Cormate T-27
Raske linjer
Du trenger ikke kaste mer enn ett blikk på Cormate T-27 for å forstå hva denne båten er bygd for.
Konsept
Noen langturbåt er Cormate T-27 ikke, men med et lite kombinert skifterom/toalett/stuverom under dekk, samt en mer enn tilstrekkelig dobbeltkøye i piggen, kan Cormate i det minste betegnes som en grei weekendbåt.
Et pantry ville i så måte vært praktisk, men du kommer også langt med en gassgrill i en liten plastkoffert. Produsentene bak Cormate har nemlig større tro på at kundene hygger seg på dagsturer, og eventuelt finner en restaurant i en havn dersom provianten viser seg utilstrekkelig.
Sjøegenskaper: 5
Som ventet tar det et par sekunder før turboen får tenkt seg om, men når det først skjer noe der bak, er det bare å holde seg fast. Raskt er vi over planingsterskelen og oppe i en behagelig cruisingfart på 30 knop. Når sidesjøen begynner å bli sjenerende, tester vi ut trimplanene og powertrimmen og finner en trivelig mellomposisjon. Her kommer det ingen skrangle- eller bankelyder fra verken skrog eller innredning, og en titt på kjølvannet gir inntrykk av at vi er oppe i over 40 knop.
De barske, aerodynamiske linjene er ikke til å ta feil av. Det er heller ikke et 25-graders fartsskrog: Dette er en båt som trives godt når det drar seg til. Men da vi omsider går for gull, og trimmer ut Cormate T-27 til det maksimale, blir vi likevel noe overrasket; båten danser litt nervøst, et tegn på at den har et lett og bærende skrog.
En kombinasjon av to brede, spesialbygde steglister og et kraftig step akter gjør sitt til at Cormate flyter lett og har en effektiv om noe hvileløs gange i sjøen. Følelsen vi får bak rattet er ambivalent. Cormate virker på den ene siden trygg og kompakt; dette er en båt man ikke kan gjøre sjebnesvangre feil i selv når knopmåleren passerer 50.
På den annen side kreves det tid å bli vant med Cormates sjøegenskaper, som avgjort skiller båten fra mengden. Én ting er sikkert - respekt for fart på sjøen er ikke noe man uten videre lærer seg bak spakene i Cormate T-27.
Førerplass: 6
Som i de fleste hurtiggående båter er førerposisjonen båtens fremtredende midtpunkt. Det er viktig at denne fungerer, og det gjør den i Cormate T-27. Både døren til kabinen og dashbordet er pyntet i mattlakkert mahogni, og de runde instrumentene er klassisk sportslige mot en metallic gråfarget konsoll. I midten sitter Simrad-plotteren innfelt som om alt ble bygd opp rundt den. Balansert, lekkert og oversiktlig.
Den formsydde off-shore-benken gir all mulig støtte til føreren både ved sittende og stående kjøring, og den obligatoriske sitteklaffen tilbyr komfort. Det er vel og bra, for når man sitter dypt i førerstolen, er utsikten fremover dessverre begrenset på grunn av den buede akrylplasten i vindskjermen - dette bør fikses.
Rattet er justerbart, og de to gir- og gass-racingspakene er innen god rekkevidde enten man står eller sitter. Hvorfor er det så mange produsenter som ikke får til dette?
Førerbenken gir også tre fine sitteplasser vendt akterover, og under sitteputene finner vi et stuverom og en elektrisk kjøleboks. Med koppholdere jevnt fordelt, samt et oppslagbart bord i beredskap, ligger alt til rette for rastepauser.
Uteplass: 5
Akter over motorkassen har T-27 en svulstig solseng som ved hjelp av en vippbar ryggstøtte lett kan gjøres om til en sittebenk for to voksne. Systemet er velprøvd og smart, men vi savner en noe bredere sitteflate for tilstrekkelig lårstøtte, noe treseteren på motsatt side også kunne trenge.
Walk-around-løsningen i Cormate T-27 fungerer for øvrig bra, og det går greit å komme rundt kabinen. Det store fordekket er utformet for én ting, nemlig soleplass. Vi henter fram en fin kunstskinnkledd madrass som kneppes fast i dekket, og dermed har minst tre voksne plass til å innta horisontalen her fremme.
Inneplass: 5
Noen langturbåt er Cormate T-27 ikke, men med et lite kombinert skifterom/toalett/stuverom under dekk, samt en mer enn tilstrekkelig dobbeltkøye i piggen, kan Cormate i det minste betegnes som en grei weekendbåt.
Motor: 5
Godt planende skrog gir mye fart i en 320 hk dieselmotor fra CMD.
Fart og støy: 5
Fartspotensialet i Cormate T-27 er imponerende. Måleren stopper ikke før vi når 52,3. Ikke altfor mange 27-fotere leverer slike varer med en 320-dieselhester og Bravo 1-drev. Dette burde være musikk i ørene for dem som ønsker stor fart, men som "bare" har en drøy million å brenne av.
Økonomi: 4
Dette er en kostbar cruiser for de spesielt interesserte. Forbruket betyr nok ikke så mye i det store og hele.
Cormate T-27 er en særdeles velbalansert og vakker båt med god finish og fine løsninger. Komforten er gjennomført bra, og den lille kabinen utvider bruksaspektet til weekendturer.
Pris: ca. 1137000 m/ 4,2 ES 320 dieselmotor fra Cummins Mercruiser. Cormate Norway: www.cormate.com
Denne saken ble første gang publisert 06/02 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.