5 fine bruktfavoritter
Disse bruktbåtene har bortimot perfekte egenskaper
I Vi Menn Båt har vi testet det meste av viktige fritidsbåter de siste 30 årene. Her gir vi deg en grundig gjennomgang av våre bruktbåt-favoritter. Det er allsidige modeller for de aller beste opplevelsene i skjærgården.
Våren og forsommeren er den viktigste og mest hektiske perioden i bruktbåtmarkedet. Vårt råd er å starte tidlig, gjøre seg opp en mening om hvilke modeller som er aktuelle, og så skaffe seg en god oversikt for hvordan markedet er for disse.
Markedet for bruktbåt er ikke like proft som på bil. Når det gjelder prissetting har vi sett mange rare avvik både opp og ned – særlig fra privatpersoner. Det er ikke alltid lett å få prøvekjørt favorittbåten, men det er noe vi absolutt anbefaler at du gjør om muligheten byr seg. Først da får du et inntrykk av om båten passer deg og framstår som hel ved.
Her følger det nyttige bruktbåttips for fem av de beste familiebåtene vi har testet de siste 10–20 årene. Vi garanterer egenskaper i toppklasse innenfor litt ulike felt, og med denne informasjonen under vesten kan du forhåpentligvis styre unna de vanligste fallgruvene.
Yamarin 63: Har det aller meste
Hvis vi skal oppsummere de siste 20–25 årene med mange gode folkebåter fra finske Yamarin, og kåre den beste, er det vanskelig å komme unna 63-modellen som debuterte til 2010-sesongen. Da hadde verftet finpusset skrog og løsninger gjennom flere modeller fra den første «moderne» Yamarin 6110 som kom i 2000.
Vi Menn Båt var til stede på lanseringen i Finland og kunne begeistret konstatere at Yamarin ikke var langt unna å ha laget en perfekt landstedsbåt. Bowridermodellen 63 BR var den første varianten ut, og skilte seg ut med sitteplass på babord side i baugen i stedet for en rund sittegruppe som på forgjengeren 58 BR.
Les også: Test: Yamarin 63 BR: Står til sekser
I vår første test av båten i 2010 syntes vi det var en fordel, siden det blir enklere gjennomgang og bedre sikt for føreren, samtidig som løsningen i cockpit med L-sofa og to sportsstoler gir god sitteplass for de syv personene båten er godkjent for. Dessuten har båten en enkel og robust løsning for å lage solseng av aktersofaen, og putene i det den gang nyutviklede vinylmaterialet har vist seg å tåle bruk meget godt.
Men det aller beste med Yamarin 63 kommer når du setter deg på førerstolen. Gråfarget dashbord hindrer reflekser i vindskjermen, og instrumentpanelet er godt utnyttet med plass til en åttetommers Garmin-plotter. Komforten i setene er utmerket, ergonomien flott for folk i alle lengder og utsikten gjennom vindskjermen god.
Den siste og viktigste grunnen til at Yamarin 63 har vårt favorittstempel er de svært gode sjøegenskapene. Skroget går lett og effektivt i vannet, og har i tillegg en komfort i bølger du normalt må opp i en større båt for å oppleve. Dessuten er den sportslig og småleken, lar seg trimme godt ut og har gode fartsressurser.
Bruktfakta Yamarin 63 og 61
Årsmodell: 2010 til 2018
Prisområde: Ca. 240–370 000
Sjekk: Tekniske installasjoner i båt, skrog, slitasjeskader, motor, skiftet registerreim og impeller, ifølge serviceintervall, trimsylinder og styring
Det er to motorer som dominerer på bruktmarkedet; Yamaha F115 og F150. Våre testmålinger har vist en toppfart på rundt 36 knop for den minste motoren, og 45 knop med 150 hk. Begge er firesylindrete og det er verdt å merke seg at 115-hesteren er en toliter, mens 150 har 2,7-liters sylindervolum å rutte med. Noen har 130 hk som er en lett opptrimmet utgave av 115 hk.
– Vår erfaring er at 63-modellene passer best med 150 hk, sier Lars Wardenær, som er Yamarin-ansvarlig i Norge. Selv om de er noe dyrere er de erfaringsmessig enklere å selge igjen.
Du har nemlig merkbart mer kraft med 150 hester, og denne motoren er dermed vårt valg om du kjører med mange om bord. Dessuten går den på lavere turtall i det mye brukte fartsområdet mellom 20–30 knop. Dermed slipper du stort sett den harde gangen typisk for firesylindrete motorer som jobber på høyt turtall. Forskjellen i forbruk er ubetydelig så lenge du ikke utnytter det ekstra fartspotensialet hele tiden.
Men utvalget av 63-modeller begrenser seg altså ikke bare til bowrider i glassfiber. Daycruiser-varianten 63 DC kom i 2012, mens den mer sjeldne hardtoputgaven dukket opp i 2015. Er du på jakt etter en enda mer hardfør båt, bør du kikke etter Cross-modellen med aluminiumsskrog og glassfiber innvendig. Og selv om skjærgårdsjeepen 61 CC og Cross 61 CC ikke bærer 63-navnet, har den samme egenskaper, men med en åpen senterkonsoll-løsning.
– Det har vært svært lite problemer med 63-modellene utover det som skyldes normal bruk og vanlige slitedeler som må skiftes, sier Wardenær.
– Det er også viktig å merke seg oppgraderingen disse modellene fikk til 2019-sesongen, da vi gikk fra skrog med blå stripe til ny lys dekor. Båten fikk blant annet softdeck i BR-versjonen, flexiteak i de øvrige, samt ny innredning. Dessuten ble skroget oppgradert. Men disse båtene er også merkbart dyrere som brukt, avslutter han.
Askeladden C61: Robust og allsidig
«Nye Askeladden» tok for alvor sats med lanseringen av C75-modellene i 2014, og allerede i 2015 var det duket for C61-modellen – det som var og fortsatt er innstegsmodellen blant en lang rekke fine modeller fra verftet.
Også her snakker vi om en «plattformbåt» – altså der samme skrog kommer i ulike versjoner. For C61 handler det om skjærgårdsjeepen 61 CC, 61 Bowrider og daycruiseren 61 Cruiser. Våren 2015 tok vi turen til Askvik sør for Bergen for å prøve 61 CC og 61 Bowrider.
Det ble et hyggelig møte med to fine nyheter: Felles for begge er en ryddig og velutformet førerplass. Instrumentene og kartplotteren sitter korrekt plassert, det samme gjelder betjeningselementene. Særlig de du bruker ofte når det kjøres aktivt. Askeladden har vært flinke med førerkomforten, setet er godt, fotplaten riktig vinklet og det er lett å finne en kjørestilling der du har riktig avstand til ratt og gasspak.
Bruktfakta Askeladden C61
Årsmodell: 2015 til 2022
Prisområde: Ca. 300–600 000
Sjekk: Slitasjeskader på dørk, puter og kalesje, riper i motorlokk grunnet plate over motor, service/opplagshistorikk på motor
En annen fin detalj for begge båtene er den store plattformen akter. Her er det trygt å bevege seg og passasje på innsiden av motoren. Du kan også snu ryggputen i sofaen, slenge bena på plattformen og nyte utsikten akterover.
Det var tøffest forhold da vi kjørte Center Console-versjonen. Krappe bølger på 1-1,5 meter var akkurat som skal til for å skille klinten fra hveten i denne båtklassen.
Også her leverte C61 Center Console som lovet. Den har god stabilitet og evner å kutte sjøen slik at du kan kjøre i plan uten for mye slag. Dessuten virker strukturen i båten stiv og solid, og vi hørte ikke mer skroglyd enn du kan forvente av en båt i denne klassen.
Da vi gikk ut med C61 Bowrider, hadde sjøen roet seg betraktelig. Siden båtene baserer seg på samme skrog var det ingen grunn til å tro at kjøreopplevelsen blir veldig annerledes i bølger.
Med roligere sjø, fant vi ut at C61 Bowrider er svært lettkjørt. Du behøver nesten ikke røre trimknappen på motoren, og båten føltes stødig selv i krappe svinger som simulerer en unnamanøver. Begge båtene føles for øvrig lettmanøvrerte på vei inn og ut til brygga.
61 CC var utstyrt med Suzuki DF 150. Det var den største standardmotoren ved introduksjonen og gir en toppfart rundt 42 knop og et fint marsjfartområde mellom 20–30 knop. På Bowrider-utgaven kjørte vi en Suzuki DF115. Det gav en toppfart på respektable 34 knop, mens fartsområdet mellom 17–22 knop pekte seg ut som det mest komfortable marsjfartområdet med den lille motoren. 2,9-liters volum gav også mer skyv i 150 hk enn den noe mindre 115 hk.
Torry D Haugland er teknisk sjef hos Askeladden, og har ikke de store problemhistoriene å komme med: – Vi selger nesten for få reservedeler til disse båtene, spøker han, og legger til at de tydeligvis blir pent brukt.
– De første båtene nærmer seg 10 år, og da er det naturligvis slitasje på puter, kalesje, dørk og elektronikk. – For de som har anledning til å kjøpe en nyere utgave, er det verdt å merke seg at båtene fikk puter i Niroxx i 2019 og flexiteak i 2020. Det gir enklere vedlikehold og bedre holdbarhet, forklarer Haugland.
– Min perfekte Askeladden C61 har disse oppgraderingene, samt 150 eller 200 hk med elektronisk gir/gass på hekken, men da koster det selvsagt litt mer, avslutter Haugland.
Ibiza 22 og 24 Touring: Ekte nyklassikere
Det er vel ingen stor overraskelse at Ibiza 24 Touring kommer med på denne topp fem-listen. Båten debuterte sommeren 2003 og tok fullt fortjent båt-Norge med storm. Eller som vi skrev i vår nyklassiker-hyllest til båten i 2021:
Det var akkurat slik det skal være med den perfekte sommerforelskelsen: Kjærlighet ved første blikk. Mandag 2. juni 2003 kl. 09.57 kom den helt nye Ibiza 24 Touring ut Tromøysund med Ibiza-sjef Helge Duus som kaptein.
Les også: Ibiza 24 Touring: For mange er dette den perfekte båten
Bruktfakta Ibiza 22 og 24 Touring
Årsmodell: 2003 til 2010 Prisområde: Ca. 240–350 000 (22 fot)
Prisområde: Ca. 300–430 000 (24 fot)
Sjekk: Slitasjeskader, skader i skrog/installasjoner grunnet hard bruk, service/opplagshistorikk på motor
Det var mange årsaker til å like Ibiza 24 Touring da den var ny, og fortsatt – snart 20 år senere – er mange av egenskapene helt i toppklasse. Vi kan peke på noen av de viktigste faktorene; Helge Duus har laget et fantastisk bra kjøreskrog, kvaliteten er svært god og de fleksible seteløsningene fungerer fortsatt utmerket.
– Skroget på Ibiza 24 Touring baserer seg mye på det jeg lærte av offshore-legenden Jim Wynne i Miami på 80-tallet, forteller Duus. Kunnskapen ble først brukt i Master 670 Miami.
– Jeg husker et av favorittuttrykkene til Wynne: «Helge, the water hasn’t changed». Har man et godt utgangspunkt er det ofte nok med detaljendringer, sier Duus.
Vi skal heller ikke glemme at Ibiza 24 Touring ble lansert akkurat da flere av motorprodusentene kom med sine første firetakts V6-motorer. Både Yamaha 225 og 250 hk, og etter hvert Suzuki 250 og 300 hk gjorde sitt til at denne båten både ble rask, nøysom og svært stillegående.
Ikke fullt så kjent eller like vanlig i bruktannonsene er den mer stillfarne lillebroren Ibiza 22 Touring Special Edition.
Fortsatt er egenskapene svært gode, men båten litt mindre og rimeligere. Den har også stort sett vært utstyrt med firesylindret motor på 150–175 hk, men noen har også Suzukis fine 200 hk V6.
Vær klar over at det også finnes en Ibiza 22 Touring med et annet skrog og innredning. Den kjennes lettest igjen med vindu til kabinen. Er du i tvil, spør en forhandler.
I 2011 kom en oppgradert versjon med navn Ibiza 25 Touring, der blant annet interiøret ble modernisert.
Skibsplast 665 og 660: To flotte familiebåter
Båtlivet her i Norge er ikke helt det samme uten Skibsplast. Roald Skibsrud laget sin første plastbåt allerede i 1957 og alle med sans for båtliv husker de mange praktiske modellene fra 1970-tallet og fram til produksjonen ble lagt ned i 2012. Det skjedde i ordnede former, der «orden» kan sies å være varemerket til familien Skibsrud.
Bruktfakta Skibsplast 660 og 665 DC
Årsmodell: 2008 til 2012
Prisområde: Ca. 300–400 000
Sjekk: Slitasjeskader, trimsylindre på drev, særlig viktig med god servicehistorikk på dieselmotor og drev, samt Verado med kompressor
Før båteventyret tok slutt, rakk imidlertid Skibsplast å lansere noen moderne modeller som fortsatt holder seg bra i bruktmarkedet. I denne sammenhengen tenker vi først og fremst på 665 og 660, men når vi kontakter Arne Skibsrud, sønn av Roald og salgs- og markedssjef i Skibsplast fra 2006 til 2012, får vi et tips på kjøpet:
– Ta gjerne en kikk på 605 DC-modellen også. Jeg har fortsatt min 2011-modell og den fungerer utmerket den dag i dag, sier Skibsrud.
Les også: Test: Skibsplast 605 med Mercury F115: Potensiell norsk storselger
Skibsplast 660 DC ble levert med hekkaggregat fra Mercruiser, enten toliters turbodiesel på 130 eller 150 hk, eller 2,8-liter på 210/220 hk.
– Min personlige 660 DC-favoritt er med 2,0 l 170 HK diesel med Bravo 1 drev. Da får du god ytelse og rimelig drift, forteller Skibsrud.
– Vi leverte også noen få båter med den fine treliters V6-dieselen på 225 og 265 hk fra VW Marine/Mercruiser. Jeg hadde en slik som demobåt, og det var en flott kombinasjon, sier han.
På bensinsiden har båten den velkjente V6 4,3-literen med 190/220 hk. Så skulle man tro at det bare var motoriseringen som skiller på utenbordsversjonen 665 DC, men i stedet gjorde Skibsplast noe smart:
Mens 660 DC har en åpen og litt utradisjonell cockpitløsning, er Skibsplast 665 DC utrustet med et vanlig arrangement, med en stor U-sofa og to pilotstoler i fartsretningen. Dermed utnytter man det beste de to motorløsningene har å by på. 665 DC ble levert med totakts Mercury Optimax fra 115–150 hk, eller firetakts Verado med kompressor på 135–200 hk. I dagens verden er sistnevnte å foretrekke.
– Min favoritt er nok 665 DC med en 200-hesters Verado på hekken. Tilbakemeldingene fra Mercury-forhandlere tilsier også at disse motorene er veldig gode om de blir tatt vare på. Vil du ha en fullt utstyrt båt, se etter X-versjonene, tipser Skibsrud.
– Vi laget også noen topputstyrte spesialmodeller med ekstra forsterkning for 225-hesters Verado, forteller Skibsrud. Det er noe å merke seg for båtkjennere.
For ved siden av praktisk interiør og god kvalitet var Vi Menn Båt spesielt opptatt av at båtene var blitt mye bedre å kjøre enn tidligere Skibsplast-modeller og skrev dette i testen av 660 DC:
Det har aldri vært noe i veien med kvaliteten i produktene fra Skibsplast, men verken sjøegenskaper eller design har vært det mest dynamiske på markedet.
Den nye Skibsplast 660 DC gir en helt annen kjørefølelse enn sine søsken i modellflokken. Det er kort og godt den mest sportslige og morsomme båten familiebedriften på Evje noensinne har laget. I marsjfart sklir du behagelig av gårde, båten er lett å trimme riktig, og drar seg opp i plan uten unødig forsinkelse.
Ingen tvil om at Skibsplast har fått et bra ettermæle med disse tre modellene.
Les også: Prøvekjørt: Skibsplast 660 DC: Riktig båt til rett tid
Nordkapp 605: Det sportslige alternativet
På båtmessen i Göteborg februar 2013 gikk startskuddet for Nordkapp 605, en båt som representerte alt det vi forbinder med «nye Nordkapp». Da startet for alvor reisen fra et solid folkemerke til premiumstatus, og i dag kan vel modellrekken fra verftet nevnes i samme åndedrag som Nimbus og Windy, uten at man behøver å rødme av den grunn.
605-modellen er fortsatt i produksjon, og at den ikke ser det minste foreldet ut 11 år etter at den debuterte, er et tegn på at den var forut for sin tid ved lanseringen. Du trenger ikke se to ganger på Nordkapp 605 for å skjønne at dette er en sportslig skapning; slank, lav og lekker.
Det inntrykket manifesterte seg da vi kjørte den første testen av 605 Enduro (konsollversjonen) i mai 2013. Da med en Evinrude E-tech 115 hk på hekken. Gode egenskaper i bølger, fint fartspotensial (38 knop) og en elegant innredning med overraskende mange sitteplasser var blant høydepunktene.
Les også: Test: Nordkapp 605 Enduro: Fullstappet med smarte løsninger
Bruktfakta Nordkapp 605
Årsmodell: 2013 til 2020
Prisområde: Ca. 300–450 000
Sjekk: Skader i skrog/innredning etter tøff kjøring, tilstand og servicehistorikk på Evinrude-motorer, båt/motor bør prøvekjøres
I 2014 kjørte vi bowriderversjonen 605 Avant på langtest. Da med en ordentlig sinna Evinrude 150 hk V6. Ikke bare sender den båten opp i en toppfart på 46 knop, men gangen i V6-motoren er mye roligere og lydbildet finere enn de mange firesylindrete motorene i denne klassen. Ok, vi har med direkteinnsprøytede totaktere å gjøre, men med sitt sportslige snitt kler 605-modellen disse motorene godt.
Les også: Langtest Nordkapp 605 Avant: Fart og hygge - med stil
I Vi Menn Båt er vi glade i bowridere i denne størrelsen. Båttypen kombinerer det praktiske fra konsollmodellene, med det lune og hyggelige fra daycruiserne. 605 Avant er ikke noe unntak, og nok den modellen vi setter høyest blant de mange 605-utgavene.
Etter hvert dukket de opp i Ranger-versjonen med aluminiumsskrog og glassfiberinnredning. Da vi kjørte Ranger 605 Enduro på test i 2016 slo vi fast at den ikke sto tilbake for det eksempelvis Yamarin Cross tilbyr.
Heller ingen plattformbåt uten en daycruiser-variant, og Nordkapp Noblesse 605 har alle egenskapene fra søsknene i behold. Den er imidlertid litt for smal i baugen til at det blir særlig rom i kabinen. Den fungerer best til oppbevaring eller en middagslur for småtassene.
Nordkapp-designer Espen Thorup er mannen å spørre om hva du skal være obs på ved kjøp av en brukt 605:
– Det var stas å lage 605-modellen, smiler Thorup. Det var en ny start med blanke ark, og vi hadde en perfekt kombinasjon med 150-hesteren til Evinrude. Men i 2105 lanserte de en ny 150-hester som veide 100 kilo mer enn den gamle.
– Det gjorde at vi måtte endre på skroget for at det skulle fungere; mer oppdrift og skarpere V-bunn. Vi mistet vel litt toppfart, men sjøegenskapene ble bedre. Ellers er båten jevnlig oppgradert og modernisert, forteller Thorup.
– Vi har hatt få problemer med 605-modellene, sier Thorup.
De få tilfellene som har vært kan spores tilbake til for hard bruk. Det er i utgangspunktet en båt i CE-kategori C, men fartspotensial og sjøegenskaper har gjort at noen få har tatt i for hardt. Da kan en stringer løsne, og du vil få en «myk» følelse i skroget.
– Kikk etter sprekkdannelse i gelcoaten akter ved motoren, det gjør ikke noe i seg selv, men kan være en indikasjon, tipser Thorup.
Som de fleste båtinteresserte vet pakket Bombardier sammen produksjonen av Evinrude-motorer for godt i 2020. Det ble raskt etablert et nytt motorpartnerskap med Mercury, noe som har passet fint for de aller fleste Nordkapp-modellene.
På brukte 605-modeller er det i første rekke Evinrude som gjelder, og det er knyttet noen bekymringer til service og deler framover, i tillegg til at enkelte stiller spørsmål om egenkonservering ved vinteropplag er godt nok når motorene får opp mot 10 år på baken. Vår innstilling er at du bør ha en viss «usikkerhetsrabatt» i prisen på en godt brukt 605.
Denne saken ble første gang publisert 07/04 2024, og sist oppdatert 09/04 2024.