Buster Lx Pro og Yamarin Cross 53 CC
Temmelig tøffe
To aluminiumsbåter som frir til den aktive båtbrukeren. Og de er mer forskjellig enn det først virker som.
Det er mange likhetspunkter mellom Yamarin Cross 53 CC og Buster Lx Pro, men når det kommer til stykket, er de ganske forskjellige.
Begge er myntet på et publikum som er mer opptatt av å bruke båten som en aktivitetsplattform til sjøs, enn å kjøre rundt på dagstur med venner eller familie.
Skal du ha komfortable sitteplasser om bord, har nemlig både Buster og Yamarin mange alternativer i programmet fra før av.
Her handler det om vannsport og fiske, kanskje aller mest det siste. Derfor er sitteplassene nedprioritert område, mens dørkplass og god bevegelsesfrihet om bord teller mer.
Ekstreme Buster
Testdata Buster Lx Pro, Yamaha F70
Turtall, o/m |
Fart, knop |
Støy, dBA |
For-bruk, l/Nm |
For-bruk, l/time |
2000 |
6 |
70 |
0,67 |
4,0 |
2500 |
6,7 |
72 |
0,84 |
5,6 |
3000 |
9,9 |
76 |
0,71 |
7,0 |
3500 |
14,5 |
77 |
0,55 |
8,0 |
4000 |
17,5 |
81 |
0,57 |
10,0 |
4500 |
20,5 |
85 |
0,61 |
12,5 |
5000 |
24,9 |
86 |
0,63 |
15,7 |
5500 |
27,5 |
87 |
0,7 |
19,3 |
6100 |
32,5 |
88 |
0,74 |
24,1 |
Den mest ekstreme bruksbåten er Buster Lx Pro. Som navnet antyder er båten minstemann i Busters Pro-serie. Her er det kraftigere dimensjonering av skrog og innredning enn på allerede robuste standardmodeller.
Og innredningen melder om alt annet enn kosetur med svigerfamilien.
Det mest i øyenfallende er den slanke enkeltkonsollen med plass til en person i solid pilotstol. I baugområdet er dørkplass prioritert, og en liten sitteplass i forkant av konsollen er det hele. Setet er hengslet i underkant av vindskjermen, og vippes ut for å gi tilgang til et bra stuverom i konsollen.
Akter har du en solid sittebenk med nok et stuverom under.
I Yamarin Cross 53 CC har en senterplassert konsoll med en spesielt utformet stå- og sittebenk.
Det smarteste er at den fungerer fint både for den som fisker akterover og den som styrer båten, eksempelvis når man dorger. Det er en liten tofte helt i baugen, og en aktersofa som rommer to.
Like ytelser, ulik støy
Både Yamarin og Buster hører med i den skandinaviske Yamahastallen, og leveres med Yamahamotorer fra 50 til 70 hk. Vi prøvde båtene med Yamaha F70, en motor som passer fint om du gjerne vil ha toppfart på over 30 knop.
Testdata Yamarin Cross 53 CC, Yamaha F70
Turtall, o/m |
Fart, knop |
Støy, dBA |
For-bruk, l/Nm |
For-bruk, l/time |
2000 |
5,8 |
67 |
0,69 |
4,0 |
2500 |
6,6 |
68 |
0,85 |
5,6 |
3000 |
10,1 |
72 |
0,72 |
7,3 |
3500 |
14,5 |
79 |
0,57 |
8,3 |
4000 |
18,4 |
81 |
0,53 |
9,8 |
4500 |
21,3 |
78 |
0,59 |
12,6 |
5000 |
24,7 |
79 |
0,62 |
15,3 |
5500 |
26,9 |
81 |
0,72 |
19,4 |
6100 |
30,9 |
- |
- |
- |
På testresultatene er det marginale forskjeller i fart og forbruk, med den litt mindre Buster Lx Pro et knappenålshode foran.
Begge svinger rundt 0,6 liter per nautisk mil i typisk marsjfart på 20-25 knop. Da holder volumet i de faste tankene godt mål; i Buster er det plass til 53 liter og i Yamarin rommer tanken 64 liter.
På støymålingene er Yamarin litt bedre enn Buster på tross av identisk motor. Det skyldes mest sannsynlig avstand til førerplass og at motoren sitter mer skjult bak innredning i Yamarin.
Yamarin er roligere
Litt røffe forhold til sjøs er ikke det du frykter mest i noen av båtene. Også Yamarin bruker første-klasses aluminium i sine Crossbåter og har lagt vekt på at konstruksjonen skal være robust.
Det merkes når vi gir oss bølgene i vold, for det er ikke mange andre båter i denne klassen som har så stiv og stabil konstruksjon. Du klasker inn i bølger uten antydning til ettergivenhet i skrogene, og vi tipper det blir mange vonde rygger og knær før innredning eller andre elementer viser tegn til slitasje.
De fleste vil være godt fornøyd med måten båtene går i sjøen på.
Med en person om bord er vekt fordelingen ideell og både Buster eller Yamarin har et ubrutt fartsområde fra tomgang til toppfart. Ingen planingsterskel, her nei.
Tekniske data Buster Lx Pro og Yamarin Cross 53 CC, 2012
B. Lx Pro |
Y. Cross 53 CC |
|
Lengde: |
5,04 m |
5,27 m |
Bredde: |
1,98 m |
2,08 m |
Vekt: |
445 kg |
580 kg |
Drivstoff: |
53 l |
64 l |
Motor: |
40-70 hk |
50-70 hk |
Personer: |
6 |
6 |
Pris, fra: |
kr 230 000 |
kr 206 500 |
Pris testbåt: |
kr 265 000 |
kr 280 000 |
Oppe i marsjfart på 20-25 knop går de stabilt og trygt, og tar seg av småkrapp sjø og hekkbølger på en ryddig måte. Når du nærmer deg 30 knop, føles den vesentlig lettere og noe smalere Buster Lx Pro mer leken og trimvillig. Yamarin Cross 53 CC er også en gøyal båt å kjøre, men gir en litt roligere og avslepen kjøreopplevelse.
Denne saken ble første gang publisert 21/08 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.