Daycruiser med bensin eller diesel?

Bensinmotoren slår tilbake

Er det nødt til å være dieselmotor med en gang båten passerer 7-8 meter? Det avslører vår test av tre ulik motorer i en Flipper 705 DC.

Pluss ikon
Først publisert Sist oppdatert

Mindre, lettere og mer moderne dieselmotorer har gjort motorvalget mer innviklet også på mindre daycruisere, walkaround eller jeeper. Vi fikk anledning til å prøve den nye Flipper 705 DC med tre aktuelle motoralternativ i denne klassen; Mercruiser 5,0 L MPI på 260 hk, CumminsMercruiser QSD 2,8 på 230 hk, samt Volvo Penta D3-190 med 190 hk.

Vi testet de tre båtene over en periode på to dager med tilsvarende vær- og sjøforhold, og målte som vanlig fart med GPS, forbruk med gjennomstrømningsmåler, støy med desibelmåler og akselerasjon med stoppeklokke.

Utfordrer med gammel V8

CMD 2,8-230
CMD 2,8-230

Flipper 705 DC er en relativt rommelig daycruisermodell med soveplass til inntil fire personer. Den veier 1750 kilo uten motor, og med lengde på 7,09 m og bredde på 2,43 m, er den representativ for en lang rekke av båter i denne størrelsen.

Mercruiser 5,0 L MPI er en bensindrevet V8-motor med flerpunktsinnsprøytning og et sylindervolum på 5,0 liter. I testbåten er den koblet sammen med et Bravo 3-drev med to kontraroterende propeller. Den gir 260 hk på veivakselen og veier 463 kilo inklusive drev.

Motoren er utstyrt med SmartCraft (CAN-buss system, Controller Aera Network). Dermed kan flerfunksjonsinstrumenter som viser det aller meste av motordata, inkludert drivstofforbruk, kobles til motoren. Du kan også koble dette opp mot GPS og ekkolodd. Den kan også utstyres med elektronisk styring av gass og gir.

Moderne dieselteknikk

CumminsMercruiser QSD 2,8 er en firesylindret dieselmotor med 2,8-liters sylindervolum og en veivakseleffekt på 230 hk. Den har underliggende kamaksel, to ventiler pr. sylinder, turbo, ladeluftkjøling og common rail innsprøytning fra Bosch.

Volvo Penta D3-190
Volvo Penta D3-190

Også denne motoren har et Bravo 3-drev, og veier 464 kilo. QSD 2,8 er også utstyrt med SmartCraft-systemet og kan leveres med elektronisk styrt gass/girkontroll.

Volvo Penta D3-190 er en femsylindret dieselmotor på 2,4 liter. Den skilter med doble overliggende kamaksler, fire ventiler pr. sylinder, ladeluftkjøler og turbo. Drivstoffsystemet styres av Volvos EVC (Electronic Vessel Conrol) og er av common rail-typen. Motoren brukes også i hele Volvos personbilregister. D3-190 gir 190 hk på veivakselen, og veier 330 kilo inklusiv duopropdrev og styring. Også denne motoren kan leveres med elektronisk styrt gass/gir.

Går unna med bensin

I fartsdisiplinen er det effekten som tar styringen. Det betyr at Flipper 705 DC er klart raskest med bensinmotor. Da er toppfarten 40,8 knop, drøyt tre knop raskere enn QSD 2,8 som klarer 37,6 knop. Langsomst går det med Volvo Penta D3-190, som klarer å drive Flipper'n opp i 35 knop. Klar seier til Mercruiser 5,0 L MPI..

Ser vi på drivstofforbruket, blir bildet et helt annet. Men det farges også av hvilket fartsområde du opererer i. Størst er forskjellen i 20 knop, der Volvo D3-190 klarer seg med 0,78 l/nm, mens Mercruiser 5,0 L MPI tar til seg 1,35 l/nm. Ser du på forbruket i 30 knop, blir bildet noe mer nyansert. Da bruker bensinmotoren 1,33 l/nm, mens Volvo og Cummins bruker hhv. 0,9 og 0,94 l/mil.

Mercruiser 5,0 MPI
Mercruiser 5,0 MPI

Felles for alle motorene er at det koster mer enn det smaker å bruke full gass i lengre perioder. Det er mye å spare på å trekke gasspaken ned et hakk eller to. Volvo har en forbruksfordel på lav fart, mens Cummins tar igjen noe på høy fart. Uavgjort mellom dieselene, mens bensin som ventet taper.

Mest harmonisk fra Volvo

Akselerasjonsøvelsen byr på en liten overraskelse. Her er nemlig den minste motoren best. Det skyldes lav vekt, god gassrespons og et bra dreiemoment. Fra stilleligge og opp i fart er den ikke så mye foran V8 bensin, men det skiller da ett sekund fra 0-30 knop.

CumminsMercruiser blir liggende etter i denne testen, noe som skyldes at den bruker lang tid på å bygge opp ladetrykk på lave turtall. Ser du på mellomakselerasjonen, fra for eksempel 15-30 knop er Cummins raskest, med 6,5 sekunder, mens Volvo følger på 7 sekunder og Mercruiser på 7,6 sekunder. Alt i alt et ganske jevnt felt, der Volvo Penta D3-190 tilslutt går av med seieren.

Støynivået er en vesentlig del av båtopplevelsen, og ofte relativt kritisk i en båt på rundt 7 meter, det motorene ikke sitter så langt unna fører- og passasjerplasser. I forhold til tidligere tider, har dieselmotorene stilnet betraktelig, mens bensinmotorene har stått på stedet hvil.

Dermed er det Volvo Penta D3-190 som går av med seieren i støykapittelet. Den har det laveste støynivået i alle fartsområder fra 10 til 35 knop. Avstanden til Mercruiser 5,0 L MPI er ikke så stor, men ligger på 1 dBA i 10 til 15 knop, og øker til 2 dBA mellom 20-30 knop og 3 dBA ved 35 knop. CumminsMercruiser QSD 2,8 bråker uforholdsmessig mye i 10 og 15 knop, og ligger her 5 og 4 dBA høyere enn Volvo. Fra 20-35 knop ligger den jevnt 2 dBA over Volvo.

Komplisert økonomi

Det vanskeligste regnestykket gjelder økonomien, ikke minst fordi det avhenger av bruksmønsteret, fremtidige drivstoffpriser og dermed også bruktverdi. Tar man utgangspunktet i det som er ganske typisk bruksmønster for en daycruiser, og at forholdene for øvrig er som i dag, kan man si dette:

Med 50 timer gangtid pr. sesong og et snittforbruk tatt fra 10-35 knop, vil det med dagens drivstoffpriser koste ca. 19 500 kroner å fylle drivstoff på båten med Mercruiser 5,0 L MPI, og ca. 10 500 kroner å fylle på båten med Volvo Penta D3-190.

Prisforskjellen på en slik båt/motorpakke ligger på ca. 80-90 000 kroner i dieselversjonens disfavør. I rene drivstoffutgifter vil det ta relativt lang tid før man klarer å "kjøre inn" forskjellen i pris. Tar man utgangspunkt i et regnestykke over tre år, og at bensinbåten faller 30 % mer i verdi (noe som er mye) enn dieselbåten, med en alternativ rente på 5 %, blir kostnadsforskjellen på ca. 14 000 kroner i året i dieselbåtens favør. Faller bensinbåten 20 % mer i verdi, blir forskjellen ca. 8 000 kroner i året. Service, opplag og vedlikehold er holdt utenom.

Konklusjon

Totalt sett er det et spørsmål om bruksmønster og prioriterte egenskaper som avgjør hvilken motor du velger i en båt på rundt 7 meter. Du skal kjøre relativt langt hver sesong, eller planlegge å eie båten lenge, om det lave dieselforbruket skal kompensere en betydelig høyere båtpris.

Volvo Penta D3-190 er den mest konkurransedyktige av dieselmotorene, sett opp mot Mercruiser 5,0 L MPI. Den er noe mer stillegående, og er litt bedre når det kommer til akselerasjon. På toppfart må den imidlertid sett seg klart slått.

Også med forbruk og økonomi inne i bildet er ikke forskjellene større enn at en bensinmotor fortsatt er et reelt alternativ i denne og mindre båtstørrelser.