Drive Convertible 56 med Mercury 115 EFI
Perfekt for vannsportelskerne
Nye Drive skal være vannsportelskernes førstevalg.
Tekniske data
Tekniske data Merke og modell: Drive Convertible 56
Pris: Fra 336 000 kroner (testbåt)
318 000 (90 hk totakt)
Motormerke og type: Mercury F 115 EFI firetakt
Motoreffekt: 75-125 hk
Produksjonsland: Finland
Lengde (LOA): 5,60 m
Bredde: 2,23m
Vekt: 680 kg
Personer: 5
Informasjon: www.driveboats.com
www.bat-holm.no
Den finske småbåtnyheten Drive 56 kommer i to utgaver med ulike innredningsløsninger: Drive Sport Console 56 fremstår som en kryssing mellom en vannskuter og en walk-around båt, og er etter vår oppfatning mer et designstunt enn en funksjonell skjærgårdsbåt. Convertible er derimot en smart og kompakt bowrider som gir større mening i denne klassen.
Båtene har uansett to ting felles: Skroget er hentet fra den velkjørende Buster XL et gjenbruk som definitivt gir mening. Designerne bak innredningen av båtene heter dessuten Ted og Ocke Mannerfeldt, to brødre som har bemerket seg med design for blant andre Nimbus og Sealine. Der skulle det ligge noen gode grunner for å ta en ekstra titt på Drive.
Frisk
Drive er en stilig liten bruksbåt som fremstår som moderne med sine puter i grått delskinn. Båten byr ikke på de estetiske detaljene, men fremstår likevel som delikat og brukervennlig. Stuverom er det nok av, hyllen for småting er på plass, og Drive har docking for iPod'en i hanskerommet ved co-pilotsetet. Drive har også fått en egen lomme på babord side for henging av kartblader. Smart! Nykommeren har et lite oppfellbart drinkbord for montering i dørken, og en kalesje med garasje leveres som standard. Og skulle du glemme at dette var båten for vannsportfrikene er det bare å kaste et blikk mot motorbrønnen. En større vannskistang skal du lete lenge etter i denne klassen.
Komforten i setene er på høyde klassestandard, og akterbenken har sittehjørner som vi vet passasjerene vil ha. Foran konsollen har Drive to fine sitteplasser med ryggputer mot konsollene. Føreren lider noe av lite sidestøtte i setene, og det er synd i en båt med sportslige ambisjoner.
Førerplassen får likevel godkjent, ikke minst på grunn av god fotstøtte og sitteergonomi, men at rattet skygger noe for plotteren er unødvendig og synd. Her sitter man uansett fint og beskyttet, noe som bidrar på følelsen av kompakthet.
Trygg i sjøen
Drive har et merkbart lavt tyngdepunkt. Det gir den, i samsvar med produsentens forespeilinger, et mer sportslig kjøremønster. Vi kjenner XXL-skroget til Buster som et velkjørende skrog til tross for sin noe butte V-bunn, og denne opplevelsen står uforandret i Drive, i tillegg til at båten får mer pondus med sine rundt 100 kg ekstra.
Drive er stum og fin i sjøen, takler bølgene bra og virker trygg uansett hva man foretar seg bak rattet. 115 hk EFI firetakteren til Mercury gir dessuten godt skyv opp til toppfarten på drøye 36 knop. Pakken mangler et par knop på Silver Shark 580 og Honda, men båten fremstår som mindre nervøs enn konkurrenten ved topphastighet. Det sportslige med denne båten er nok i større grad relatert til bruksområdet, og ikke så mye til kjøreegenskapene, for noen typisk sportsbåt er dette ikke. Drive er likevel et godt alternativ for den mer bevisste båteier.
Les om de beste, brukte aluminiumsbåtene.
Dette er Busters nye proffe serie.
Dette er et helrått alternativ.
Denne saken ble første gang publisert 28/08 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.