Buster oppgraderer flåten
Buster fornyer favorittene
Finske Buster endrer ikke på vinnerkonseptene sine, men satser i stedet på fornyning av eksisterende modeller.
Først ut er Buster XL, som har vært i serien siden 1992. Den går nå over i modellens tredje generasjon. XL er den minste av de store Busterne. Den er med sine egenskaper som toppmodellen Magnum, men i en mindre størrelse. Båten er på sitt beste på dagsturer og som forbindelsesbåt samt på fiske og i mange typer vannsport.
De mest synlige forandringene er gjort i cockpiten.
Takket være konsollene og døren imellom disse skal du få det like lunt under kalesjen bak i båten som i en båt med kabin.
Døren er standardutstyr på den nye XL, kjørekalesje er ekstrautstyr. Når forparten til den todelte kalesjen er oppe, forblir bakerste del i båten åpen, men likevel beskyttet for regn og sjøsprøyt. Kalesjen skal være lett å brette inn i den faste beholderen, hvor man også kan oppbevare båtshake og annet langt utstyr.
Akterdelen er planlagt med trinnkonstruksjon, som i de andre nye Buster-modellene har vist seg å være en praktisk løsning. Trinnene gjør det lettere å bevege seg, og de låsbare aluminiumsdekslene skjuler et praktiske tau- og ankerrom og beskytter korken til drivstofftanken. Store badeplattformer og en stødig, stor sammenleggbar stige gjør det lett å gå opp av vannet.
Båtens lengde vokser 30 centimeter til 5,94 meter på grunn av akterkonstruksjonen.
Vekten er til tross for de nye konsollene og døren nesten den samme som før.
Løsningen på konsollene tilsvarer de ergonomiske konsollene som er utviklet for nye Magnum. Frontruten og dørens øvre del er av ripebestandig glass og dørens nedre del av støtsikkert plexiglass. Førerkonsollen har plass til en nedsenkbar skjerm på 8 tommer, og i tillegg er det på begge sider oppbevaringsplass som kan benyttes via sidedøren.
Tekniske data for nye Buster XL ser slikt ut:
- Lengde 5,94 m
- Bredde 2,17 m
- Vekt 600 kg
- Personantall 7
- Motoreffekt 70-115 hk
Oppgradert favoritt
En ny versjon av favorittbåten Lx er også på plass. Her tilføres to funksjoner fra større båter til den mest populære båtmodellen i de nordiske landene: En skjermet kabin for fem personer og fastmontert drivstofftank på 55 liter. Maksimal motorkraft er nå 60 hestekrefter.
Sammenlignet med den vanlige Buster L er plasseringen av konsollene den viktigste forskjellen i den nye modellen.
De er forskjøvet litt forover, noe som betyr at båten nå styres fra et separat sete i stedet for fra baksetet. I stedet for å ha plass til tre personer som i den tidligere versjonen, har den skjermede kabinen nå plass til føreren og fire passasjerer. Lx har plass til totalt seks personer.
Pro-varianten
Samtidig kommer også Buster Lx Pro: Pro-seriens midtkonsollbåt går over til en mer populær kategori.
Buster Pro -serien, som startet på seriens topp, syvmeteren Magnum, får dermed et nytt medlem. Utgangspunktet den fem meter lange Buster L. Buster Lx Pro er en arbeids-, fiske- og forbindelsesbåt utstyrt med midtkonsoll og aluminiumdørk.
Lx Pro -båten med hel aluminiumskonstruksjon er utviklet i samarbeid med forbrukerpanelet i Fiskars båtvirksomhet. Midtkonsollbåten i denne kategorien har lenge vært på ønskelisten hos for eksempel fiskere og brukere av forbindelsesbåt.
På den flytende båtutstillingene Båter i sjøen kan man få se en av nyhetsmodellens første prototyper.
Den ferdige båten kommer ut på markedet i begynnelsen av neste år. Buster Lx Pros midtkonsoll er utstyrt med en beskyttende frontrute og en stor targabue. Sammenlignet med en vanlig Buster L har den rikelig med dørkplass. Plass med ly for regnet finnes i kassen foran konsollen og inni akterbenken. Føreren har et eget sete bak midtkonsollen.
Båten har en fast 53 liters drivstofftank. Motoreffektkategorien er 40-70 hestekrefter (Buster L 30-50 hk).
Denne saken ble første gang publisert 03/09 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.