Kjøpe båt privat eller hos forhandler

Er det tryggere å kjøpe båt av en forhandler enn privat?

Det er klare forskjeller i dine rettigheter, men ikke alltid tryggest å kjøpe båt hos en forhandler, forklarer jurist Anders G. Haug.

Pluss ikon
<b>BRUKTBÅT: </b>– Kan jeg forvente å få bedre oppfølging hos forhandler hvis det blir en kostbar reparasjon etter kjøpet, for eksempel på motoren? spør båtkjøper.
BRUKTBÅT: – Kan jeg forvente å få bedre oppfølging hos forhandler hvis det blir en kostbar reparasjon etter kjøpet, for eksempel på motoren? spør båtkjøper. Foto: Illustrasjonsbilde Terje Bjørnsen
Publisert

Spørsmål:

Hei!

Jeg holder på å kjøpe meg brukt bowrider fra rundt 2015-2018 i prisområdet fra 300-350 000 kroner. Veldig mange av de aktuelle båtene selges privat, og bare et mindretall er tilgjengelig hos forhandler.

Mange av de private selgerne skal ha samme pris som forhandlere, men er man ikke bedre beskyttet mot feil og mangler på båten hvis man kjøper av en forhandler?

Kan jeg forvente å få bedre oppfølging hos forhandler hvis det blir en kostbar reparasjon etter kjøpet, for eksempel på motoren?

Hilsen en som drømmer om båt

Svar:

Hei!

Ved kjøp fra forhandler er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Ved kjøp fra privatperson er det kjøpsloven som gjelder. De to lovene er ganske like, men forbrukerkjøpsloven gir kjøperen litt flere rettigheter enn det kjøpsloven gjør.

Det er derfor riktig som du antar; i de fleste tilfeller vil du være bedre beskyttet ved å kjøpe fra en forhandler.

«Selges som den er»

Tidligere kunne forhandlere inngå en avtale om at båten var solgt «som den er». Det betydde at forhandleren ikke hadde ansvaret for synlige feil eller mangler, samt vanlig slitasje som følge av normal bruk. Frem til nyttår, var det tillatt å ha slike forbehold i avtalen.

Etter nyttår har det kommet en lovendring, som nå gjør at det ikke lenger er lov å ta «som den er»-forbehold. Nå må forhandlerne være mye nøyere i beskrivelsene av båtens tilstand. Pass derfor på å ta vare på annonsetekst og annet som beskriver båtens tilstand, i tilfelle det blir oppdaget feil i etterkant.

<b>EKSPERTEN: </b>Advokat Anders G. Haug ved advokatfrimaet Dehn.
EKSPERTEN: Advokat Anders G. Haug ved advokatfrimaet Dehn. Foto: Elin Eike Worren

Ved kjøp av forhandler har du 5 års reklamasjonsrett.

Privatpersoner kan derimot fortsatt selge båten med et «som den er»-forbehold. Man kan ikke forvente at selgeren har samme kunnskap om båten som en forhandler har, og det stilles strengere krav til kjøperens egne undersøkelser av båten på forhånd.

Ved kjøp av privatperson har du 2 års reklamasjonsrett.

Reklamasjonsrett ved kjøp av bruktbåt

Det er viktig å huske på at reklamasjonsretten ikke er det samme som en garanti.

Reklamasjonsfristens lengde gir ikke noe grunnlag for å forvente at båten vil være feilfri i reklamasjonsperioden. Fristen sier bare noe om hvor lenge du har mulighet til å fremme krav mot selgeren.

Om du har grunnlag for å fremme et krav, avhenger blant annet av om du har kjøpt noe som ikke samsvarer med den tilstand som var annonsert.

Forhandleren har altså et større ansvar for å gi utdypende opplysninger om alt ved båten som er av betydning.

I tillegg er det nå slik at dersom du oppdager skjulte feil innen to år etter kjøpstidspunktet, så antar man at feilen var der ved overtagelsen, og at det dermed er forhandlerens ansvar.

Det betyr at det er forhandleren som må bevise at feilen ikke var der, i stedet for at det er du som må bevise at den var der da du kjøpte.

I tillegg er det også enklere å heve kjøpet etterpå, hvis du oppdager vesentlige feil.

Tidligere måtte kjøperen bevise at feilen var vesentlig. Nå er det forhandleren som må bevise at den er uvesentlig. Bevisbyrden er altså snudd, og det gjør det enklere for kjøperen.

Reparasjon eller prisavslag

Et annet forhold som er mer gunstig ved forhandlerkjøp, er mulighetene til å få en feil rettet.

En privat selger vil ofte ha få muligheter til å rette opp i forholdene hvis du oppdager feil og mangler, mens en forhandler har ofte både kunnskap og fasiliteter til å kunne tilby en retting.

Også her har det skjedd en skjerping i lovverket. Tidligere kunne forhandleren forsøke å rette to ganger, nå er det bare én gang. Klarer ikke forhandleren rette feilen etter ett forsøk, har ikke lenger forhandleren rett til å løse forholdet med retting.

Da er det prisavslag som gjelder.

Kreve erstatning

Retting skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for kjøper. Det betyr at forhandleren må frakte båten til verkstedet.

Retting skal også skje innen «rimelig tid». Det er en veldig vag definisjon, men betyr generelt at rettingen må skje med normal fremdrift.

Hvis forhandleren bruker for lang tid, kan det medføre at de mister sin mulighet til å tilby retting. Da kan du i stedet kreve erstatning tilsvarende den kostnaden det vil være å få ordnet dette et annet sted.

Noen forhandlere tilbyr i tillegg en garanti. Her er det viktig å være oppmerksomme på hva garantien inneholder.

Noen garantier er formulert slik at de ikke gir noe særlig mer rettigheter enn det loven uansett gjør, og da har ikke garantien noen selvstendig verdi. Så les alltid innholdet i garantien nøye.

Vær kritisk

Så skal det sies at selv om forbrukerkjøpsloven gir deg bedre beskyttelse ved kjøp fra forhandler, så er det ikke alle forhandlere som er like seriøse.

Hvis forhandleren for eksempel senere går konkurs, hjelper det lite å ha bedre rettigheter hvis det ikke finnes noen å rette et krav mot.

Det er derfor alltid lurt å gjøre en vurdering av forhandleren også, ikke bare av båten.

Hilsen advokat Anders G. Haug

Mer fra Klikk+: Samleside | Bobil | Båt

Denne saken ble første gang publisert 03/07 2024.

Les også