Yamaha 2013:

Firetaker med totaktsvekt

Yamaha Motor introduserer en ny utenbordsmotor med 200 hester, som skal være betydelig lettere enn modellen den erstatter.

Først publisert Sist oppdatert

Yamaha Motor introduserer en ny utenbordsmotor med 200 hester som skal være betydelig lettere enn modellen den erstatter, ifølge et presseskriv fra produsenten.

Den nye motoren skal også ha fått en rekke innovative, praktiske og brukervennlige tekniske løsninger.

Utviklingen av en ny, lett motor som størrelsesmessig har mer til felles med F150 (150 hk) har ikke gått på bekostning av effekt, kvalitet, akselerasjon, støy eller driftsøkonomi. Med en vekt på 227 kilo er forholdet mellom vekt /effek 1,1. Den lave vekten gjør motoren velegnet til mange forskjellige båttyper og -modeller.

Lav vekt er også et forhold som spiller inn på båtpakkens totale driftsøkonomi.

18 prosent lettere

Nyheten veier cirka 50 kilo mindre enn den motoren i utvalget til Yamaha som den erstatter. Det er en vektreduksjon på 18 prosent.

Lettvekteren har som basis en motorblokk med fire sylindre i rekke. Variabel ventilstyring er tatt i bruk for å optimalisere effekten og minimaliserer forbruket gjennom hele turtallsregisteret.

Vekten er redusert blant annet ved utstrakt bruk av lette, avanserte materialer i mange av motorens komponenter. Yamaha understreker at dette ikke går ut over motorens holdbarhet og driftssikkerhet.

Elektronisk eller mekanisk

DOBBEL: F200 vil komme i to versjoner. F200F har konvensjonell, mekanisk styring av gir og gass. F200G får «drive-by-wire» som Yamaha har utviklet. SKISSE: Yamaha
DOBBEL: F200 vil komme i to versjoner. F200F har konvensjonell, mekanisk styring av gir og gass. F200G får «drive-by-wire» som Yamaha har utviklet. SKISSE: Yamaha

F200 vil komme i to versjoner. F200F har konvensjonell, mekanisk styring av gir og gass. F200G får «drive-by-wire» som Yamaha har utviklet. Med denne løsningen overføres signalene fra kontrollboksen elektronisk til motorens styresystem.

Fordelene skal være enkel montasje og at behovet for justeringer er så godt som eliminert.

Begge de to nye modellene leveres som standard med Yamaha Y-COP, en startsperre som skal gjøre det umulig å starte motoren hvis man ikke har riktig nøkkel.

Som propell anbefaler Yamahe en Reliance SDS-type. Den har innebygd et system som skal dempe belastningene som oppstår når motoren settes i gir. F200G kan kobles til motordisplay i farger. Denne modellen kan også leveres med et enkelt start/stop-system og muligheten for å finjustere dorgehastigheten til båten.

- Ypperlig erstatningsmotor

F200F/G henvender seg til de som ønsker seg en kompakt, avansert motor.

- F200 egner seg ypperlig som en erstatning for en 200 hesters totaktsmotor, hevder produsenten.

Videre skiltes det med at å bytte fra totakt til firetakt så vil du kunne oppleve et vesentlig lavere forbruk og et langt mer komfortabelt støybilde. Den lave vekten til F200 gjør at båtens egenskaper ikke endrer seg ved en overgang fra totakt til firetakt.

Motoren er klar for levering løpet av våren neste år.

Fakta F200F/G:

  • Veier 227 kg.
  • Y-COP startsperre som standard
  • F200F med mekanisk gir / gass. F200G med elektronisk gir / gass
  • Ett trykks start / stopp og fargedisplay tilvalg på F200G
  • Variabel turtallsjustering ved dorgefiske
  • Reliance SDS anbefalt som propell
  • www.yamaha-motor.no

LES OGSÅ: