Flipper 670 DC og ST

Ett skrog, mange muligheter

Det har vært mye skryt å høre om de nye Flipper-modellenes kjøregenskaper. Endelig skal båtene få vise farge. Det store spørsmålet er hvordan det nye 670-skroget hevder seg i forhold til de beste i klassen.

Sist oppdatert

For å få best mulig sammenligning, tar jeg først en tur med klasselederen Yamarin 65 DC med en Yamaha 150 hk. Fra før vet vi at dette er en velkjørende båt og skroget er videreutviklet fra testvinneren 64 DC.

Det er litt urolig krappsjø på en drøy halvmeter og det passer 65 DC utmerket. Båten bare suser i vei i 35 - 38 knop på en usedvanlig komfortabel måte. Kompakt som få og det er nok en gang en herlig opplevelse å ratte båten.

Alt stemmer på en eksemplarisk måte og det skal virkelig noe til å matche denne båten. 300 hk er største motor. Under nøyaktige de samme forholdene skal Flipper 670 DC få vise hva den står for.

Produsenten har kjørt båten med ulike motorer og testet med en 300 hesters Verado som største motor. Da viser GPS-en respektable 51 knop på topp.

Ut til kunde har produsenten selv satt 250 hk som maksimal motor og da er den målt til 49 knop. Med motoralternativer fra 135 hk til 250 hk oppgir produsenten følgende testresultater med Mercury-motor og standard propell.

  • 300 hk: 51 knop
  • 250 hk: 49 knop
  • 200 hk: 44 knop
  • 150 hk: 38 knop
  • 135 hk: 35 knop

Tallene forteller at dette er et skrog med høyt fartspotensiale. ST-modellen (HT-modellen) oppnår marginalt noen tidels høyere toppfart og akkurat hvadet skyldes skal vi ikke spekulere i. Men hard-top-modellen taper i alle fall ikke noe på et større overbygg.

Motorkontrollen i høyrehånda har direkte kontakt med de 250 Verado-hestene under dekselet. I havna kjennes båten snill ut og motoren summer med et lavt støynivå.

Et trykk på motorkontrollen og båten suser raskt opp i plan. I begynnelsen legges farten på moderat hastighet. Jeg varmer opp med en del svinger, justerer på trimmen og føler på båtens balanse.

Den kjennes trygg og forutsigbar. I mer åpent farvann drar jeg på til rundt 40 knop, tilter motoren ut og drar i vei over krappsjøen som nettopp har utfordret Yamarinen.

Stor skrogutvikling

ST : Fordelen med hardtopvaranten er beskyttede sitteplasser mot vær og vind. FOTO: Verft
ST : Fordelen med hardtopvaranten er beskyttede sitteplasser mot vær og vind. FOTO: Verft

Flipper 670 DC går mykt og komfortabelt den også. Jeg kjører med variasjon i motortrimmen, justerer på farta og tar bølgene i ulike vinkler.

Over større hekksjøer blir det noen spenstige lufteturer og landingene går over all forventning. I roligere farvann er det tid for å tilte motoren ut optimalt og gi full gass. Båten går så det griner, er presis på styringen og 49 knop leses på skjermen.

På en tur under variert forhold og hard kjøring, er det klart at Flipper 670 DC har et skrog som vil hevde seg blant de beste i denne klassen. På pallen har Yamarin og Ibiza vært ganske alene i lengre tid når vi snakker velkjørende skrog i nettopp denne størrelsen.

Nå blander nykommeren Flipper 670 seg inn i dette selskapet. Under de forholdene som var på de første turene, er det vanskelig å skille Yamarin 65 DC fra Flipper 670 DC.

Begge har utrolig gode skrog med førsteklasses egenskaper. Det sier litt om utviklingen på skrog i denne størrelsen at vi nå snakker om standard båter på rundt 6,5 meter hvor man kan montere motorer på 250 hk og suse komfortabelt i rundt 50 knop!

Utviklingen av skrog har opplagt tatt et langt steg forover, for vi snakker om båter som primært er tiltenkt familiebruk. Om jeg tar et raskt tilbakeblikk, var det bare spesielle sportsbåter som kom opp i 50 knop om vi drar historien tilbake i tid.

Da var det ofte snakk om skrog som hadde sine særegenheter med til dels skumle egenskaper i svingkjøring og større medsjø. Til sammenligning kjører dagens moderne skrog komfortabelt, velbalansert og med en sikker oppførsel under normal handling.

Kjøremaskin

Det er en annen viktig forskjell mellom Flipper 670 DC og flere av konkurrentene. I eksempelvis Yamarin 65 DC har man en høyere vindskjerm og der sitter man normalt i stolen og ser gjennom frontvinduet.

ÅPEN: På en tur under variert forhold og hard kjøring, er det klart at Flipper 670 DC har et skrog som vil hevde seg blant de beste i denne klassen. FOTO: Verft
ÅPEN: På en tur under variert forhold og hard kjøring, er det klart at Flipper 670 DC har et skrog som vil hevde seg blant de beste i denne klassen. FOTO: Verft

Flipperen har en lavere vindskjerm og der ser man normalt over. Det gir en annen fartsfølelse i Flipper 670 DC og man opplever båten som litt mer "kjøremaskin". Holder med 135-150 hk

Med nøyaktig samme skrog på 670 ST, får man en helt annen kjøreopplevelse. Der sitter man normalt nede i båten og ser gjennom vinduene i hard-topen. Hele båten virker mye mer familiær og snill.

Derfor har vi litt trøbbel med å se at en 250 hester og tett på 50 knop er den riktige motoren for ST-utgaven. Selv om skroget byr på de samme fartsegenskapene, er STutgaven en båt man bruker på en annen måte.

Ut fra dette vil vi anta at selv en 200 hk gir vel spenstige opplevelser.

For ST- utgaven vil en 150 hester holde for de fleste og med 35 knop på topp med en 135 hk, vilvi tro at det er den fornuftige motoren for denne typiske familiemodellen.

DC: Mad lav vindskjerm og et sportslig skrog, kjennes det helt riktig ut med en 250 hk på hekken. Båten oppfører seg bra helt opp til toppfart på 49 knop. FOTO: Verft
DC: Mad lav vindskjerm og et sportslig skrog, kjennes det helt riktig ut med en 250 hk på hekken. Båten oppfører seg bra helt opp til toppfart på 49 knop. FOTO: Verft

Denne saken ble første gang publisert 16/05 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også