Galia 670 MC
Galia svinger tryllestaven
Galia har tryllet fram akterkabin i deres nye 22-foter.
670 DC er en praktisk kompaktcruiser for folk som liker å være ute i all slags vær.
Fem stangholdere plassert i bakveggen til hytta vitner om at dette er en båt for de fiskeglade. Vinkelen på disse tyder på at de egner seg bedre til oppbevaring enn til dorging, noe importøren Fische Marine skal se på før båten kommer til Norge.
Se også: Vi tester lillesøsteren Galia 650.
Utvendig styreposisjon er bra for hobbyfiskeren. Akterdekket er ikke veldig stort, man merker at Galia har valgt å fokusere på innvendig plass. Hytta er såpass høy at sikten fra styreposisjonen på akterdekket er ganske begrenset, selv om en plate man kan stå på gjør saken noe bedre.
Innsiden som teller
I hytta er plassen overraskende god - takhøyden er rundt 190 cm og plassen i salongen virker godt utnyttet i bredden. Til høyre bak styreposisjonen er det et lite toalettrom, styreposisjonen har på sin side langt bedre oversikt enn fra akterdekket og man sitter forholdsvis godt.
Det er relativt enkelt preg på førerplassen, men den norske versjonen får matt sort dashbord. Hyttetak og aktervegg blir i grått. Putene blir i Sunbrella og går i grått og sort. På babord side i hytta er en sittegruppe med bord med plass til "en og en halv" i bredden. Senker man bordet omgjøres sittegruppen til sengeplass for to gode venner. Foran det igjen har 670 MC en kompakt bysseløsning der man kan tilberede mat og ta oppvasken etterpå.
To "kabiner"
Framme i baugen kan to personer sove om de ikke er altfor lange i kroppen bredden er i alle fall god nok. En luke opp til framdekket sørger for gode muligheter til å lesse bagasje og utstyr inn i hytta. Man skulle kanskje ikke tro det var mulig å klemme inn seks soveplasser i en båt på 6,8 meter, men jaggu.
"Trappen" opp til akterdekket har hjul under og kan skyves til siden, vips kommer to soveplasser til syne i en liten akterkabin. Trangt for voksne, morsomt for ungene. Galia 670 MC er tilgjengelig med motorer fra 115-250 hk og koster ca. 425 000 kr med minste motor.
Denne saken ble første gang publisert 23/02 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.