Nyhet: Hydrolift X-28 DC

Daycruiseren fra Hydrolift er god for 75 knop

Hydrolift utvider utvalget i X-serien. Med største motorisering på 800 hester skal X-28 DC bikke 75 knop. 

<b>RASK:</b> Med største motorpakke på 800 hk havner toppfarten rundt minst 75 knop
RASK: Med største motorpakke på 800 hk havner toppfarten rundt minst 75 knop Foto: Produsenten
Publisert

Hydrolift har en fin og lang tradisjon for raske daycruisermodeller med sportslige sjøegenskaper.

Vi tipper eplet – i dette tilfellet den nye X-28 DC – ikke faller så langt fra stammen. X-28 DC er en naturlig videreutvikling av konsollmodellen X-26 S, styrehyttebåten X-27 samt de større X-32 DC og X-32 S.

Skroget har to step og V-bunn på 24 grader. Motorutvalget er bredt og baserer seg på Mercurys utenbordsmotorer, fortrinnsvis V8- og V10-modellene. Med to Verado V10 og samlet effekt på 800 hester, skal båten klare drøyt 75 knop i toppfart.

Spennende med mindre motor

Ikke alle synes det er helt nødvendig, og vi tipper at også en enkeltinstallasjon vil gi deg flotte sjøegenskaper uten at parykken blåser av. Båter i samme størrelse gjør greit over 50 knop med en V10 med 400 hk på hekken.

<b>SLANK:</b> Bredden er moderat, men sittegruppen ser trivelig ut
SLANK: Bredden er moderat, men sittegruppen ser trivelig ut Foto: Produsenten

Tekniske data:

Lengde, m: 8,41
Bredde. m: 2,45
Vekt fra, kg: 3100
Drivstoff, l: 450
Motor, hk: 250–800
Toppfart, knop: 45-75+
Pris, fra ca: 2 550 000,-

Den litt mindre og noe lettere X-26 S fungerer fint med en Mercury Verado V8 300 hk, så det blir spennende å høre hva det lettdrevne skroget kan klare med noe mer moderat motorisering enn lanseringsmodellens 800 hester.

Bredde på 2,45 meter er moderat for en båt på 8,41 meter lengde, men den skal likevel ha plass til åtte personer. Overnattingsplass oppgis som en 2+2-løsning. Båten har separat toalettløsning og solseng forut.

I cockpit er det tre stoler for fører og copiloter, mens resten av forsamlingen kan huke seg sammen mot fartsvinden i en sofagruppe akter.

Prisen starter på drøyt 2,5 millioner, men vi tipper du fort havner rundt tre millioner blank når det viktigste av motor og utstyr er på plass.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 42 2024


Denne saken ble første gang publisert 22/08 2024.

Les også