Viksund St. Cruz 395 Fly med 2 x Cummins 480 hk og Zeus-drev

Derfor er den lekende lett å styre

Raskt og styrevillig flaggskip med solid forankring i norsk båtbyggertradisjon.

Pluss ikon
NBT Son Viksund 395
NBT Son Viksund 395 Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

De første bildene av den nye 395-modellen var en overraskelse, for her valgte man enn annen designstil enn på den mindre 335-modellen. De buede, støpte hjørnestolpene var borte og stilen på flaggskipet var mer klassisk. Å se båten liggende ved brygga gir et riktigere inntrykk.

For det første er dette er en voksen båt og i virkeligheten ser den småtøff ut. Opplevelsen forsterkes ytterligere i det skuta entres. Dette er en båt som skiller seg ut fra de konkurrentene når det gjelder innredningen i dekksalongen.

Velutstyrt pantry

Rett innenfor den brede skyvedøra ligger et velutstyrt pantry i babord side. I styrbord er en L-formet og ikke direkte stor sittegruppe. I forhold til mange andre båter i 40-fots-klassen er førsteinntrykket at sittegruppa er liten, men det er før man studerer innredningen nærmere.

Ved førerplassen er to meget komfortable stoler med et rent og moderne instrumentbord foran. Her sitter man godt med flott sikt. Det er ingen dødvinkler i og med at de brede hjørnestolpene er fraværende. I tillegg sitter man ganske høyt og "styrehusfølelsen" blir påfallende. Det er ingen tvil om at dette er en komfortabel skipperplass selv på mange timers etapper.

GOD NATT: Den separate eierlugaren ligger forut med en midtplassert dobbeltseng, inngang til eget baderom og plenty med plass i skap og skuffer. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
GOD NATT: Den separate eierlugaren ligger forut med en midtplassert dobbeltseng, inngang til eget baderom og plenty med plass i skap og skuffer. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Praktisk løsning

Over mot babord og høyt plassert er dekksalongens andre sittegruppe. Den er hva vi kaller en dinettløsning med to sittebenker mot hverandre og et bord imellom. Denne sittegruppa er heller ikke direkte stor, men den har en gjennomtenkt funksjon. Her kan resten av passasjerene eller familien sitte under fart og ha god sikt forover.

Det er et viktig poeng når man har lange distanser og det er akkurat hva mange har langs kysten. Har man - som på mange andre båter - bare et par sitteplasser med sikt i fartsretningen, betyr det at resten av gjengen blir sittende i en lavere plassert sittegruppe med sikt ut mot sidene og akterover.

Ingen super løsning om man skal cruise i mange timer. Innredningen i dekksalongen på den nye 395-modellen må ut fra dette betegnes som smart tilpasset langkjøring hvor man fort har gode 100 nautiske mil på en etappe. Møter man i tillegg ruskevær, er det opplagt bedre at fleste mulig kan følge med fremover og på båtens bevegelser.

Flott utsikt

I havn blir dinett-gruppen en naturlig spiseplass med plass for minst fire personer og flott sikt over havna. Så har man den litt mer salongpregede sittegruppen litt lenger akter. Totalt en litt uvant planløsning, men den er ikke dum når man tenker funksjon. Og det er akkurat det Viksund-teamet har gjort med en veltilpasset innredning som antagelig kystbrukere vil like.

Med varmeren i gang og kalesjen på rundt akterdekket, har man også mange sitteplasser her med en stor L-formet sittebenk og rikelig plass for bord og løse stoler. Er værgudene i godt humør, har man stor plass oppe på flybridgen. I tillegg til selve førerplassen, er det her sittegruppe og solmadrass. I og med at båten er stor og med ganske høyt fribord, er det ensbetydende med at plassene på flybridgen ligger høyt og med utmerket sikt.

God plass

GOD SIKT: Dekksalongen har to tverrgående benker hvor passasjerene har god sikt forover under kjøring. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
GOD SIKT: Dekksalongen har to tverrgående benker hvor passasjerene har god sikt forover under kjøring. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Volumet i båten er stort selv til å være i 40-fots-klassen. Resultatet er mye plass nede under dekk. Den separate eierlugaren ligger forut med en midtplassert dobbeltseng, inngang til eget baderom og plenty med plass i skap og skuffer. Enda et baderom er på plass og det er for gjestene i de to andre lugarene.

Tekniske data Viksund St. Cruz 395

  • Lengde: LOA 12,60 m
  • Bredde: 4,20 m
  • Dypgang: 1.1 m
  • Vekt: ca. 12.000 kg
  • Drivstofftank: 2 x 600 L
  • Vanntank: 1 x 400
  • Ant. Faste køyer: 6
  • Standard motorer: 2 x Cummins 5,9 L, 380 hk med aksling
  • Motorer testbåt: 2 x Cummins 5,9 liter 480 hk m/ Zeus og joystick
  • CE-kategori: B
  • Pris fra: kr 4.085.000,-
  • Pris testbåt: ca. kr 5 100 000,-
  • Produsent: Viksund Boat AS

To separate sovelugarer ligger inn under dekksalongen. Den på babord side byr på en dobbeltseng mens den på styrbord har to enkle, langsgående senger. Nettopp fordi båten har stort volum og god høyde, blir det helt grei høyde i de to sovekabinene og over køyene.

I tillegg til åpningsbare lysventiler normalt plassert i skutesiden, har man også lagt inn to lysventiler på skrå litt lenger ned. Fra utsiden ser ikke de skråplasserte lysventilene så imponerende ut, men inne fra kabinene har de en fin effekt.

Her kan man ligge i køya og kikke ut på hva som foregår utenfor båten. Lysinnslippet blir også bedre og med det øker romfølelsen. Med to velutstyrte bad og tre sovelugarer med flott sovekomfort for seks personer, byr det nye Viksund-flaggskipet på full turbåtkomfort. Og det stopper ikke med det.

Toppfart over 37 knop

En båt på denne størrelsen har også sjøegenskaper som takler mye og i tillegg har 395 en toppfart på over 37 knop. Båter på denne størrelsen frakter man ikke på landeveien. De går oftest på egen kjøl. Det sier litt om kapasiteten til Viksund 395 at man allerede har vært kysten rundt flere ganger. Vår testbåt hadde tatt turen fra Askøy til båtmessa i Sandvika før vi fikk den til vårt nordiske testopplegg i Son.

Så snart vi var ferdig med vår test, ble kursen satt mot båtutstillingen i Stavanger for deretter å gå hjem til Askøy og videre til nye arrangementer andre steder på kysten. Når man kommer opp i denne størrelse båter, er det nettopp sjødyktigheten som blir et viktig pluss. Det gjelder spesielt for Viksund, som alltid legger stor vekt på å bygge sikre og trygge båter som tåler adskillig mer enn en godværstur.

Både Viksund og andre leverandører av store båter kjører altså båtene på egen kjøl til ulike arrangementer eller for levering til kunder. Det har resultert i at erfarne skippere engasjeres for å kjøre båtene kysten rundt. Den ene skipperen vi snakket med, hadde allerede vært rundt Stadt syv ganger sist sesong i tillegg til mange andre langturer. Båter i 40-fots-klassen har altså et betydelig potensial for å feie unna lange turer og takler røffe forhold før man må gå i havn.

Suverene egenskaper

Utviklingen av Viksund 395 har tatt mye tid. Kraftige Cumminsmotorer koblet til Zeus-poder må tas med helt fra første strek og krever ny kunnskap. Pod-drev betyr montering gjennom bunnen og med likhetstrekk til Volvo Pentas IPS-drev. Installasjonen blir kompakt med minimalt med vibrasjoner, men bunnen må tilpasses. Den aller største gevinsten ligger i de helt suverene manøvreringsegenskapene.

Med joysticken kan båten finmanøvreres i alle mulige retninger med optimal presisjon. Sammenlignet med tradisjonelle installasjoner med aksling, blir havnemanøvre fullstendig overlegne og det tar ikke så lang tid å lære. Selv krevende og trange manøvre blir forholdsvis enkelt og i de fleste tilfellene blir det unødvendig å bruke baugpropellen.

FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Med joysticksystemet får man båten dit man vil: sidelengs, helt rundt eller på skrå. En helt ny manøvreringsstandard og er man først vant til joystick, blir alt annet gammeldags.

Litt aktertung

Nye installasjoner som Pod-drev, krever selvsagt mye i nytenkning og konstruksjon. Vår testbåt var byggenummer en og man har igjen å trimme båten på vektfordeling i lengderetningen. Den første båten har fått litt for mye vekt akter og det er også vanlig at de første båtene bygges litt for tunge. På testbåten gir dette seg ikke annet utslag enn at den store badeplattformen blir liggende forholdsvis lavt. En omtrimming betyr flytting av en del utstyr lengerforover i båten.

Med to Cummins 5,9 liters kraftplugger med 480 hk hver, er det masse krefter å ta av. Toppfarten måler vi til 37,2 knop ved 3500 o/min og med en noe lettere båt bør 40 knop være innen rekkevidde. Støynivået ved førerplassen ligger ved fullt turtall på 79 dBA og forbruket pr. nautisk mil på 5,11 liter.

Trekker vi ned til 3000 om- dreininger, marsjer båten i 32 knop og forbruket havner på 4,38 liter n/mil. Ved 2500 o/min måles hastigheten til 20.8 knop, men da ligger forbruket såpass høyt som 5,38 liter/ n.mil. Båten kjører med andre ord mest økonomisk rundt 30 knop og det er en svært rask marsjfart. Akselerasjonen er litt imponerende. Fra 0 til 20 knop bruker den 13 sekunder og enda sprekere er 20-30 knop på 11 sekunder.

Raske reaksjon

Det tar ikke lang tid å føle seg til rette i skipperstolen. Det er presis følelse på styringen og etter hvert som vi kjører, blir vi mer og mer imponert over båtens raske reaksjon på svingutslagene. Til å være en så stor båt, har den meget gode handlingsgenskaper. Den kan presses inn i tøffe svinger og sitter fint igjennom. Bølger opp til drøye meteren tar den uanstrengt og forskipet skjærer mykt gjennom større bølger. I forskipet er fribordet høyt og sprut feies effektivt ut til siden. Bare noen dråper treffer frontvinduene og sikten opprettholdes med en gang de kraftige vinduspusserne starter.

Det er solid skyv i båten under akselerasjon og den planer ut med en beskjeden planingsterskel. Samtidig er støynivået i dekksalongen og ved førerplassen hele tiden på et uanstrengt nivå. Oppe på flybridgen høres ikke annet enn vindsuset. Når alle disse faktorene legges til en komfortabel førerplass med gode stoler, velutstyrt instrumentbord og fin sikt, ser vi fort at dette er en langdistansecruiser som gjerne feier unna en tur fra Oslo til Bergen. Det går en del drivstoff med så kraftige motorer og med dagens literpriser er det opplagt en fordel å finne marinaene med lavest pris.

HELT SJEF: Det tar ikke lang tid å føle seg til rette i skipperstolen. Manøvreringsegenskapene er helt suverene. Med joysticken kan båten finmanøvreres i alle mulige retninger med optimal presisjon. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
HELT SJEF: Det tar ikke lang tid å føle seg til rette i skipperstolen. Manøvreringsegenskapene er helt suverene. Med joysticken kan båten finmanøvreres i alle mulige retninger med optimal presisjon. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Holder høy nivå

En ny båt på denne størrelsen skal naturlig nok gjennom en del produktpleie på detaljene, men utgangspunktet er imponerende bra. Det er gjennomgående fin finish på innredningen og de tekniske installasjonene holder høyt nivå. Motorrommet er velfylt med de store maskinene, men det er grei adkomst for service. Med kalesjen oppe rundt akterdekket, må man åpne opp kalesjen for å komme opp på sidedekkene. Det er for så vidt greit, men et lite problem er å få kalesjeknappene på plass igjen fra innsiden. En liten detalj som bør forbedres.

Sidedekkene er brede med en høy og solid rekke langs sidene og rundt fordekket. Håndrekker er på plass der man trenger dem og på targabøylen over flybridgen er det god plass til diverse antenner og annet utstyr. Det er et imponerende løft Viksund Båt har tatt i utviklingen med denne store modellen. Mens andre flagger ut for å få produksjonskostnadene ned, mener Viksund i likhet med de andre Vestlandsprodusentene Viknes, Saga og NB at pris ikke er alt.

Kunnskap om kystbefolkningens bruk og ønsker kan bare tilegnes gjennom nærkontakt og egen bruk av båtene. Kundeoppfølging, delelevering og service fremheves også som viktige elementer i den tryggheten kundene vil ha når det gjøres store investeringer i båt. Ut fra disse faktorene satser spesielt produsentene på Vestlandet fortsatt her hjemme. Den nye Viksund 395 er et utmerket bevis på en båt tilpasset sitt spesielle bruksområde. Med høy bokomfort, flotte fartsegenskaper og en smart innredning bidrar dette totalt til en spennende nyhet med røttene solid forankret i norsk båtbyggererfaring.

Det hører til sist med til historien at Viksund nylig gikk konkurs, og at den nye Viksund-eieren flyttet produksjonen av Viksund 395 St Cruz fra Strusshamn til Litauen etter at de overtok konkursboet.

Denne saken ble første gang publisert 22/03 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også