Vårklargjøring av båt og motor

Dette bør du sjekke på motoren før båtsesongen starter

Her er våre viktigste tips for vårklargjøring av utenbordsmotoren. Da kan du gå båtsesongen i møte med god samvittighet.

Pluss ikon
<b>KLAR FOR SOMMEREN:</b> Her er noen greie sjekkpunkt­er før du legger ut på tur med nystelt motor.
KLAR FOR SOMMEREN: Her er noen greie sjekkpunkt­er før du legger ut på tur med nystelt motor. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Mange overlater nå service og opplag av utenbordsmotorer til forhandlere og verksteder. Du skal ikke så langt opp i båtstørrelse og effekt før moderne firetaktere blir tunge, og i tillegg har de avansert teknikk og servicepunkter vanlige hobbymekanikere kan få grå hår i hodet av. Og innenfor garantitiden bør du uansett ha et ordentlig stempel i serviceheftet.

På de mindre, enklere og eldre motorer kan du fortsatt gjøre mye selv. Det aller meste skulle du selvsagt har gjort i fjor høst, men det er ikke alltid tilfellet. Og har man kjøpt en brukt motor kan det være greit å sjekke de viktigste punktene før du tar turen utpå. Så her tar vi utgangspunkt i at lite er gjort.

<b>ANODE:</b> Det er viktig å ha offeranoder i god stand (til venstre). Til høyre ser du den øverste skruen for å skifte girolje.
ANODE: Det er viktig å ha offeranoder i god stand (til venstre). Til høyre ser du den øverste skruen for å skifte girolje. Foto: Terje Bjørnsen

Kjør i ferskvann uansett

Hvis motoren bare ble satt bort etter fjorårets sesong, er det i seneste laget å kjøre den i ferskvann, men det gjør i alle fall ingen skade og du får sjekket at kjølesystemet virker. Propellen kan av sikkerhetshensyn godt demonteres før ferskvannskjøring.

Et kompakt påhengerstativ og en rommelig bøtte, alternativt en muffe til å klemme rundt vanninntaket holder fint for en liten motor. Sjekk kjølevannsstrålen, den indikerer om impelleren fungerer som den skal. Kommer det lite eller ikke noe vann, sjekk åpningen, for av og til setter det seg fast skitt eller salt som stopper strålen.

Motoren bør gå lenge nok til at den får driftstemperatur (sjekk at kjølevannsstrålen blir oppvarmet) slik at termostaten åpner seg. Du kan gjerne ha motorlokket av under kjøringen for å se om noe er løst eller lekker.

Oljeskift må til

<b>MOTOROLJE:</b> Sjekk tilstand og mengde, bytt ved behov
MOTOROLJE: Sjekk tilstand og mengde, bytt ved behov Foto: Terje Bjørnsen
<b>PROPELL:</b> Sjekkes for skader, eventuelt demonteres for inspeksjon og fetting av propellaksel.
PROPELL: Sjekkes for skader, eventuelt demonteres for inspeksjon og fetting av propellaksel. Foto: Terje Bjørnsen

Skifte av girolje er et viktig punkt også på små utenbordsmotorer. Kjøp inn riktig olje og mengde før du starter, husk eventuelle pakninger og at du må ta vare på og levere inn den gamle oljen. De fleste utenbordsmotorer har to plugger, fjern den nederste først og så den øverste. Når oljen har rent i karet, presser du ny olje gjennom det nederste hullet. Skru igjen toppskruen når det renner olje ut der, og så den nederste.

En firetakter skal også ha ny motorolje, bytt oljefiler om motoren har det. Åpne dreneringsskrue og påfyllingslokk og la oljen renne i karet. Skru igjen dreneringsskruen og fyll opp med riktig oljetype og mengde. Den gamle oljen skal se gul eller brun ut. Andre farger kan indikere problemer.

Skru løs tennpluggen(e) og sjekk at den i en firetakter ser hvit og ren ut. I en totakter blir den nødvendigvis noe sotet. Små utenbordsmotorer har som regel en offeranode i nærheten av propellen. Den kan slipes med litt sandpapir, eller byttes hvis den er porøs og hullet.

<b>SMØRES:</b> Gode, gammeldagse vaiere og overføring trenger stell for å fungere knirkefritt. 
SMØRES: Gode, gammeldagse vaiere og overføring trenger stell for å fungere knirkefritt.  Foto: Terje Bjørnsen

Kjøling og propell

Impelleren sørger for at motoren får kjølevann og bør byttes etter foreskrevet intervall fra motorprodusenten. Har du kjøpt en brukt motor uten servicehistorikk er det smart å skifte uansett.

Nå kan du ta en kikk på propellaksel og splint, og ser alt bra ut smøre aksel og bakplate med egnet fett før propellen settes på plass. Til slutt kan du smøre nipler, festeskruer og gir/gass-mekanisme.

Denne beskrivelsen er generell og du må alltid se på bruksanvisningen til din motor for å finne ut av den rette prosedyren. Er du i tvil, ta heller motoren til en forhandler.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Båt nr 26 2023


Denne saken ble første gang publisert 10/04 2024, og sist oppdatert 07/04 2024.

Les også