Flipper 705 HT

Bølgedreperen

Flippers flaggskip kombinerer kjøreegenskaper og bokomfort på en tilfredsstillende måte.

Sist oppdatert

Konsept

Hos storprodusenten Bella-Veneet OY er varemerket Flipper tiltenkt en plass mellom Bella og Aquador på rangstigen. Flippers nykommer har for øvrig bemerkelsesverdig mange likhetstrekk med den mer kostbare Aquador 23 HT, noe som skulle tyde på at finnene ser et større salgspotensial i nettopp dette segmentet. Så er da også den beskyttende HT-båten en populær konstruksjon i den ofte så friske Østersjøen, og vi tror så absolutt Flipper 705 HT har noe i Nordsjøen å gjøre, også.

Flippers nye flaggskip har nok volum til at to voksne kan nyte en avslappet ferietilværelse uten å tråkke verken på hverandre eller i bagasjen, og det skulle også være hensikten med nykommeren. Dessuten har 705 HT et skarpt og velfungerende skrog som gjør turen spiselig selv i uryddig sjø.

Sjøegenskaper: 5

Det mest spennende ved Flipper 705 HT er skroget. Lett steppet akter, og med en V-bunn som håndterer det meste. Det er i alle fall erfaringen vi gjør oss i de finske skjærgårdsbølgene. 705 er en atypisk HT-båt med det trimmevillige og friske skroget - det gir nærmest et sportslig inntrykk, selv om VP D3'en på 190 dieselhester ikke helt klarer å by opp til dans.

Førerplass: 4

Førerstolene er litt slappe, men ellers er førerkomforten bra i Flipper 705 HT. Ergonomien er fin, instrumentene er oversiktlige, og utsikten bra i alle retninger takket være høy førerposisjon. Da er det synd med refleksene i vindruta fra det typisk hvite dashbordet. Stikker du hodet opp av luka, unngår du dette problemet, men om båten kaster på seg, spytter du fort tenner.

Uteplass: 4

Flipper 705 HT har ikke mye dørkplass til å være en båt i denne størrelsen. Grunnen er at den er innredet for sosiale lag, og dette krever blant annet mange og fine sitteplasser. En stor sofa akter gir plass til minst åtte voksne personer, og er behagelig å sitte i til tross for noe tynne puter. Ekstra innleggsputer gjør fort sofaen om til en solseng for to eller en stor køyeplass.

Lenger fremme finner vi et lite, todelt pantry med vaskekum og parafinplate på babord, og en benk med skuffer på styrbord. For å komme til disse, må fører- og copilotsetet felles fremover - et velkjent system som fungerer greit. I motsetning til flere av konkurrentene, har Flipper husket å feste hengslene til førerstolene godt i begge ender, slik at sidekreftene ikke røsker ut festene.

Inneplass: 4

Bak skyvedøren skjuler det seg en lang og rommelig kabin. Med innleggsputer ligger tre personer fint her inne, mye på grunn av at Flipper har droppet eget toalettrom i Flipper 705 HT. Helt fremst på dørken finner vi likevel et lite pumpetoalett, som fungerer bra når man først har jaget ut det øvrige mannskapet.

Motor: 3

VP D3'en på 190 dieselhester gjør en bra jobb, men klarer ikke helt å by opp til dans. Vi ville hatt noe større her, men en tyngre dieselmotor kan gjøre utslag på kjøreegenskapene. Flipper 705 HT kan utstyres med motorer fra 160 til 260 hk, slik at også en større D4-maskin er et alternativ.

Fart og støy: 4

VP D3'en på 190 dieselhester støyer litt, men toppfart på 32 knop og marsjfart på rundt 27 holder i massevis i en turbåt som Flipper 705 HY. D3-motoren blir ikke spesielt sjenerende, og har som sin beste egenskap et veldig hyggelig drivstofforbruk. Regn med 13-19 l/time, avhengig av bruk.

Økonomi: 4

Dette er ingen direkte billig båt, men du får likevel mye for pengene. Bruktverdien holder seg godt og båten har et gjerrig forbruk.

Flipper 705 HT er en frisk nykommer i HT-familien, og mer vellykket enn lillesøster 605. Som turbåt, og spesielt i litt ruskete farvann, er båten et godt alternativ. Finishen på vår testbåt kunne vært bedre, spesielt med tanke på prissegmentet, men dette setter vi på prototyp-kontoen. Et spennende og trimmevillig skrog teller uansett opp, selv om vindusviskerne får vel mye å gjøre ute i bølgene. Det er prisen for en avrundet design.

Pris: ca. 710000 m/ D3 190 Volvo Penta. Dockside Marine AS www.docksidemarine.no

Denne saken ble første gang publisert 08/04 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også