Pioner Multi Darkline m/ Yamaha F80
Derfor er denne superpraktisk
Den ser kanskje merkelig ut, men her er båten som kan brukes til alt. Absolutt alt.
Sett den før? Ja, antagelig. Pioner Multi har vært med en årrekke. Faktisk fra begynnelsen av 90-tallet og fram til 2000. Deretter tok den en liten pause før den en ny generasjon ble lansert i 2002. Andre generasjon var med helt fram til i fjor, og i fjor høst ble tredje generasjon født.
En større og bredere båt, med helt nytt skrog. Ja, den er faktisk en katamaran. Multi finnes i fargene sort, hvit og rød, og vi må si at den svarte testbåten, såkalt Darkline (sort), kler båtens robuste yrkespreg. Men hvem kjøper egentlig en Pioner Multi?
En båt for alle
Svaret på det er enkelt: Alle. En mer anvendelig båt skal du lete lenge etter. Multi er like nyttig for proffbrukeren, dykkeren, hobbyfiskeren og familiefaren som for alle andre. Vakker er den ikke, men at den er superpraktisk kan ingen ta fra den. La oss begynne med det mest i øyenfallende med denne båten, nemlig lemmen i baugen.
Aldri har det vært enklere både å borde en båt eller å laste den med store gjenstander.
Bestemor i rullestol ruller du lett om bord, og den store kjøpmannsdisken fruen vil innrede hytta ute på holmen med, løfter du enkelt inn.
Og hvor gøy er det ikke for ungene å ha egen landgang? Veldig. Denne båten kjører du bare inn på stranda eller inn mot svaberget, vinsjer ned lemmen og går i land. Ingen våte sko, heller ingen nestenulykker. Lemmen er dessuten flytende og kan vinsjes ned på vannflaten.
Dykkere kan på den måten komme seg lett om bord etter endt dykk. Det er også et sikkerhetsaspekt i dette, for her kan man trekke folk inn som har falt i vannet. De færreste er i stand til å hale en voksen mann med våte klær over rekka og i sikkerhet.
Lang levetid
Rynket du på nesa da jeg skrev «kjøre inn på stranda»? Det er det ingen grunn til. Pioner Multi er rotasjonsstøpt i polyetylen (mykplast) og tåler masse juling. Kort fortalt er rotasjonsstøp en stor form som snurrer rundt i en stor ovn. Formen fylles med polyetylenkuler som smelter i varmen samtidig som rotasjonen sørger for at den flytende massen fordeler seg jevnt i hele formen.
Resultatet er en veldig robust båt som tåler svært mye slitasje og som ikke sprekker like lett som hardere materialer. Og skulle den sprekke, kan den lett repareres med plastsveising.
Med god samvittighet kjører vi derfor opp på nærmeste strand og vinsjer ned den 92 centimeter brede lemmen og går i land, og det fungerer helt utmerket.
Utrolig stabil
I en båt som Multi veier stabilitet minst like tungt som kjøreegenskaper. Kall den gjerne et arbeidsverktøy for proffbruk, men sannheten er at den egner seg like godt til familieutflukter på fine solskinnsdager. I begge tilfeller er et skrog med god stabilitet ekstremt viktig. Liggende i sidesjø med to store menn stående ved rekka sjekker vi stabiliteten, en test Multi består med glans.
Testdata Pioner Multi Darkline m/ Yamaha F80
Tur-tall, o/min: |
Fart, knop |
Støy, dBA |
For-bruk, l/nm |
For-bruk, l/t |
2000 |
5,9 |
70 |
0,64 |
3,77 |
2500 |
6,7 |
74 |
1,07 |
7,17 |
3000 |
7,4 |
77 |
1,18 |
8,73 |
3500 |
15,7 |
80 |
0,61 |
9,58 |
4000 |
20,8 |
83 |
0,62 |
12,89 |
4500 |
23,1 |
84 |
0,73 |
16,86 |
5000 |
26,9 |
85 |
0,81 |
21,79 |
5700 |
31,2 |
86 |
0,96 |
29,95 |
Katamaranskrogets gode bredde og flyteevne kan ta æren for det og følger definitivt opp båtens andre praktiske egenskaper. Pionerprodusenten Cipax har jobbet mye med sjøegenskaper før de lanserte nye Multi, og arbeidet har gitt resultater.
Sjøegenskapene er slett ikke verst, og den går mykere i sjøen enn tidligere.
Båten lystrer førerens kommandoer fint, er lettbeint og har mer enn god akselerasjon med den monterte 80-hesteren fra Yamaha. Faktisk er 80-hesteren i overkant av hva som er nødvendig.
Toppfarten på 31 knop er kanskje imponerende på papiret, men vi føler aldri behov for å kjøre fortere enn 25 knop. I høy fart fanger nemlig den brede baugen en del vind og løfter seg ut av vannet. Baugen går i utgangspunktet ganske høyt ettersom førerplassen og all vekt er plassert helt akter.
En løsning på problemet er å trekke førerplassen fremover i båten.
Innredningen i Multi er av modultypen så det finnes mange forskjellige planløsninger. En sånn løsning går naturlig nok på bekostning av dekksplassen, men kan også være med på å tilrettelegge for folk med ekstra behov.
Med lem i baugen, flatt dørk og førerplass midtskips, kan for eksempel en rullestolbruker bruke båten. Vi er ikke spesielt imponert over førerplassen, for ikke bare sitter du lavt, men ryggputa i targabøylen er ikke trukket langt nok ut til siden at du faktisk har ryggstøtte. Ikke er det noen form for sidestøtte heller.
Tekniske data Pioner Multi Darkline m/ Yamaha F80
- Lengde: 5,3 m
- Bredde: 2,15 m
- Vekt: 430 kg uten motor
- Personer: 8/10
- CE-godkjenning: C/B
- Motoralt.: 50-80 hk
- Motor testbåt: Yamaha F80
- Pris, fra: 178 100 kr m/Yamaha F50
- Pris testbåt, inkl. ekstrautstyr: 246 000 m/Yamaha F80
- www.pionerboat.no
Ellers om bord er sikkerheten ivaretatt med gode rekker og håndtak langs sidene. Dekket er helt flatt og båten er selvlensende.
I motsjø opplever vi at det skvulper litt vann inn gjennom sidene på lemmen, men ikke mer enn at dørken blir litt våt.
Multi er godkjent for motorer mellom 50 og 80 hestekrefter, men produsenten forteller at mange vil ha mindre motorer montert. Båter som aldri skal kjøres fort, arbeidsbåter til marinaer eller båtforeninger, kan fint klare seg med en 20-hester med lang stamme på akterspeilet. Med en slik motorløsning koster Multi fra 115 700 kroner, men prisen stiger naturlig nok etter hvert som man legger til sterkere motor og/eller utstyr.
LES OGSÅ: