Bruktbåtguide

Folkelige og rimelige

Pluss ikon
UTBREDT: Fordelen med å kjøpe en utbredt modell er at det stort sett alltid er noen som har bedre greie på båten din enn deg selv.
UTBREDT: Fordelen med å kjøpe en utbredt modell er at det stort sett alltid er noen som har bedre greie på båten din enn deg selv. Foto: Arkiv
Først publisert Sist oppdatert

Vi ser nærmere på et knippe utvalgte usnobbete bruktbåter fra 80- og 90-tallet som det ble produsert relativt mange av. Fortsatt finnes det nemlig gode eksemplarer der ute.

Utgangspunkten for bruktbåthandel er at du ser etter brukte planende fartsbåter, store daycrusiere, turbåter, halvplanende turbåter, klassikere eller snekker. Eller du kan ta utgangspunkt i større sjangere som snekke, tur- og fartsbåt som sorteringskriterium på de ulike bruktbåtbørsene der ute.

Men ofte koker det ned til pris og tilgjengelighet. Derfor skal vi her se om det rett og slett kan være en sammenheng mellom hvor lenge, eller i hvilket volum, disse folkelige modellene har blitt produsert og om den fortsatt kan anses som et godt valg i bruktbåtmarkedet.

Populære båter

Mange populære norske modeller ble solgt og produsert over flere år, noe som kan tyde på at båfolket opplever dette som prima vare - eller båter som holder en viss standard i forhold til prisen. Om vi setter opp et minimum antall år i produksjon på rundt fem år, så har vi i alle fall fått en håndterlig gruppe båter.

Fordelen med å kjøpe en utbredt modell er at det stort sett alltid er noen som har bedre greie på båten din enn deg selv. Det kan for eksempel gjøre det lett å identifisere vanlige feil når du skal ut å handle.

Trygg snekke

Noe mer konkrete råd kan vi imidlertid ikke gi, men noen tommelfingerregler er vanlig å sette opp for rimelig tilgang til båtlivet: Det aller billigste og tryggeste alternativet er en fortsatt en saktegående norskbygd plastsnekke med dieselmotor. De aller fleste er solide og velbygde. Men motoren er det store usikkerhetsmomentet, for det er dyrt å reparere motorer med alvorlige feil.

10 000 - 50 000 kr: Rana 17

Storselgeren innen bruksbåtene.

Rana 17 Fisk og variantene med vindskjerm eller hardtopp er solgt i stort antall. En svært populær kystbåt og med sine 17 fot kontra vanlige 14-15-fotere har den betydelig sikrere egenskaper. Enkel og grei innredning - flott til transport og fiske. Dette er en båt som det ble laget mer enn tusen eksemplarer av, trolig er dette en av de mest populære 17-foterne på markedet. Båten kom etter hvert i mange forskjellige utstyrsvarianter og med forskjellig standard, og den traff godt i markedet. Du ser Rana 17 over alt, og det er ikke problemer med å få tak i en brukt. Det som trekker ned ved et slikt båtkjøp er en eventuelt gammel motor.

Tekniske data

  • Lengde: 5,18 m
  • Bredde: 193 cm
  • Dypgang: 20 cm
  • Vekt ca: 230 kg
  • Motor: Utenbords, lang stamme

50 000 - 100 000 kr: Viksund 770 Cruiser

Kombisnekka.

UTBREDT: Rana 17 Fisk og variantene med vindskjerm eller hardtopp er solgt i stort antall.
UTBREDT: Rana 17 Fisk og variantene med vindskjerm eller hardtopp er solgt i stort antall. Foto: Arkiv

Viksund 770 Cruiser ble lansert i 1981. Dette kan sies å være en klassiker fra Viksund, Dett er en trygg og ukomplisert båt. Viksund Båtbyggeri lanserte Viksund 770 Cruiser 24 da interessen for hyttesnekka var på sitt høyeste, den gangen var dette båttypen som folk flest ville ha. En enkel, men praktisk innredning kombinert med hyggelig pris. Den hadde hytte og fikk fort anerkjennelse som sikker og sjødyktig. En periode ble det produsert 300 båter i året og det var ikke nok til å dekke etterspørselen.

Tekniske data

  • Lengde: 7,62 m
  • Bredde: 2,50 m
  • Vekt: 2 000 kg
  • Motor: Innenbords, 22-80 hk
  • Produksjonsår: 1975-1985

100 000 - 200 000 kr: Nordkapp Avant/Enduro 600

Klassisk skjærgårdsjeep lansert i 2002.

Enduro er en klassisk skjærgårdsjeep. Siden båten er smal, har man sidemontert konsollen. Det gir fin passasje om bord. Konsollen er trukket litt fram slik at det er godt med rom mellom de to separate stolene bak konsollen og akterbenken. Dett er ellers skjærgårdsjeepsutgaven av 600 Avant. Skroget er det samme, og med unntak av vindskjermen på Avant. Med 70 hester gjør båten om lag 30 knop, mens den nærmer seg 50 dersom du henger 150 hestekrefter på akterspeilet.

Tekniske data

  • Lengde: 5,90 meter
  • Bredde: 2,05 meter
  • Vekt u/motor: 600 kilo
  • Motor: 75-150 hk

TRYGG: Dett er en trygg og ukomplisert båt.
TRYGG: Dett er en trygg og ukomplisert båt. Foto: Arkiv

200 000 - 250 000 kr: Yamarin 6110

Solid daycruiser lansert i 2000.

Da vi testet denne for åtte år siden skrev vi at hvis du er på jakt etter en daycruiser som skal være hyggelig å ha familien om bord i, og dessuten kan gi deg et skikkelig adrenalinkick, kan Yamarin 6110 være tingen. Dette er et robust skrog og et solid interiør gir en følelse av at båten ikke kommer til å ramle fra hverandre med det første. Velger du en 200 hk HPDI-maskin i hekken, får du også en ulv i fåreklær hva fart angår. Det eneste vi kunne ønske oss den gangen, var at båten også innvendig signaliserte litt mer at du har betalt godt på plussiden av 350 000 kroner for å sitte i førerstolen.

Tekniske data

  • Lengde: 6,10 m
  • Bredde: 2,48 m
  • Vekt: 1000 kg
  • Motor: Utenbords, 115-200 hk

250 000 - 300 000 kr: Hansvik 600/700 Combi

Utbredt modell lansert 1989, produsert i en årrekke.

KLASSISK: Enduro er en klassisk skjærgårdsjeep.
KLASSISK: Enduro er en klassisk skjærgårdsjeep. Foto: Arkiv

Hansvik er kanskje mest kjent for sine mer yrkes- og fornuftspregete båter, enn hurtige, fancy skjærgårdsjeeper. 600 og 700-modellen er heller ikke noe unntak. Her er det funksjonelle løsninger som står i sentrum, og den har blitt produsert i en årrekke, gjerne under benevnelsen sportssjark. Hansviks to Combisjarker med innenbords dieselmotor er ganske like. Hansvik bruker skrog som gir god fart med liten motor i Combi-modellene.

Tekniske data

  • Lengde: 6,02 m
  • Bredde: 2,15 m
  • Vekt: 900 kg
  • Motor: Innebords, 50 hk

100 000 - 350 000 kr: Saga 27

Detter er turbåtklassikeren lansert i 1970.

Populære Saga 27 kom i l970. Dette er tursnekka som ble skapt av Asbjørn Drageseth fra i Selje. Over 3000 eksemplarer er det blitt på 20 år. Stor sjans for å finne prakteksemplarer der ute. Den kan fortsatt trygt anbefales til alle som vurderer motorbåtlivet. Trolig landets mest populære deplasementsbåt. Den har holdt seg stort sett uforandret siden den ble sjøsatt ved Stadlandet. Ny båt kostet 42 000 kroner i 1970...

Tekniske data

  • Lengde: 8,23 m
  • Bredde: 2,75
  • Vekt: 2400 kg
  • Motor: Innbebords, 50 - 60 hk
SOLID: Denne har et robust skrog og et solid interiør.
SOLID: Denne har et robust skrog og et solid interiør. Foto: Arkiv
KLASSISK: Dette kan sies å være en klassiker fra Viksund.
KLASSISK: Dette kan sies å være en klassiker fra Viksund. Foto: Arkiv
UTBREDT: Over 3000 eksemplarer er det blitt på 20 år. Stor sjans for å finne prakteksemplarer der ute.
UTBREDT: Over 3000 eksemplarer er det blitt på 20 år. Stor sjans for å finne prakteksemplarer der ute. Foto: Arkiv