Pioner 14 Active

Denne klarer det meste

Alle praktiske fortrinn er tatt vare på, samtidig som komfort og sjøegenskaper ligger på et helt nytt nivå.

Først publisert Sist oppdatert

Selv om båten bare er 14 fot, er dette årets viktigste norske båtnyhet.

Pioner er Norges største båtmerke og åpne landstedsbåter er blant de aller mest solgte båtmodellene.

Dermed blir Pioner 14 Active en av de båtene som hyppigst kommer til å finne nye eiere i sesongene framover.

Dette er ikke bare en båt for kystbruk, også på innsjøer og i vassdrag blir Pioner 14 Active et vanlig innslag i båtbildet.

Allerede fra start har den nye og rimelige landstedsbåten vakt stor interesse.

Med en pris for båten på 27 500 kroner opp til 70 000 kroner med styrekonsoll og fjernkontroll med en 20 hk, er det klart at den favner et langt større publikum enn dyrere båtmodeller.

Et annet viktig moment: Båten er heller ikke sertifikatpliktig og dermed velegnet for dem som bare bruker båt sporadisk eller i noen få sommeruker.

SMART PLASSERING: Vår testbåt hadde tanken i midttoften. Det gir en bedre vektfordeling, særlig når du kjører alene. FOTO: Terje Bjørnsen
SMART PLASSERING: Vår testbåt hadde tanken i midttoften. Det gir en bedre vektfordeling, særlig når du kjører alene. FOTO: Terje Bjørnsen

Nivåheving om bord

GJENNOMTENKT: Behagelig putesett, pulpit og fortøyningsfester i skroget. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
GJENNOMTENKT: Behagelig putesett, pulpit og fortøyningsfester i skroget. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Testdata Pioner 14

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/nm

Forbruk, liter/time

5

71

0,36

1,8

10

78

0,35

3,5

15

81

0,31

4,7

20

85

0,35

7,0

Hos Pioner er man opptatt av at den nye 14-foteren skal ta merket videre med tanke på design og egenskaper, men samtidig beholde brukervennligheten og de robuste egenskapene som har fulgt de rotasjonsstøpte båtene helt fra starten av.

Allerede i det øyeblikket du går om bord, merker du at «nye» Pioner er mer enn en vakker talemåte.

Det første du setter pris på er et behagelig putesett til alle tre tofter. Riktignok er det ekstrautstyr (4800 kroner), men det gir en markant heving av sittekomforten.

Alle som eksempelvis kjører mer enn 10 minutter, eller bruker båten til å fiske fra, bør krysse av for putene.

De er lette å kneppe av og på og virker slitesterke med et mørkegrått og robust kunststofftrekk. Det neste positive inntrykket kommer med fine formstøpte elementer og innredningsmodulene.

I baugtoften er det en innstøpt flaskeholder, i aktertoften finner du oppbevaringsrom for småting på høyreside og et batteri - eller oppbevaringsrom på venstre.

De to svarte oppbevaringsmodulene i ktertofte- og midttofte gir gode stuveplass. I vår testbåt var den separate 24-liters tanken plassert i modulen i midttoften, med bensinslangen trukket under en plastprofil i dørken.

Smart, ryddig og med positiv innvirkning på vektfordelingen.

Det er også andre detaljer som hever de praktiske bruksegenskapene. Du finner ikke ordinære fortøyningsbeslag, i stedet er det utsparinger i skroget på hver side forut og akter.

I tillegg til vanlig fortøynings- og dreggfeste, fungerer disse også som feste for løftestropper om båten skal heises på land eller om bord i en større båt.

Dørken er hevet slik at Pioner kaller 14 Active for selvdrenerende.

To plastplugger i en forsenkning i dørken under motoren fjernes når du forlater båten, og settes i når du går om bord.

Marginene er gode: Med to personer i den aktre delen av båten og en Yamaha F20 på hekken behøver du ikke stresse for å sette proppene på plass.

Fungerer uten rattstyring

Vi er spesielt spente på hvordan Pioner 14 Active oppfører seg i sjøen. Det er alltid en utfordring å få en liten, relativt lett og bred båt til å tilfredsstille krav som gjerne drar i hver sin retning. Kompromisset Pioner har funnet frem til i denne båten, synes vi er utmerket ut fra båttypen og de egenskapene verftet har prioritert.

FUNKSJONELT: Formstøpt oppbevaringsrom på høyre side i aktertoften gjør at småtterier har en trygg plass om bord. FOTO: Terje Bjørnsen
FUNKSJONELT: Formstøpt oppbevaringsrom på høyre side i aktertoften gjør at småtterier har en trygg plass om bord. FOTO: Terje Bjørnsen
TØRST: Drikkeholdere på hver side av sitteplassen i baugen vil de fleste sette pris på. FOTO: Terje Bjørnsen
TØRST: Drikkeholdere på hver side av sitteplassen i baugen vil de fleste sette pris på. FOTO: Terje Bjørnsen

Tekniske data Pioner 14

  • Lengde: 4,11 m
  • Bredde: 1,73 m
  • Vekt uten motor: 220 kg
  • Dypgang: 0,2 m
  • Personer: 4
  • Farger: Hvit marmor eller rød
  • Anbefalt motor: 10-20 hk
  • Pris: Fra kr 27 500
  • Pris testbåt: Fra ca. kr 60 000
  • www.pionerboat.no

Dette skal være en trygg og stødig familiebåt. Lettmanøvrert, lettplanende og med akseptabelt fartspotensial.

Vår testbåt har den største motoren; en Yamaha F20 med to sylindre og 362 cm³ sylindervolum.

Vekten er på 53 kilo med manuell start. I forhold til tidligere generasjoner firetaktere er denne motoren lett å dra i gang med snor og har tilsynelatende et velfungerende kaldstartsystem.

Mange vil sikkert lure på om en Pioner 14 Active med 20 hk både skal ha elektrisk start og styrekonsoll med ratt og gass/gir-spak. Etter vår relativt omfattende testkjøring å dømme, er det ingen nødvendighet.

Det er lagt inn såpass avstand fra aktertoften til akterspeilet at kjøring med styrekult blir behagelig og uten hindring.

Dessuten har motoren girhendel lett tilgjengelig i front, samt enkel regulering av styre- og gassfriksjon. Dermed er dette en av de mest lettkjørte landstedsbåtene med styrekult vi har testet.

Det eneste vi registrer er at båten legger seg svakt mot styrbord nær eller på toppfart, sannsynligvis som følge av propellkraften.

Det oppleves ikke spesielt sjenerende og kan kompenseres med plassering av last og personer om bord.

Sikker i sjøen

Med to voksne personer om bord ligger fartspotensialet i våre testmålinger på drøyt 20 knop. Viktigere er det at båten nesten ikke har planingsterskel, og dermed et bredt fartsområde.

Det gjør at du godt kan slippe farten ned noen knop. Legger du deg på 15 knop, er støynivået på relativt behagelige 81 dBA og forbruket på snille 4,7 liter per time, eller 0,31 liter per nautisk mil. I forhold til en del andre tosylindrede firetaktere går Yamaha F20 vibrasjonsfritt, og gruntvannsinnstillingen er lett å bruke.

STABIL: Spesielt i de mest hissige bølgene mener vi å registrere at båten virker stivere og mer stabil i skroget enn tidligere Pionermodeller i denne størrelsen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
STABIL: Spesielt i de mest hissige bølgene mener vi å registrere at båten virker stivere og mer stabil i skroget enn tidligere Pionermodeller i denne størrelsen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Pris for ekstrautstyr

  • Rekkesett akter: kr 2246
  • Rekkesett foran: kr 3700
  • Lanternemast med bryterpanel og kabler: kr 2255
  • Sort konsoll med styreklokke,
  • ratt og styrekabel: kr 7795
  • Vindskjerm for konsoll: Ikke fastsatt
  • Vindskjermbøyle: Ikke fastsatt
  • Putesett: kr 4800
  • Årer: kr 490
  • Badestige: kr 890

Akselerasjonen fra 0-10 knop tar 12 sekunder, men oppe i fart reagerer motoren ganske kjapt på gassendringer. Forholdene under testkjøringen er temmelig typiske for det bruksområdet Pioner 14 Active er beregnet for. Fra helt flatt vann og opp til småkrapp sjø på inntil 0,4 meter.

Det takler båten fint. Spesielt i de mest hissige bølgene mener vi å registrere at båten virker stivere og mer stabil i skroget enn tidligere Pionermodeller i denne størrelsen.

Baugen skjærer også brukbart gjennom krappsjøen, og det er lite sjøsprøyt som tar veien om bord, selv med bølgene inn skrått forfra. Siden Pioner 14 Active er en bred og stabil båt, får du selvfølgelig noen harde slag hvis du provoserer. Men ikke mer enn normalt i en slik båttype.

Blir det ukomfortabelt i toppfart, kommer det brede fartsområdet til unnsetning: I 10-15 knop skal det mye til før bølgeslagene blir ubehagelige.

LES OGSÅ: