Dashew FPB 64
Komfortabel miljøkrysser
Drivstoffeffektive båter hvor komfort og sjøegenskaper er tatt vare på, er i tiden. Dashew viser spennende takter.
Newzealandske Dashew har i mange år laget seilbåter som kan krysse lange havstrekk. New Zealand ligger jo som kjent relativt alene i Stillehavet, og når du har besøkt hver eneste vik på øyriket, må du langt av gårde for å finne nye mål for seilasen¿
Etter hvert har pågangen fra langdistanseseilere som ønsker seg motorbåt blitt større, og for tre år siden bygde verftet sin første "expedition yacht", Dashew FPB 83.
Nå har verftet tatt med seg erfaringene fra FPB 83 til en noe mindre modell, den snaut 20 meter lange Dashew FPB 64. Hele poenget med denne båttypen er å være et alternativ til de mer trawler-lignende langdistansebåtene, som for eksempel Nordhavn.
Les også:
- Grand Banks East Bay 45 SX: 20 tonn fra øverste hylle
- Linssen Grand Sturdy 40.9 AC: Stålhytte på sjøen
- Nordhavn 47 og 56SM: På Langtur
FPB står for "Fast Pilot Boat" og viser til losbåtene fra tidligere tider, før de store motorenes inntog. Ifølge konstruktør Steve Dashew var disse båtene raske og svært sjødyktige.
Tøff og nøysom skute
Tekniske data Dashew FPB 64
- Lengde: 19,85 m
- Bredde: 5,22 m
- Deplasement: 34 t
- Drivstoff: 12 800 l
- Rekkevidde: 6400 Nm ved 9 kn
- Toppfart: 10,5 kn
Mer info: http://www.setsail.com/dashew/dashoff.html
Klikk her for mer info på engelsk:
Dette har man forsøkt å gjenskape i FPB-serien - med komfort på lange havkryssinger, evne til å tåle kraftig vind og sjø, selvrettende skrog, 10 knops marsjfart, uthavnskapasitet også uten generatordrift og minimalt vedlikeholdsbehov.
Det er Windy-distributøren i Storbritannia og Frankrike, Berthon Group, som har fått salgsansvaret for Dashew FPB i Europa. Er du nysgjerrig på båtkonseptet, kan du se Steve Dashews FBP 83 i vinteropplag hos Berthon i Southampton.
Se video: Clipper 62: Økonomisk luksuscruiser
6400 nm per tank
Hvis du vil anskaffe en slik båt, er det fortsatt mulig å kjøpe seg inn på skrog nummer fire, som blir klart for levering i slutten av 2010.
Med en rekkevidde på 6400 nautiske mil pr. tankfylling, holder det med et par-tre tankstopp fra New Zealand til Norge, men husk å bestemme deg for om du skal legge turen om Panama- eller Suez-kanalen før du setter kursen ut fra New Zealand.
Vi ønsker god tur, og blir gjerne med på et legg, om du trenger mannskap!
- Det var ikke Fletcher Christian som sto bak mytteriet på Bounty