Prøvekjørt: Buster Magnum og SuperMagnum

Du kjenner det straks at denne båten tåler en støyt

Forbedringer på de to aluminiumsklassikerne fra Buster gjør dem til mer attraktive båter. Og de er like tøffe som før.

Pluss ikon
<b>BARSK BÅT:</b> Du kjenner allerede før du begynner å kjøre at denne båten tåler en støyt.
BARSK BÅT: Du kjenner allerede før du begynner å kjøre at denne båten tåler en støyt. Foto: Buster Boats
Først publisert Sist oppdatert

Buster Magnum er aluminiumsbåten over alle aluminiumsbåter. Den ble lansert første gang så langt tilbake som i 1990 og har altså over 30 år med historikk i sekken.

Da Magnum kom på markedet representerte den noe nytt for aluminiumsbåter; stor, rask og med tøffe bruksegenskaper.

Les også: Vi Menn Båts test av Buster Magnum fjerde generasjon

For 2022-sesongen lanserte Buster Boats femte generasjon Magnum, og tredje generasjon av den noe større SuperMagnum. Sistnevnte så dagens lys for første gang i 2013.

De store forskjellene fra forgjengeren er det imidlertid ikke. Skrog og utforming er i store trekk beholdt, og endringene går i første rekke på utstyr og interiør. Buster peker på konsollene som en stor forbedring, mer solide og med støydempende materialer.

<b>MER SKJERM:</b> Nye konsoller og plass til store skjermer. Her i SuperMagnum.
MER SKJERM: Nye konsoller og plass til store skjermer. Her i SuperMagnum. Foto: Terje Bjørnsen

Her er det også bedre plass til å legge fra seg større eller mindre gjenstander, men aller viktigst er den store 16-tommers Buster Q skjermen med alt fra kartplotter, til værmelding og lydanlegg.

Den todelte skjermløsningen gjør at du eksempelvis kan ha to lettleste kartskjermer med ulikt zoomnivå oppe samtidig. Det gjør navigasjon i uoversiktlig farvann enklere. SuperMagnum-modellen kan også leveres med en ekstra 10-tommer på copilotsiden.

Vil du ha mer avanserte funksjoner i Q-systemet kan det oppgraderes med elementer som CHIRP ekkolodd eller AIS-system.

<b>STUEPLASS:</b> I den store U-sofaen akter er det massevis av oppbevaringsplass. 
STUEPLASS: I den store U-sofaen akter er det massevis av oppbevaringsplass.  Foto: Terje Bjørnsen

Bedre beskyttelse

Andre viktige oppdateringer er forbedret stueplass under U-sofaen akter, mulighet for offshoreseter med demping i Magnum (standard i SuperMagnum) og ulike lagringsløsninger i baugen.

Dessuten er vindskjermen endret og har fått rettere vinkel. Det skal sørge for bedre beskyttelse mot vind og sjøskvett, ikke bare for fører og copilot, men også for passasjerene på aktersofaen.

Den største forskjellen mellom Buster Magnum og SuperMagnum er motorisering og lastekapasitet. Magnum måler 7,2 meter og kan ta motor opp til 225 hk. Den har plass til åtte personer og kan laste 884 kilo.

<b>FLEKSIBEL:</b> Bra dørplass forut gir rom for flere interiørløsninger. 
FLEKSIBEL: Bra dørplass forut gir rom for flere interiørløsninger.  Foto: Terje Bjørnsen

SuperMagnum er litt lenger med sine 20 ekstra centimeter, og tåler inntil 300 hk på hekken. Her kan det være 10 personer om bord og båten har lastekapasitet på 1101 kilo.

Oppfører seg slik Magnum skal

Ved brygga er det ikke lett å se at vi snakker om to nye modeller. Siden skrog og design er nesten uforandret fra tidligere, er det detaljene som avslører at dette er forfinede utgaver av to store Buster-modellene.

<b>SPISER SJØMIL:</b> Rundt 30 knop er fin marsjfart og kan holdes selv i noe sjø. 
SPISER SJØMIL: Rundt 30 knop er fin marsjfart og kan holdes selv i noe sjø.  Foto: Buster Boats

En prøvetur i området mellom Grebbestad og Fjällbacka på den svenske vestkysten viser også at verftet heldigvis har tatt vare på de mest sentrale delene av Magnum-opplevelsene.

Opplevelsen om bord er ganske annerledes enn i en glassfiberbåt i samme størrelse. Den bestandige aluminiumsdørken og det slitesterke inntrykket av interiøret er kombinert med en følelse av soliditet. Du kjenner allerede før du begynner å kjøre at dette tåler en støyt.

Føles nesten langsomt

Med vekt på 1220 og 1260 kilo koster det ikke en kraftig V6-motor noe særlig å få båtene opp i plan, og det kjennes nesten langsomt ut når GPS-en viser drøyt 30 knop.

<b>LIKER BØLGER:</b> Sjøegenskapene er fortsatt båtens største fortrinn
LIKER BØLGER: Sjøegenskapene er fortsatt båtens største fortrinn

Det skyldes at du ikke trenger så mye turtall for å nå en slik hastighet, og at motoren fortsatt er relativt stillegående da. Det betyr også at du i økonomisk marsjfart ikke bruker mye over en liter per nautiske mil.

Lenger ute i skjærgården går det fra småkrapp vindsjø til større bølger på rundt 1-1,5 meter. Og det er når du får slike forhold at Buster-modellene virkelig får vist hva som bor i dem.

Stolene med demping i stativet gjør jobben, for med dem på plass er det ikke mye du behøver å redusere gasspådraget. Verdt å ta med seg for den som kjører under røffe forhold.

Ved siden av god kjørekomfort har Magnum-modellene også bra stabilitet og ingen nevneverdig planingsterskel. Joystick-styring av trimflaps gir kjapp og presis betjening av disse, enten du skal kompensere for sidevind eller skjev vektfordeling. Buster på sitt beste, rett og slett.

Tekniske data

Buster Magnum | Buster SuperMagnum

Lengde, m: 7,2 | 7,4

Bredde, m: 2,5 | 2,5

Vekt, kg: 1220 | 1260

Personer: 8 | 10

Last, kg: 884 | 1101

Motor, hk: 175–225 | 225–300

Toppfart, knop: 45 | 50

Pris ca kr: 895 000 | 1 010 000 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 26 2023