Flipper 900 DC

Her får du både i pose og sekk

Synes du den nye Flipper-modellen har visse likhetstrekk med Windy? Det er ingen tilfeldighet, og en gammel konkurrent lurer i kulissene.

Pluss ikon
<b>UVANT:</b> Vi er ikke så vant til et dobbelt sett utenbordsmotorer på båter i denne størr­elsen, men sann­synlig­vis er det et godt valg. 
UVANT: Vi er ikke så vant til et dobbelt sett utenbordsmotorer på båter i denne størr­elsen, men sann­synlig­vis er det et godt valg.  Foto: Eva-Stina Kjellman
Sist oppdatert

Første gang jeg så den nye Flipper 900 DC, fikk jeg følelsen av at den kunne ligne på hvordan en Windy-daycruiser ville ha sett ut, om verftet noen gang skulle bygge en båt for utenbords­motor.

Det er nemlig ikke til å komme fra at Flipper, som nå har Nimbus som eiere, tydeligvis skal ta et steg opp på hakkeordenen i daycruiser-klassen.

Da Nimbus for et par år siden kjøpte det finske Bella-verftet fikk de folkemerket Bella, det klassiske Aquador og småsportslige Flipper på kjøpet. Og skal man dra noen av de merkene i mer eksklusiv retning, er nok Flipper det rette stedet å starte.

Den umiddelbare tanken om at Flipper 900 DC har noen likhetstrekk med linjeføring og detaljer fra nyere Windy-daycruisere, viste seg å treffe ganske midt i blinken. Med seg på designsiden har Flipper nemlig Arendal-baserte Meyer Norschau Design. Ved siden av flere Ibiza-modeller, har de hatt blyantene sine borti både Windy 29 Coho og 37 Shamal.

<b>COCKPIT:</b> En stor sitte­gruppe dominerer cockpit­området. I tillegg er det tre sitteplasser i farts­retningen. 
COCKPIT: En stor sitte­gruppe dominerer cockpit­området. I tillegg er det tre sitteplasser i farts­retningen.  Foto: Eva-Stina Kjellman

Karl Marius Nordshau jobbet tidligere hos Windys designteam, med den legendariske Windy-designeren Hans Jørgen Johnsen som mentor.

I tillegg har Meyer Norschau Design også Kjell Rasmussen med på laget, han jobbet på konstruksjons- og utviklingssiden hos Windy fra 1992 til 2016.

Klar for langtur

<b>MODERNE:</b> En daycruiser i denne prisklassen må by på det ypperste innen marineelektronikk. 
MODERNE: En daycruiser i denne prisklassen må by på det ypperste innen marineelektronikk.  Foto: Eva-Stina Kjellman

Dermed er det en viss ironi i det faktum at Nimbus, en av Windys tradisjonelle erke­rivaler, har fått med seg noen av de best trente Windy-kreftene på utviklingssiden, som sammen har kommet frem med en modell som godt kan få nye og gamle Windy-kunder til å klø seg i skjegget, og lure på om det er på tide å bytte til noe med utenbordsmotorer.

<b>GOD NATT:</b> Utsikt fra køya i baugen og akterover, der du også finner en midtkabin. 
GOD NATT: Utsikt fra køya i baugen og akterover, der du også finner en midtkabin.  Foto: Eva-Stina Kjellman

Nå vel, vi skal ikke trekke konspirasjonsteoriene lenger enn som så, for i dagens situasjon er det nok heller slik at Flipper er bedre rustet til å utfordre andre norske verft med premium-ambisjoner. Da tenker vi i første rekke på Ibiza, Askeladden og Nordkapp.

Med en lengde på 9,05 meter og en bredde på 3,1 meter er Flipper 900 DC en stor båt, og langt mer båt enn du trenger hvis rene dagsturer står på hovedprogrammet. Det virker som om layout og utstyr peker klart i retning av en rommelig daycruiser for turbruk, men som selvsagt har stor cockpit, med fleksibel innredning og behagelige sitteplasser til flotte dagsturer. Dermed får du både i pose og sekk.

<b>RASK:</b> Med 500 hk skal båten gjøre ca. 48 knop. Prisen ligger da på ca. 2,5 millioner. Ikke direkte billig. 
RASK: Med 500 hk skal båten gjøre ca. 48 knop. Prisen ligger da på ca. 2,5 millioner. Ikke direkte billig.  Foto: Eva-Stina Kjellman

Nimbus og de andre merkene i porteføljen er alliert med Mercury på utenbordssiden, per i dag det beste stedet å være hvis du vil tilby kundene den mest moderne motor­teknikken fra 175 til 600 hk. Det er litt uvanlig her i Skandinavia, men helt vanlig i resten av verden å tilby slike båter med to motorer.

Du kan få båten med en enkel 350 hk, men mange vil nok la seg friste av 2x200 hk V6, 2x250 eller 2x300 hk V8.

TEKNISKE DATA

Lengde, cm: 905

Bredde, cm: 310

Vekt, kg: 3100 + motor

Dybde, cm:70 

Ant. sitteplasser: 11

Ant. soveplasser: 3+2

Motorutvalg: 1 x 350 -> 2 x 300 HK

Drivstoff, liter:  445

Drivstoff type: Bensin

Vann, liter: 93

Pris, fra: 2 018 000 kroner (med 2 x Mercury F200 XL DTS V6)

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2021

Denne saken ble første gang publisert 11/03 2021, og sist oppdatert 16/03 2021.

Les også