Uttern D62 og T62
En ny folkebåt
Svenske Uttern har lenge laget småbåter etter prinsippet mye båt for pengene. De friske nykommerne Uttern D62 og T62 følger i samme tradisjon.
Det har vært store omorganiseringer i Brunswick Marine etter finanskrisen.Den nye europeiske båtsjefen Nick Powell er en av hovedpersonene bak den nye satsingen hos svenske Uttern. Powell har tidligere vært markedansvarlig hos Sealine, som har vært et av de mer dynamiske storbåtmerkene den siste tiden. Nå skal Powell sørge for ny vind i seilene hos Uttern
De to nye modellene er bygget over samme lest. Uttern D62 er daycruiserversjonen, mens T62 er bowridermodellen. Begge er 6,15 meter lange og 2,4 meter brede og veier snaut 1600 kilo med motor.
Dermed havner de midt i et populært område av det norske båtmarkedet, og vil konkurrere mot Yamarin 63 BR, Yamarin 65 DC, Askeladden C62 og Nordkapp 625/655 for å nevne noen.
Fornuftig familiebåt
Maksimal motorstørrelse er på 175 hk, og den norske importøren Brunswick Marine Norway regner med at båten vil passe fint med Mercury Verado på 135 eller 150 hk, men også fungere med en Mercury F115.
Prisene er ikke helt klare, men målet er å starte rundt 400 000 kroner når båtene lanseres på Sjøen for alle i mars.
- Uttern er den fornuftige familiebåten, sier Per Jørgen Røgeberg, sjef for Brunswick Marine Norway.
- Med Uttern D62 og T62 signaliserer vi at merket fortsatt skal være et som gir mye båt for pengene, samtidig som det er en kraftig modernisering av design og egenskaper.
- Uttern D62 og T62 signaliserer at vi tør gå nye veier, sier Røgeberg.
Moderne konservativt
Og det er ingen tvil om at de to båtene som hadde verdenspremiere på båtutstillingen i Göteborg er et friskt pust i Uttern-programmet.
Designspråket og interiørløsningene er mer moderne enn tidligere Uttern-modeller i denne klassen, samtidig som det holder seg innen vedtatte normer for klassen.
Her finner du den tradisjonelle, men svært populære cockpitløsningen med stor U-sofa og to sportsstoler. Pent og praktisk løst med lange, dype sittebenker.
I D62 er det en bred og solid trapp gjennom frontruten frem til fordekket, mens T62 har gjennomgang til en relativt rommelig sittegruppe i baugen. Dashbordet er også slik vi liker å se det, med ryddig layout og sentralt plassert kartplotter.
Les mer
Test av helt nye Skibsplast 605
Denne saken ble første gang publisert 07/02 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.