Frauscher 600 Riviera:

Her kommer hydrogenbåten

Østerrikske Frauscher er godt fornøyde etter prøveturen med verdens første serieproduserte hydrogenbåt.

Pluss ikon
HYDROGENDREVET: I slutten av april presenterte Frauscher med flere den første båten hvis fremdrifte består utelukkende av hydrogen og elektromotorer.
HYDROGENDREVET: I slutten av april presenterte Frauscher med flere den første båten hvis fremdrifte består utelukkende av hydrogen og elektromotorer. Foto: Frauscher
Sist oppdatert
HYDROGENDREVET: I slutten av april presenterte Frauscher med flere den første båten hvis fremdrifte består utelukkende av hydrogen og elektromotorer.
HYDROGENDREVET: I slutten av april presenterte Frauscher med flere den første båten hvis fremdrifte består utelukkende av hydrogen og elektromotorer. Foto: Frauscher

I slutten av april sluttførte den østerrikske båtbyggeren Frauscher sammen med samarbeidspartnerne Fronius og Bitter et av kanskje båtverdens viktigste miljøprosjekt: Et 100 prosent miljøvennlig fremdriftssystem til frititsdsbruk.

Serieproduseres

Hva snakker vi om? Jo, testturen ble gjort unna med en Frauscher 600 Riviera, som en helt grei runabout. Poenget er at denne bruker kun rent hydrogen som drivstoff til elektromotoren, uten at dette ser ut som noe hentet fra «Tilbake til fremtiden». Dermed har denne også fått et marked og en rekkevidde som i praksis er på høyde med konvensjonelle framdriftssystemer. I tillegg er dette også en båt som blir serieprodusert, slik at den er tilgjengelig for deg og meg også.

Les om Frauscher 606 Riviera her.

God tid

Noe fartsmonster blir dette imidlertid ikke. De tekniske dataene Frauscher 600 har fått med seg så langt viser en elektromotor på 4 kW samt en rekkevidde på 80 km. I mer marine ordelag tilsvarer dette 5,4 hestekrefter og en rekkevidde på runt 44 nm. Dermed kan du stort sett forvente seilbåttempo. Prisen er så langt ikke klar.

Les om Frauschers hybrider her.

EU-støtte

Hele prosjektet har mottatt støtte fra EU-programmet «Regionale Wettbewerbsfähigkeit 2007-2013», i tillegg til nasjonale myndigheter. Prosjektet ble for øvrig i sin tid startet av Fronius i Sattledt, som forsker mye på framtidens fornybare drivstoffkilder. Dette firmaet er ellers kjent for å produser batteriladere, sveisesystemer og solcelleteknologi.

Les mer om hele prosjektet her.

Denne saken ble første gang publisert 04/05 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også