Capelli 21 Open med Suzuki DF140

Et gløtt av sol

Her er en båt som tiltaler både soltilbederne og kjørentusiastene i familien.

Sist oppdatert

Denne Capelli-modellen er ny for 2012. Skroget i Capelli 21 Open er det samme som i 21 WA, men den innvendige løsningen er mer rettet mot solskinnsbruk og aktive dager på sjøen.

Konseptet er typisk for en middelhavsbåt der man skal nyte de fine dagene: Forut er baugen utformet som en stor, permanent solseng.

Her er det svær liggeplass som kan utvides ytterligere om du bruker platen som passer i gangsonen mellom baugen og styrekonsollen.

Under den opphøyde solplattingen finner du et gigantisk stuverom.

Gangsonen akterover er bra på begge sider av konsollen. Her har du en ryddig førerplass med innfelt kartplotter, for øvrig fungerer plasseringen av ratt, girspak og instrumenter fint.

Vindskjermen tar også tilstrekkelig av for fartsvind.

Spesiell førerplass

I motsetning til WA-modellen vi testet i 2010 med to pilotseter, har Capelli 21 Open et spesielt utformet sittekonsoll med en sitte/ståløsning på førersiden og en passasjersofa på aktersiden.

På førersiden passer det best å stå når du kjører fort.

RYDDIG: Førerplassen er bra, kartplotteren skal felles ned i det svarte feltet over instrumentene, men var montert på brakett på testbåten. FOTO: Terje Bjørnsen
RYDDIG: Førerplassen er bra, kartplotteren skal felles ned i det svarte feltet over instrumentene, men var montert på brakett på testbåten. FOTO: Terje Bjørnsen

Når du kjører roligere, legger du ned vippeputen i forkant av stolen og setter deg opp på sitteputen.

Tekniske data Capelli 21 Open med Suzuki DF140

  • Tekniske data
  • Lengde: 6,3 m
  • Bredde: 2,4m
  • Vekt: 900 kg
  • Tank: 200 l
  • Motor: 115-175 hk
  • Personer: 7
  • Pris testbåt: kr 315 000
  • www.erling-sande.no

En fotbøyle på konsollen sørger for at du har noe å hvile føttene på. I vår skandinaviske verden er vi ikke så vant til en slik styreposisjon, men etter hvert som vi kjører Capelli 21 Open, liker vi den bedre og bedre. Den eneste reelle innvendingen er at du mangler sidestøtte om båten gjør en brå sideveis bevegelse.

I alle fall må en eventuell copilot ta et godt tak i holdebøylen rundt vindskjermen i røff sjø. Akterdelen av cockpiten har to fine sitteplasser; den tradisjonelle aktersofaen og den bakovervendte sittebenken i sittekonsollen.

Det gir en hyggelig liten sittegruppe, og med cockpitbordet som lagres trygt under luken til solsengen forut får du også mulighet til å dekke på til et lite måltid.

På babord side akter er det gjennomgang til badestige. På styrbord side akter har Capelli gjort en spesialtilpasning for det skandinaviske publikummet: Verftet har laget et internt ankeropplegg der dreggen ligger i en holder utenpå båten og tauet dras rett inn i et eget rom akter. Et smart alternativ til løs dregg.

140 hk holder, tåler mer

ORDEN PÅ DREGGEN: En smart løsning med dreggholder og gjennomføring til eget taurom akter. FOTO: Terje Bjørnsen
ORDEN PÅ DREGGEN: En smart løsning med dreggholder og gjennomføring til eget taurom akter. FOTO: Terje Bjørnsen

Capelli er kjent for å lage sjødyktige og solide båter med god finish.

Testdata Capelli 21 Open med Suzuki DF140

Turtall, o/m

Fart i knop

Støy, dBA

For-bruk, l/Nm

For-bruk, l/time

2000

5,8

68

1,02

5,9

2500

7,2

72

1,22

8,8

3000

10,3

75

1,09

11,2

3500

18,5

79

0,84

15,5

4000

23,8

80

0,85

20,2

4500

26,9

82

0,89

23,9

5000

33,4

83

0,95

31,7

5500

35,9

84

1,06

38,1

5900

37,4

85

1,13

42,3

21 Open er ikke noe unntak, og inngir robust tyngde med en gang vi tråkker til. Da vi tester båten er det småsjø på inntil 0,4 meter, noe den spiser til forrett. Heller ikke da vi banker det vi kan inn i hekksjøene til andre båter, gjør det noe særlig inntrykk på skroget eller komforten om bord.

Capelli 21 Open går stødig som et tog, og er trygg selv om du må svinge brått for å unngå hindringer. Den er lett å trimme riktig; båten går opp i plan uten nevneverdig planingsterskel og kun de siste 500-600 omdreiningene mot toppfart har du merkbar effekt av å trimme motoren ut.

Med Suzuki DF140 på hekken og spiker'n i bunn passerer vi 37 knop. Det gir tilstrekkelig fartsfølelse og et fint marsjfartområde der du kan trekke gassen godt tilbake og likevel cruise mellom 25 og 30 knop.

Da ligger støynivået i overkant av 80 dBA, noe som er hyggelig i en båt av denne typen. Forbruket ligger på 0,85-0,9 liter per nautisk mil, eller ca. 20-25 liter i timen.

Det gjenspeiler god klassestandard. Litt ekstra skryt skal Capelli ha for drivstoffopplegget. Tanken er stor og rommer 200 liter. Derfor er det fint at den ligger i båtens tyngdepunkt, slik at full eller tom tank i liten grad påvirker balansen i båten. Tanken er plassert i et eget rom med vifteavtrekk. En trykkventil sørger for å stenge bensintilførselen om det oppstår lekkasje i stuverommet akter.

ORIGINALT: Sitteløsningen om bord er spesiell, men fungerer stort sett bra. FOTO: Terje Bjørnsen
ORIGINALT: Sitteløsningen om bord er spesiell, men fungerer stort sett bra. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 11/08 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også