Candela C-8 Polestar Edition

Flyr fjærlett over fjorden

Candela har fått med seg bilprodusenten Polestar på laget.
Det skal gi elbåten Candela C-8 bedre egenskaper enn tidligere modeller.

Pluss ikon
FLYR: Med innovativ bruk av hydrofoilteknikk går Candela C-8 usedvanlig lett i vannet
FLYR: Med innovativ bruk av hydrofoilteknikk går Candela C-8 usedvanlig lett i vannet Foto: Kyle Meyr
Først publisert Sist oppdatert

Den svenske elbåtprodusenten Candela har i flere år vakt oppsikt med sin nytolkning av hydrofoilteknikk, der avanserte sensorer og elektronikk er sentrale elementer. Det skal gjøre den spesielle båtopplevelsen av å fly over vannet enklere og tryggere for båtføreren og passasjerene om bord. C-7 modellen kom i 2019, og nå har båtprodusenten en større og bedre utgave på beddingen.

Nylig var Candela i Oslo for å vise fram prototypen av den nye C-8, der også samarbeidet med bilprodusenten Polestar er et viktig tema. Med Polestar på laget mener Candela at de har en perfekt partner, ikke minst når det kommer til sentrale elementer som batteriteknologi og lading.

Candela C-8 med batteri fra Polestar skal være klar for levering til kunder i juni 2024, og blir en ordentlig teknologi-orgie av en elbåt. Hydrofoilteknikken sørger allerede for mange måpende blikk på sjøen, men her er det også ting som vakumstøpt karbonfiberskrog, en egenutviklet elmotor i pod under hekken og 69 kWh batteripakke fra Polestar, med hurtiglading opp til 135 kW.

BLIKKFANG: Regn med en smule oppmerksomhet når du kommer glidende i en Candela C-8
BLIKKFANG: Regn med en smule oppmerksomhet når du kommer glidende i en Candela C-8 Foto: Kyle Meyr

Jeg får muligheten til en kjapp prøvetur ut fra Aker Brygge, og ønskes velkommen om bord av Mikael Mahlberg. Han er tidligere svensk båtjournalist, men jobber nå som kommunikasjonssjef hos Candela. Etter noen enkle instruksjoner fra Mikael, får jeg prøve meg bak spakene på Candela C-8. Siden vi snakker om å fly over vannet, er det ikke så rart det blir en blanding av båt- og flysjargong om bord. Særlig siden Candela har montert sikkerhetsbelter i setene. Det er nesten så jeg lurer på om flytevesten burde vært byttet ut med fallskjerm.

Klar for takeoff

Det er overraskende enkelt å manøvrere Candela C-8. I den torpedoformede poden under hekken sitter det en elmotor på rundt 75 kW/100 hk. Takket være store styreutslag og elmotorens kraft fra start får du god manøvreringshjelp, men som med alt annet gjør øvelse mester. Og når teknologien er såpass spesiell som dette, er den en viss prosedyre knyttet til kjøring av båten, uten at det virker særlig komplisert.

Når du skal opp i fart, legger du deg på rett kurs og fra ca. 5 knop er det bare å gi full gass – litt som et fly under takeoff. Etter en kort stund lufter skroget seg ut av vannet, og nesten uten lyd og helt uten hekksjø er vi ute og flyr.

MODERNE: Det er selvsagt hightech-følelse i interiøret på prototypen. I Polestar Edition blir det mer luksus.
MODERNE: Det er selvsagt hightech-følelse i interiøret på prototypen. I Polestar Edition blir det mer luksus. Foto: Candela

– Teknikken sørger for en lett innoverlening i svingene, og passer på at de ikke blir for krappe, forklarer Mikael. – Vi kan kjøre på foilene til rundt 1 meter bølgehøyde, blir det mer sjø går båten over i vanlig skrogfart, sier han. Dit kommer vi ikke i dag, men noen vanlige hekksjøer har ikke Candela C-8 problemer med å absorbere. Landingen er også ganske flyaktig; det er bare å holde rett kurs og slakke av på gassen, da løfter baugen seg noen grader og hekken setter seg mykt nedpå. Det er nesten så man hører chartertur-applausen fra passasjerene akter.

Billig i drift

Polestar Edition

Toppmodellen av Candela C-8 har fått tilnavnet Polestar Edition. Her er det masse snadderutstyr med tilknytning til det du ser hos Polestars bilmodeller. Noen eksempler:

– Gråfarget skrog
– Egne seter med ekstra polstring
– Gråfarget fagetema om bord
– Hydrofoiler i Swedish gold

Det mest imponerende ved Candela C-8 er imidlertid kombinasjonen av forbruk og rekkevidde. I marsjfart på 22 knop viser instrumentene at båten bruker rundt 1,2 kWh per nautisk mil. Det skal gi en rekkevidde på 57 nautiske mil. Til sammenligning bruker en populær daycruiser som Askeladden C78 rundt 1,4 l per nautisk mil i 26 knop. Kjører du 50 nautiske mil vil da den tradisjonelle daycruiseren ha brukt ca. 70 liter bensin, mens Candela C-8 vil ha brukt ca. 60 kW strøm. Tenker man strømpris på 2 kr/kWh og bensinpris på 23 kr/l havner du på 120 mot 1600 kroner.

Men økonomi er neppe den største drivkraften i denne sammenhengen, med en båtpris på ca. 400 000 Euro – eller rundt 4,67 millioner kroner med dagens kurs. Det sørger for at Candela C-8 Polestar Edition i første omgang blir et høyst vellykket showoff-prosjekt i de mest velstående områdene av norsk hytteskjærgård.

AVANSERT: Candela har konstruert elmotoren selv, blant annet fordi den må få plass i en torpedoformet pod.
AVANSERT: Candela har konstruert elmotoren selv, blant annet fordi den må få plass i en torpedoformet pod. Foto: Candela
ELEKTRONIKK: Moderne sensorikk og styringselektronikk skal gi foilene optimale arbeidsforhold.
ELEKTRONIKK: Moderne sensorikk og styringselektronikk skal gi foilene optimale arbeidsforhold. Foto: Candela