Bruktbåt for rikeste

De heftigste båtkjøpene

Penger ingen hindring? Vi har plukket ut noen av de aller dyreste, heftigste og raskeste bruktbåtene i ulike kategorier på Finn.

Pluss ikon
<b>KLAR FOR ET SLEP:</b> Etter 42 år som slepebåt i Napoli ble Vervece bygget om fra topplanterne til propell og har siden 2006 tatt livet med ro som en høyst særegen yacht. 32,6 millioner, takk. 
KLAR FOR ET SLEP: Etter 42 år som slepebåt i Napoli ble Vervece bygget om fra topplanterne til propell og har siden 2006 tatt livet med ro som en høyst særegen yacht. 32,6 millioner, takk.  Foto: International Yacht Collection
Sist oppdatert
<b>VERVECE:</b> Hadde slepebåtmannskapet fra 1964 kjent seg igjen? Neppe. Men med rustikk sjarm er noe av det autentiske videreført i stilen om bord.
VERVECE: Hadde slepebåtmannskapet fra 1964 kjent seg igjen? Neppe. Men med rustikk sjarm er noe av det autentiske videreført i stilen om bord. Foto: International Yacht Collection

Vervece representerer en – i alle fall etter min mening – ganske sær yachttrend. Hvis du synes den ligner på en slepebåt, så har du helt rett.

Den var i drift i Napoli havn fra 1964 til 2006, da den gjennomgikk en fullstendig restaurering og endte opp som en svært spesiell yacht.

Ikke la deg lure av det røffe utseendet, for når du kommer om bord er det selvsagt yachtkvalitet på alt fra uteplass til lugarer. Men de ansvarlige for siste oppgradering i 2013 har balansert mellom eiernes krav til luksus og en smårøff stil, som bukker høflig i retning av båtens opprinnelige virke. Med 2000 hk tøffer hun fornøyd inntil 3000 nautiske mil i marsjfart på 10 knop. Prisen? Skarve 32,6 millioner.

<b>AKTERDEKK:</b> Kjøper du en tidligere slepebåt får du også fjordens største akterdekk.
AKTERDEKK: Kjøper du en tidligere slepebåt får du også fjordens største akterdekk.

158 000 liter diesel

<b>SEALYON:</b> Litt av problemet i superyacht-verdenen er at stilen skifter hos de aller rikeste. Den som var kult i i fjor, holder ikke mål i år. Men spør du oss, hadde vi vel kunnet leve med interiørdesignet en stund til. 
SEALYON: Litt av problemet i superyacht-verdenen er at stilen skifter hos de aller rikeste. Den som var kult i i fjor, holder ikke mål i år. Men spør du oss, hadde vi vel kunnet leve med interiørdesignet en stund til.  Foto: International Yacht Collection

Sealyon er for tiden den aller dyreste båten til salgs på finn.no. Til den nette sum av drøyt 277 millioner får du en 203 fot lang skute, selvsagt med all mulig tenkelig (og noe utenkelig) luksus om bord. Nå du handler yacht i denne klassen behøver du ikke kaste nervøse blikk over rekka og lure på når det kommer en maken inn i havna. Det italienske verftet VSY står bak Sealyon og de hentet inn den kjente norske superyachtdesigneren Espen Øino til å gjøre jobben.

Resultatet er en klassisk, tidløs yacht som også hentet priser fra øverste hylle da den ble lansert i 2009. Blant annet World Superyacht Award. Det er god plass til 12 gjester om bord og med marsjfart på 15 knop kommer du rundt 4 000 nautiske mil (Oslo-Svalbard er drøyt 1600 nautiske mil). Da er det også tid for å finne fram bensin­kortet og fylle 158 000 liter diesel.

<b>NORSK SUPERYACHT:</b> Nordmannen Espen Øino står bak linjene til Sealyon. 2009-modellen kan bli din for 277 millioner, den for tiden dyreste båten til salgs på finn.no
NORSK SUPERYACHT: Nordmannen Espen Øino står bak linjene til Sealyon. 2009-modellen kan bli din for 277 millioner, den for tiden dyreste båten til salgs på finn.no Foto: International Yacht Collection

James Bond-stil

<b>SEAGULL:</b> Den klassiske yachten fra 1980 er et godt eksempel på hvordan eldre modeller oppgraderes både teknisk og visuelt. Interiøret er moderne, men samtidig stilriktig. 
SEAGULL: Den klassiske yachten fra 1980 er et godt eksempel på hvordan eldre modeller oppgraderes både teknisk og visuelt. Interiøret er moderne, men samtidig stilriktig. 

Blant alle moderne yachter med glass og glitter i mange etasjer er det lett å falle for en klassiker som Seagull of Cayman. Den 131 fot lange yachten ble ferdigstilt i 1980 av nederlandske Feadship – et av de mest anerkjente verftene i yachtverdenen. Den har en litt Sean Connery, James Bond-aktig stil der det ville være den mest naturlige ting i verden at Ursula Andress dukker opp på akterdekket i sin hvite bikini fra «Dr No». Helst uten kniv, da.

<b>HVOR ER SEAN CONNERY?:</b> Og da mener vi som agent 007, James Bond. Feadship-klassikeren Seagull of Cayman er fra 1980 og oser av tidløs eleganse. 
HVOR ER SEAN CONNERY?: Og da mener vi som agent 007, James Bond. Feadship-klassikeren Seagull of Cayman er fra 1980 og oser av tidløs eleganse.  Foto: International Yacht Collection

Men tilbake til virkelighetens verden: For dette nostalgiske drømmeriet må du ut med snaut 56 millioner kroner. Interiøret har vært gjennom det yachtekspertene kaller en «retrofit». På godt norsk betyr det at sinnasnekkeren har vært gjennom skuta innvendig og utvendig, med full oppussing og modernisering der det trengs. 1350 hk gir 13 knops marsjfart og det er plass til 12 personer på tur.

Bygget i 1934

Eileen II skiller seg på mange områder ut fra de tre foregående drømmebåtene. Først og fremst fordi det er en seilyacht, dernest fordi den ligger i Norge. Av helt åpenbare årsaker har de aller fleste brukte yachter hjemmehavn i varmere strøk enn våre. Dette er en dame med historie, bygget i Glasgow i 1934. Etter 2. verdenskrig ble hun solgt til Italia og gikk der til eierens død i 1983.

Etter at Erling Storm tok båten til Norge i 1993 har Eileen II vært brukt både privat og som charterbåt. En ganske vanlig kombibruk for mange store yachter. Nå kan den 92 fot store seilyachten bli din for 10 millioner.

<b>I NORGE:</b> Den klassiske seilyachten Eileen II har fascinerende historikk og vært i norske farvann siden 1993. 
I NORGE: Den klassiske seilyachten Eileen II har fascinerende historikk og vært i norske farvann siden 1993.  Foto: Faksimile: Finn.no

Middelhavets krav til komfort

<b>NOE HELT EGET:</b> Blant mange flotte turbåter på 50-60 fot er denne Mochi Craft fra 2009 noe helt for seg selv. 
NOE HELT EGET: Blant mange flotte turbåter på 50-60 fot er denne Mochi Craft fra 2009 noe helt for seg selv.  Foto: Faksimile: Finn.no

Vi beveger oss ned i mer «ordinær» fritidsbåtstørrelse nå. Men denne Mochi Craft Dolphin 54 skiller seg virkelig ut fra mengden av tradisjonelle turbåter i denne klassen. En italiensk nytolkning over temaet «lobsterboat», der man har tatt utgangspunkt i de de tøffe hummerfiskebåtene fra Maine. Høy baug og markert styrhus er blant kjennetegnene. På italiensk vis er designet tilpasset Middelhavets krav både til komfort og evne til å vekke oppmerksomhet. Det er fire kabiner med åtte soveplasser og med sine 1600 hk gjør båten inntil 34 knop. Prisantydning på 9,5 millioner for 2009-modellen.

1600 hestekrefter

La oss avslutte med en helt annen type båt der fart og sjøegenskaper er viktigere enn alt annet. Anytec er riktignok kjent for sine fartsfylte aluminiumsbåter, men med 1221-modellen har de tatt det lenger enn de fleste. 38-foteren er utstyrt med fire Mercury Racing på til sammen 1600 hk, nok til toppfart på 70 knop. Fire fulldempede racingsstoler sørger for at den farten kan holdes selv i urolig sjø. 5 millioner er prisen for 2017-modellen.

<b>ALU-VERSTING:</b> Anytec tuller ikke, og har vel neppe vært like seriøse som med denne 38-foteren og 1600 hk på hekken. 
ALU-VERSTING: Anytec tuller ikke, og har vel neppe vært like seriøse som med denne 38-foteren og 1600 hk på hekken.  Foto: YACHTmegleren AS

Denne saken ble første gang publisert 17/04 2019, og sist oppdatert 15/04 2019.

Les også