Buster Lx Pro og Yamarin Cross 53 CC

Temmelig tøffe

To aluminiumsbåter som frir til den aktive båtbrukeren. Og de er mer forskjellig enn det først virker som.

Sist oppdatert

Det er mange likhetspunkter mellom Yamarin Cross 53 CC og Buster Lx Pro, men når det kommer til stykket, er de ganske forskjellige.

Begge er myntet på et publikum som er mer opptatt av å bruke båten som en aktivitetsplattform til sjøs, enn å kjøre rundt på dagstur med venner eller familie.

Skal du ha komfortable sitteplasser om bord, har nemlig både Buster og Yamarin mange alternativer i programmet fra før av.

Her handler det om vannsport og fiske, kanskje aller mest det siste. Derfor er sitteplassene nedprioritert område, mens dørkplass og god bevegelsesfrihet om bord teller mer.

BUSTER: Buster passer best til deg som oftest er på sjøen for å fiske eller å transportere, og kun en sjelden gang har behov for hyggeturer. FOTO: Petter Handeland
BUSTER: Buster passer best til deg som oftest er på sjøen for å fiske eller å transportere, og kun en sjelden gang har behov for hyggeturer. FOTO: Petter Handeland
YAMARIN: Yamarin er et bedre valg om du bruker båten til andre ting enn fiske og vannsport. FOTO: Petter Handeland
YAMARIN: Yamarin er et bedre valg om du bruker båten til andre ting enn fiske og vannsport. FOTO: Petter Handeland

Ekstreme Buster

Testdata Buster Lx Pro, Yamaha F70

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/Nm

For-bruk, l/time

2000

6

70

0,67

4,0

2500

6,7

72

0,84

5,6

3000

9,9

76

0,71

7,0

3500

14,5

77

0,55

8,0

4000

17,5

81

0,57

10,0

4500

20,5

85

0,61

12,5

5000

24,9

86

0,63

15,7

5500

27,5

87

0,7

19,3

6100

32,5

88

0,74

24,1

Den mest ekstreme bruksbåten er Buster Lx Pro. Som navnet antyder er båten minstemann i Busters Pro-serie. Her er det kraftigere dimensjonering av skrog og innredning enn på allerede robuste standardmodeller.

Og innredningen melder om alt annet enn kosetur med svigerfamilien.

Det mest i øyenfallende er den slanke enkeltkonsollen med plass til en person i solid pilotstol. I baugområdet er dørkplass prioritert, og en liten sitteplass i forkant av konsollen er det hele. Setet er hengslet i underkant av vindskjermen, og vippes ut for å gi tilgang til et bra stuverom i konsollen.

Akter har du en solid sittebenk med nok et stuverom under.

I Yamarin Cross 53 CC har en senterplassert konsoll med en spesielt utformet stå- og sittebenk.

Det smarteste er at den fungerer fint både for den som fisker akterover og den som styrer båten, eksempelvis når man dorger. Det er en liten tofte helt i baugen, og en aktersofa som rommer to.

Like ytelser, ulik støy

BUSTER: Kartplotter er standard og førerplassen er rettet mot nytte. FOTO: Terje Bjørnsen
BUSTER: Kartplotter er standard og førerplassen er rettet mot nytte. FOTO: Terje Bjørnsen
YAMARIN: Pen utformingen av instrumentbordet og en vindskjerm som slutter brukbart rundt førerposisjonen. FOTO: Terje Bjørnsen
YAMARIN: Pen utformingen av instrumentbordet og en vindskjerm som slutter brukbart rundt førerposisjonen. FOTO: Terje Bjørnsen

Både Yamarin og Buster hører med i den skandinaviske Yamahastallen, og leveres med Yamahamotorer fra 50 til 70 hk. Vi prøvde båtene med Yamaha F70, en motor som passer fint om du gjerne vil ha toppfart på over 30 knop.

Testdata Yamarin Cross 53 CC, Yamaha F70

Turtall, o/m

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/Nm

For-bruk, l/time

2000

5,8

67

0,69

4,0

2500

6,6

68

0,85

5,6

3000

10,1

72

0,72

7,3

3500

14,5

79

0,57

8,3

4000

18,4

81

0,53

9,8

4500

21,3

78

0,59

12,6

5000

24,7

79

0,62

15,3

5500

26,9

81

0,72

19,4

6100

30,9

-

-

-

På testresultatene er det marginale forskjeller i fart og forbruk, med den litt mindre Buster Lx Pro et knappenålshode foran.

Begge svinger rundt 0,6 liter per nautisk mil i typisk marsjfart på 20-25 knop. Da holder volumet i de faste tankene godt mål; i Buster er det plass til 53 liter og i Yamarin rommer tanken 64 liter.

På støymålingene er Yamarin litt bedre enn Buster på tross av identisk motor. Det skyldes mest sannsynlig avstand til førerplass og at motoren sitter mer skjult bak innredning i Yamarin.

Yamarin er roligere

Litt røffe forhold til sjøs er ikke det du frykter mest i noen av båtene. Også Yamarin bruker første-klasses aluminium i sine Crossbåter og har lagt vekt på at konstruksjonen skal være robust.

Det merkes når vi gir oss bølgene i vold, for det er ikke mange andre båter i denne klassen som har så stiv og stabil konstruksjon. Du klasker inn i bølger uten antydning til ettergivenhet i skrogene, og vi tipper det blir mange vonde rygger og knær før innredning eller andre elementer viser tegn til slitasje.

De fleste vil være godt fornøyd med måten båtene går i sjøen på.

Med en person om bord er vekt fordelingen ideell og både Buster eller Yamarin har et ubrutt fartsområde fra tomgang til toppfart. Ingen planingsterskel, her nei.

Tekniske data Buster Lx Pro og Yamarin Cross 53 CC, 2012

B. Lx Pro

Y. Cross 53 CC

Lengde:

5,04 m

5,27 m

Bredde:

1,98 m

2,08 m

Vekt:

445 kg

580 kg

Drivstoff:

53 l

64 l

Motor:

40-70 hk

50-70 hk

Personer:

6

6

Pris, fra:

kr 230 000

kr 206 500

Pris testbåt:

kr 265 000

kr 280 000

www.yamaha-motor.no

Oppe i marsjfart på 20-25 knop går de stabilt og trygt, og tar seg av småkrapp sjø og hekkbølger på en ryddig måte. Når du nærmer deg 30 knop, føles den vesentlig lettere og noe smalere Buster Lx Pro mer leken og trimvillig. Yamarin Cross 53 CC er også en gøyal båt å kjøre, men gir en litt roligere og avslepen kjøreopplevelse.

Denne saken ble første gang publisert 21/08 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også