Jeanneau Merry Fisher 695 Marlin m/Yamaha 150 hk
Duger til alt
Den ser kanskje ut som en fiskebåt, men egner seg like godt til familieturer på fine sommerdager. Vi har kjørt Jeanneau 695 Marlin.
Du leste kanskje artikkelen om 695 Marlin i først, hvor vi har kalte den en kompakt-SUV for sjøen, og en båt som duger til alt. Vi fikk i hvert fall inntrykk av det da vi var om bord i båten på båtmessa i Düsseldorf. Nå har vi endelig satt sjøbein i nyheten, og vi kan ikke si annet enn at det gode inntrykket fra Düsseldorf vedvarer.
Etter alt å dømme blir 695 en norsk suksess.
Hjerterom
Før jeg legger i vei om sjøegenskaper, motorisering og ytelser, vil jeg forteller enda litt mer om selve båtkonseptet.
For selv om 695 Marlin ser ut som en ren fiskebåt, har utviklerne av båten hele tiden hatt fokus på familiebruk og ferie. Vi fikk en grundig gjennomgang av Jeanneau-ingeniørene under prøvekjøringen i Cannes, og 695 Marlin har faktisk enda flere praktiske egenskaper enn vi fikk presentert i Düsseldorf.
Vi begynner i baugen og jobber oss bakover i de to modellene. 695 Marlin kommer i én- og todørs versjoner, med eller uten skyvedør ut mot akterdekket - begge med skyvedør på styrbord side av hytta.
I kabinen i baugen, om vi kan kalle det det, har du to valg. Velger du Exclusivepakken, mer om den litt senere, får du nemlig eget toalettrom i baugen. Et toalettrom med vannklosett og septisk, og plass nok til at selv undertegnede på 192 centimeter sitter helt greit.
Det er godt gjort i en båt på under sju meter.
Toalettrommet stjeler en del plass i kabinen, som i nødstilfeller kan brukes som soveplass. Dropper du toalettløsningen er et lite porta potti-toalett under sengen alternativet, og langt bedre soveplass.
Godt utnyttet
Tekniske data Jeanneau Merry Fisher 695 Marlin m/Yamaha 150 hk
- Lengde: 6,93 m
- Bredde: 2,54 m
- Dypgang: 0,46 m
- Vekt: 1300 kg uten motor
- Personer: 6
- Motor: Utenbordsmotor 75-150 hk
- Drivstoff: Bensin
- Tankvolum: 200 l
- Vanntank: 50 l
- Pris, fra: 339 000 kr m/75 hk
- Pris, testet modell: 428 000 kr + ekstrautstyr
I hytta er plassen godt utnyttet og takhøyden god. Endørsversjonen har fast vegg ut mot akterdekket med benk til tre, mens todørsversjonen som nevnt har skyvedør ut mot akterdekket. Versjonen uten skyvedør er helt klart mest praktisk for familier med behov for mange sitteplasser. I tillegg til benken i hytta har den også en bakovervendt benk på akterdekket med plass til tre, som er et veldig lunt sted å sitte i fart. Totalt, med akterbenken og den nedfellbare sidebenken babord, kan opptil seks personer sitte behagelig på akterdekket.
Men endørsversjonen har en akilleshæl. Man binder seg nemlig til at all trafikk inn og ut av hytta går inn ved førerplassen. Dermed må føreren av båten må flytte seg hver gang noen skal inn eller ut. Uansett er løsningen med skyvedør på styrbord side veldig praktisk. I dårlig vær kan man trekke innenfor døråpningen, og man har kort vei ut dersom man for eksempel skal legge til alene. Akterdekket er praktisk tilrettelagt for både ferie og fiske. Dekket kan ikke bare tømmes for innredning, men benkene kan flyttes rundt og om ønskelig gjøres om til en dobbel solseng.
Akterbenken kan også flyttes fram til midt på dekket, hvor den blir en fin sitteplass for flere ved fiske. Løsningen er gjennomtenkt og veldig praktisk.
Godt fraspark
Båten vi kjørte i Cannes hadde en 150-hesters Yamaha-motor på akterspeilet. Dette er største motor 695 Marlin leveres med. Den norske importøren Fritid-Senteret, tilbyr motorer helt ned til 75 hestekrefter, noe vi vil tro blir altfor spett på denne båten. Under prøvekjøringen anbefaler produsenten selv å gå for største motor, fordi 115-hesteren visstnok er i svakeste laget ved stor belastning med flere personer og bagasje om bord. Under vår prøvekjøring oppleves imidlertid 150-hesteren sterkere enn nødvendig og føles på kanten til overmotorisert på den 1300 kilo tunge båten.
Testdata Jeanneau Merry Fisher 695 Marlin m/Yamaha 150 hk
Tur-tall, rpm |
Fart, knop |
For-bruk, l/t |
For-bruk, l/nm |
Støy, dBA |
600 |
2,3 |
2,1 |
0,8 |
52 |
1000 |
4,1 |
3,1 |
0,8 |
56 |
1500 |
5,1 |
4,5 |
0,9 |
57 |
2000 |
6,1 |
7,1 |
1,2 |
60 |
2500 |
6,8 |
11,4 |
1,7 |
62 |
3000 |
7,1 |
16,7 |
2,3 |
67 |
3500 |
12,6 |
21,7 |
1,7 |
72 |
4000 |
19,3 |
26,0 |
1,3 |
73 |
4500 |
23,3 |
31,0 |
1,3 |
75 |
5000 |
27,1 |
39,0 |
1,4 |
75 |
5500 |
30,7 |
49,0 |
1,6 |
77 |
5700 |
32,1 |
53,8 |
1,7 |
80 |
Målingene er gjort av Jeanneau
For selv om skroget går lett og fint i vannet og planer lett, er 695 aldri sportslig, og da har man heller ikke behov for så gode ytelser. Vi vil derfor tro at 115-hesteren holder for de aller fleste. Prisforskjellen på om lag 50 000 kroner er verdt å ta med i beregningen. Med 150 hestekrefter er den mest økonomiske farten 20-27 knop og 4000- 5000 o/min på motoren. Da er forbruket 1,3-1,4 liter per nautiske mil. Vi noterer samtidig 32 knop i toppfart.
Sjøegenskapene i 695 Marlin er veldig like som i de andre Marlin-modellene.
God kjøl gjør at den skjærer vannet fint og reagerer rask på førerens kommandoer. Samtidig har den god skrogbredde ganske langt fram, som gir god stabilitet, men at den slår litt i krapp motsjø, og kanskje aller helst i krapp sjø på skrå inn forfra. Gode slaglister sørger da for å sende vannet godt ut til sidene, og vi opplever aldri at vi får vann inn i båten. Alt i alt er vi derfor godt fornøyd med sjøegenskapene i 695 Marlin.
Mye ekstra
Men så var det prisen. Jeanneau er kjent for å lage båter som gir mye for pengene, noe de fikk til med både lillebror Marlin 6 og storebrødrene 755 og 855 Marlin. Og de gjør det igjen. Den lave startprisen på 339 000 kroner velger vi riktignok å se bort fra, for denne 75-hesteren vil være altfor svak på denne båten. Med 115-hesters Suzuki eller Evinrude starter prisen på 377 000 kroner.
Det er 70-80 000 kroner billigere enn Finnmaster Pilot 7.0 , men det skal tas med i betraktningen at basisutgaven av 695 Marlin er dårlig utstyrt.
Regn derfor med å legge rundt 100 000 kroner på bordet for ekstrautstyr. Vi ville valg å krysse av for Exclusivepakken til 27 000 kroner. Mest for å få eget toalettrom med septiktoalett, men også for å få vindusvisker på babord side, vindusspylere og skyvbar takluke. I tillegg hadde i gått for elektronikkpakken med 7-toms touchskjerm, ekkolodd og musikkanlegg, landstrøm og ikke minst Wallas varmeapparat.
Dette er tross alt en helårsbåt. Men det er ikke alt. Som nevnt koster alt av utstyr ekstra. Selv puter og gardiner innvendig. Den nedfellbare benken på babord side bak og benken bak hytta er ekstrautstyr, og skal du ha den artige og praktiske løsningen med solseng på akterdekket, koster det ytterligere 2400 kroner. Mange vil nok også ha utvendig styring på en slik båt, og det koster 25 000 kroner ekstra. Dermed er ikke prisen like attraktiv som først antatt. Ja, du får fortsatt mye båt for pengene, men differansen mellom 695 Marlin og Finnmaster 7.0 som vi hadde langtest av i forrige nummer, er ikke veldig stor med samme motor og utstyr.