har ikke ligget på latsiden i det siste. Vi har hatt god erfaring med deres siste V6 turbodieseler, og forventningene er derfor store til deres aller nyeste V8 som går under navnet Forza 8: TDI 350-8.
4,2-literen er laget av Audi, yter 350 hester og befinner seg altså i samme segmentet som Volvo Pentas D6. Den vil trolig runde 400 hestkrefer innen kort tid, men utgjør allerede nå et reelt alternativ til bensinmotoren grunnet den lave vekten.
Les også:
Ifølge serviceingeniøren for Volkswagens marine motorer i det italienske markedet, Luca Giaretta, vil det kun bli gjort mindre endringer med motoren før den kommer på markedet til våren.
- Vi forventer at den kommer til å yte rundt 400 hester innen kort tid med visse endringer, sier Giaretta til klikk.no/båt og legger til at blant annet bunnpannen vil bli bedre tilpasset båtbruk.
Motoren ble første gang vist fram under båtmessen i Genova, Genoa Boat Show 2008, eller Salone Nautico di Genova 2008 som de innfødte kaller den.
Les også:
Lett, men råsterk
Rent teknisk er det ikke mye nytt å skrive hjem om. Både common rail-systemet med piezodyser i innsprøytningssystemet (gir svært presise doser med drivstoff til bestemte tider) og turboen er velkjent, men vekten er svært lav, selv i maritim sammenheng: 400 kg. Og et dreiemoment på 700 Nm ved 1900 omdreininger lar seg også høre!
VW-ingeniør Giaretta forteller videre at det ennå ikke er avklart hvilke drev som blir tilpasset motoren, men at den vil bli solgt i kombinasjon med et ZF-Pod Drive.
Motoren vil i første rekke tilpasses større day- og cabincruisere. Prisen? I skrivende stund ligger den rundt 400 000 kroner.
Denne saken ble første gang publisert 14/10 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.