Langtest: Nordkapp Avant 605
Fart og hygge - med stil
Nordkapps nye bowrider har ikke bare utseendet med seg.
Nordkapp er en båtprodusent som tør litt av hvert. De var tidlig ute i kostnadseffektivitetens tegn med å flytte produksjonen til Polen, har bra utstyrsnivå som standard og tatt designsteg få andre norske båtprodusenter har våget seg på.
Alt dette synes tydelig i den nye 605-serien. Vi har tidligere kjørt tester både på den åpne varianten Enduro og på bowriderutgaven Avant. Da vi høsten 2013 testet Avant for første gang, syntes vi båten var så spennende at vi plukket den ut som en av langtestbåtene for 2014.
Både skrog og design er helt nytt for disse modellene, og det er nordmannen Espen Thorup som står bak linjene.
Tydeligvis med hell, for det er sjelden vi kjører en seksmeters båt som får så lange blikk fra andre båteiere.
Hver gang vi kom til land, var det alltid en båtinteressert som kom bortom for å spørre om båten og gi komplimenter til utseendet. Det lave fribordet, den slanke vindskjermen og den markante, rette baugen trekker alle i samme, sportslige retning.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
En hyggelig skjærgårdsbåt
Da er det ikke så rart at Nordkapp klarte å selge unna stort sett alle 605-ene de kunne produsere for fjorårssesongen. Og det melder seg raskt et spørsmål: Kan egenskapene følge opp alle forventningene det lekre ytre skaper?
Etter å ha kjørt rundt 400 nautiske mil med Nordkapp Avant 605, kjenner vi båten ut og inn. Vi har fått prøvd den til det den er laget for, samt et par ting til.
For det er først og fremst som en sosial og hyggelig skjærgårdsbåt den har sine sterkeste sider, men takler også røffere bruk om nødvendig.
Praktiske ting å bli glad i
En av de praktiske tingene du først blir glad i, er de gode innredningsløsningene. Selv om båten er innholdsrik, med gode sitteplasser både i baugen og bak vindskjermen, har du plass til å bevege deg uhindret rundt. Det er alltid et steg å sette foten på når du skal om bord og den store gjennomgangen fra baug til akter på babord side er enkel å passere, med lettvint åpning og lukking.
Vi setter også stor pris på at det er lett å kneppe på og av puter, her er det tydelig noen med solid båterfaring som har funnet løsningene. Ingen fingerbrekkende manøvre må til, og det går fort å få putene på plass.
I konsollen foran føreren er det et stort oppbevaringsrom der putene får plass. Dermed kan du nøye deg med setetrekk på førerstolen og på copilotbenken når båten skal legges til ro for natten.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Kalesjen er også enkelt å sette på og ta av, brettes raskt sammen og forsvinner ned under akterbenken når den ikke er i bruk. Du merker at båten er lav, for stuverommene er ganske grunne. I praksis merker du lite til det, blant annet fordi det er fine fenderholdere i skrogsidene og en smart, åpen tauluke i baugen, i tillegg til rommelige tau/dreggrom akter.
Krevende øvelse for å unngå søl
Det eneste vi kan sette en liten finger på, er plasseringen av oljetanken til E-tec-motoren. Det er fornuftig å plassere den i et hjørne under akterbenken med tanke på plassutnyttelsen. Men påfylling av olje blir en krevende øvelse for å unngå søl. Løsningen ble å kjøpe en liters oljekanne med bøyelig påfyllingsrør for en billig penge på Biltema, og oljesøl var en saga blott.
Gode sitteplasser
Copilotsetet er en benk med ryggpute som kan vippes slik at du kan sitte med og mot kjøreretningen. Sittekomforten er bra, og i vår testbåt var stuverommet under setet byttet ut med en kjøleboks om du vil ha kald drikke eller holde turmaten frisk.
Nordkapp har spandert en solid og god førerstol, med en skrå fotplate som gir bra mulighet for å stemme i mot om du kjører i urolig sjø. Når du vipper opp stolputen i front, får du en fin sittestilling med hodet passe høyt over vindskjermen. Du kan fortsatt lese av kartplotteren, og samtidig ha bedre oversikt med farvannet rundt deg.
Sitte- og ryggputer i aktersofaen har bra polstring, slik at også de som sitter der har fin komfort på lengre turer. Det lave fribordet gir god utsikt også akter, men små barn skal passes ekstra på siden det ikke er noen stor kunst å krabbe over ryggputene.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Herlig med V6
Da vi kjørte den første testen av Nordkapp Avant 605, var det med Evinrudes 115 hk. Med toppfart på 39 knop, er det i utgangspunktet mer enn nok motor for det lettdrevne skroget.
På langtestbåten var det montert en Evinrude E-tec 150 hk. Toppfarten på 46 knop er ikke grunnen til at vi ville ha valgt denne motoren om vi skulle ha kjøpt en Nordkapp Avant 605. I stedet er det komfortaspektet som veier tyngst.
Ikke noe galt om den firesylindrete 115 hk-en, men med seks sylindre i 60-graders V-form og solide 2,5-liters sylindervolum, blir lydbildet og kjøreopplevelsen med E-tec 150 et par klasser over. Nå som hk-avgiften har forsvunnet, er merprisen til å leve med.
Ikke høyere forbruk med større motor
Og slik vi har erfart tidligere, betyr ikke større motor høyere forbruk. I alle fall så lenge du ikke utnytter fartsressursene til det fulle. I fartsområdet fra 20-30 knop trives båten veldig godt, og sammenlignet med testresultatene vi fikk med 115 hk H.O-motoren, går faktisk 150 hk litt gjerrigere.
I dette fartsområdet bruker den 0,8-0,83 liter per nautisk mil, mens testresultatene med 115 H.O ligger på 0,88-0,97 liter per nautisk mil. Det er først når du passerer 40 knop at forbruket blir høyere.
Støynivået holder seg innen rimelighetens grenser, i marsjfartområdet ligger det mellom 80-82 dBA. På lave turtall går motoren jevnt, med en behagelig brumming.
Når du trimmer motoren ut og passerer 40 knop, kommer det herlige totaktsbrølet. Det passer godt til den ganske livlige kjøreopplevelsen Nordkapp Avant 605 gir i dette hastighetsområdet.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Mer stødig enn sportslig
Toppfarten nytes best på flatt vann, for når skroget løfter seg sportslig ut av vannet med minimal våt flate akter, skal det ikke så store hekksjøene til før du gjør smart i å dra av gassen.
Siden både farts- og forbruksmålinger tyder på at Nordkapp Avant 605 har et svært effektivt skrog, er det også imponerende hvor liten planingsterskel den har. Det gjør det enkelt å finne et riktig fartsområde, selv om du kjører i røffe bølger.
Det gjorde vi ved et par anledninger, guffen krappsjø på inntil to meter er ikke noe båten i utgangspunktet er beregnet for. Skroget er verken skarpt eller tungt nok til at du går på med bølgeknuser-innstilling. I stedet er det om å gjøre å få det til å følge sjøen, noe som er en relativt enkel affære. Da går du greit i 10-15 knop, og selv om det blir et og annet hardt slag, er stabiliteten svært god. 605-en er faktisk en av de mest letthåndterlige seksmeters-båtene vi har kjørt under slike forhold.
Ved typisk skjærgårdskjøring, der solgangsbris og hekksjøer fra halvplanere er det mest utfordrende, oppfører Nordkapp Avant 605 seg slik du forventer av en båt på denne størrelsen. Den liker best å få sjøen inn temmelig rett på baugen, så litt aktiv manøvrering sikrer komforten om bord. I krapp småsjø blir det merkbar skroglyd om bord, en av de få tingene med forbedringspotensial i en ellers svært vellykket båt.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Testdata
Nordkapp Avant 605 med Evinrude E-tec 150
Turtall o/m | Fart, knop | Støy, dBA | Forbruk, l/t | Forbruk, l/Nm |
1000 | 4,9 | 66,5 | 2,0 | 0,41 |
1400 | 6,2 | 72,3 | 4,7 | 0,76 |
1800 | 7,9 | 75,4 | 9,4 | 1,18 |
2200 | 16,0 | 79,2 | 13,4 | 0,84 |
2600 | 21,6 | 79,9 | 17,9 | 0,83 |
3000 | 26,4 | 80,9 | 21,2 | 0,80 |
3400 | 30,5 | 82,3 | 24,8 | 0,81 |
3800 | 34,0 | 83,8 | 30,1 | 0,88 |
4200 | 38,8 | 87,0 | 40,1 | 1,03 |
4600 | 42,5 | 89,1 | 50,9 | 1,20 |
5000 | 45,7 | 89,5 | 58,0 | 1,27 |
Vi Menn Båt mener
Nordkapp Avant 605 er båt vi synes det er lett å anbefale. Et lekkert utseende matches av pen og funksjonell innredning. Med en silkemyk V6 på hekken får båten nydelig gange i marsjfartområdet, uten at det går utover forbruket. Sjøegenskapene er ikke så sportslige som utseendet tyder på. I stedet er Nordkapp Avant 605 en lettkjørt og stødig båt, med egenskaper som passer typisk hygge- og familiebruk.
Denne saken ble første gang publisert 14/06 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.