Espen Thorup:
Norsk båtdesigner med internasjonalt format
Espen Thorup tar oss med på båttur i en av hans aller nyeste kreasjoner: Den utradisjonelle Flipper 600 DC.
Espen Thorup er en av de mest kjente norske båtdesignerne. Han har stått bak en lang rekke vellykkede båtkonsepter, og vi kjenner ham eksempelvis fra Skibsplast, Marex, Skilsø og Nordkapp.
De siste årene har han vært sterkt delaktig i utviklingen av nye Flipper-modeller. Med spennende linjer og et imponerende produktspekter stablet på bena i løpet av noen få år, har nordmannen vært helt sentral i revitaliseringen av det finske merket.
I år kom den nye 600-serien, der særlig daycruisermodellen vakte stor oppsikt og diskusjon. Den nye DC-modellen manglet nemlig noe mange synes er helt sentralt i en slik båt: En kabin.
For Thorup hadde sine egne tanker om hvordan en nyutviklet daycruiser i seksmetersklassen kunne bli mye bedre:
– Jeg hadde en litt større daycruiser tidligere. Kona og jeg tenkte det ville bli fint med overnattingsturer. Men det viste seg at det ikke ble så mange slike. Jeg tipper en del DC-brukere kjenner seg igjen der, forklarer Thorup.
– Så jeg tenkte: Hva om jeg fjerner kabinen?
– Den tar opp mye plass som sjelden eller aldri blir brukt. I Flipper 600 DC fikk vi en meter ekstra lengde i cockpit ved å fjerne den. Dessuten kunne vi gjøre båten lavere og lettere.
– Som bonus fikk vi til en flott sosial sittegruppe forut. Et sted som er litt lunere, godt oppunder vindskjermen. Fint for både små og store om det blåser litt.
– Det er fremdeles mulig å rigge til en soveplass for dem som vil overnatte, fortsetter Thorup. – Jeg tror de som vil ligge en natt her får det like greit under kalesjen, som i en trang kabin.
Førerplass en utfordring
– Man har en del standardmål å ta hensyn til for at du skal sitte godt, forteller Thorup. Samtidig er det alltid en kamp rundt utseendet. Det hjelper dårlig på salget om båten er praktisk, men ikke ser tiltrekkende ut.
– Et av de få stedene båt ligner på bil er førerplassen: Bransjen er blitt flinkere på ergonomi og plassering av plottere, brytere og gass/girspak.
– I 600 DC har du eksempelvis armlene for gasshånden og trimflapsbryterne sitter lett tilgjengelig rett foran gasspaken, demonstrerer Thorup, mens vi cruiser utover Oslofjorden.
Sittekomforten er et annet område som opptar båtdesigneren:
– I denne båten har jeg designet setene selv. Men det er en utfordring at båtseter produseres i små serier. Selv om seteprodusenten får nøyaktige spesifikasjoner, går han ofte på lageret og tilpasser noe som er klart, i stedet for å lage noe fra bunnen av. Det er ikke slik man ønsker det fra designerens ståsted.
Tenker mens han fisker
Espen Thorup er også fornøyd med utformingen av cockpit bak førerplassen:
– Her synes jeg vi har fått til en stor og sosial sitteplass. Vipper du ryggputen på babord side forover, får du en stor felles sittegruppe.
– Flyten gjennom cockpiten er også viktig. Det skal være lett å bevege seg, enkelt å komme rundt, i land, få tak i fendere eller tauverk. En seksmeters båt er ikke stedet for de store måltidene, her er det aktivitet som teller.
Thorup viser stolt frem noen av de fine detaljene: Strategisk plasserte trinn, små slisser i putene som kan vippes vekk for sikkert fotfeste. Og det aller beste; de store ryggputene på aktersofaen. Her er det flott å sitte når du dorger en kveldstime. Tydelig at fiskeinteressen er blitt med inn i det ferdige produktet:
– Jeg er glad i å fiske. Det er nyttig når man utvikler en ny båt, da tilbringer man mange timer om bord. Det nytter ikke å sitte på kontoret å klekke ut ideer. Du må ut og erfare, skjønne hvordan tingene skal fungere for som dem som skal bruke båten.
Slik blir den sportslig i sjøen
Når vi snakker om de nye Flipper-skrogene, blir Thorup ivrig.
– Jeg har designet over 70 båter, alle med V-bunn. I Flipper bruker jeg «glider» V-bunn prinsipp. Det vil si at vinkelen endrer seg kontinuerlig fra akter til baug, mens chine og steglister «vrir seg» i skrogets lengde.
– Resultatet er at skroget går og holder seg lettere i plan i situasjoner der du må variere farten en del, enten det er på grunn av trafikk eller bølger. Det gir det mer ro om bord enn om skrogets angrepsvinkel forandrer seg mye og du må kompensere med store gasspådrag.
– Flipper skal være sportslige båtene. Skroget må fungere for dem som liker å kjøre båt. Selv om det er lettkjørt, svarer det en båtfører som vet hvordan de beste egenskapene skal hentes frem.
Stringersystemet (avstivningene i skrogkonstruksjonen) er Thorup stolt av:
– Stringerne er vakumlimt til skroget, dermed er det svært stivt, nesten som en konkurransebåt. Her er det flere avstivningspunkter enn normalt for en slik båttype, uten at vekten øker. Dermed er Flipper 600 DC «sporty», ikke bare som tomme ord i en brosjyre, men slik du faktisk opplever den på vannet, sier Thorup engasjert.
Perfekt dagsturbåt
– Jeg kjørte Flipper 600 DC hele sommeren 2014, før båten ble lansert på markedet, forteller Thorup.
– Det er viktig å gå gjennom båten, luke vekk detaljer eller legge til andre. Også produsenten setter pris på det. De sparer tid og penger, men aller viktigst er det at kundene får et komplett og kvalitetsmessig gjennomarbeidet produkt.
– I løpet av sommeren ble jeg spesielt glad i de fine sjøegenskapene og det åpne konseptet. Vil du ha en DC-båt med kabin for å sove i, bør du kjøpe en større båt, mener Thorup.
– I Flipper 600 DC har vi maksimert uteplassen for fine turer i skjærgården: En topp dagsturbåt.
– Og det er vel nettopp det en daycruiser på seks meter handler om!