Seks gode bruktbåter med dagsturfokus
Bruktkuppene du bør velge
Finske og norske båter er nemlig fortsatt de mest populære bruktbåtene, viser tall fra Finn.no.
Båtinteressen ser ut til å øke med finværet, om vi skal tolke tallene fra noen av det største bruktbåtbørsene her til lands. For etter en svært laber vår i bruktbåtmarkedet tok i alle fall trafikken på Finn.no sine båtsider tatt seg kraftig opp før sesongen.
Nå er sesongen over for mange, og dermed er det nå, sett fra kjøpers side, også riktig tid for handel - selv om finvær og sol er best for båtinteressen.
Askeladden og Yamarin
Tallene frå i våres går ut på at nordmenn velger tradisjonelt båter produsert for norske forhold. Men søkestatistikken bekrefter også at interessen for norske og finske båtmerker vedvarer. Askeladden, Yamarin, Windy, Hydrolift og Buster er de mest aktuelle båtmerkene i toppen av statistikken.
Her har vi derfor konsentrert oss om seks aktuelle båter, som er fra 5 til 10 år gamle, og fra 5 til 10 meter. Dette er gode dagsturbåter, med en fellesnevner at de hadde en nokså heftig prislapp nye, fra rundt 200 000 til 2 millioner.
Prisene er nå langt mer spiselige. Men husk til sist at snittlevetiden for en moderne utenbordsmotor ligger på rundt 15 år, men den typiske innenbordsmotoren er designet for rundt 350 timers gangtid årlig. Første båtmerke på topplista som ikke er norsk eller finsk er svenske Nimbus på en 12. plass.
Første ikke-nordiske båtmerke på søkestatistikken er britiske Princess på en 15. plass. Og det er mye å velge mellom. Totalt er det nærmere 14 000 båter til salgs nå. Størst utbud er det av motorbåter, men man finner også tusenvis av seilbåter, snekker og joller til salgs.
Her er vår seks beste tips:
1. Askeladden 605 Explorer
Prisområde: 170 000-320 000 kr. Nypris (2007), ca.: 337 100 kr med 150 hk
Askeladden 605 Explorer er en båt som fanget opp trenden med flere beskyttede passasjerplasser. Båten virker fornuftig innredet. 605 Explorer henvender seg til familiebrukerne. Askeladden har fått fram et skrog som absolutt tåler å bli kjørt selv i rotete sjø, men dette er primært ikke en båt for de fartsglade. Som de fleste båter med dekk har den en tendens til å legge seg ned mot bølgenei sidevind, og dette er mestutpreget når føreren er på densiden vinden kommer fra.
Båten har et utseende som plassererden i båsen vindskjermbåt. Detbetyr en hel skjerm med et litedekk foran og en kabinløsning under denne. Slike kabiner har lett for å bli så små at de bare er egnet som et stort stuverom. Bak førerplassen finner vi en konsoll som inneholder en liten vask med trykkvann. Denne kan også benyttes som dusj. Førerplassen fungerte fint, med passe plass til beina. Stolen har en oppvippbar del som gir mulighet for å lageståstol. Instrumentene sitter greit plassert, og det er mulig å felle ned mer utstyr på et lite område mellom rattet og instrumentene. Kart er det derimot ikke plass til. Båten er fin å kjøre.
Tekniske data
- Lengde: 6,05 m
- Bredde: 2,33 m
- Vekt: 900 kg
- Motor: 90-150 hk
2. Yamarin 6420
Prisområde 225 000-280 000 kr. Nypris (2006), m. Yamaha F150: 405 617 kr.
Yamarin 6420 er både vakker, brukervennlig og har gode kjøreegenskaper. Grunnen til Yamarins popularitet her i landet er kombinasjonen av pen design, brukervennlighet og gode kjøreegenskaper - noe 6420 er et godt eksempel på. Konseptet er en videreutvikling av den tidligere daycruiseren 6110, mens skroget er hentet fra de sjødyktige båtene 6210 og 6230. Yamarin 6420 er innredet for komfortabel ferdsel i skjærgården, men har også kapasitet til å huse opptil tre personer på langturer.
Kabinen er enkel, men to voksne kan sove komfortabelt. Den U-formede, behagelige sittebenken akter i båten gir god plass til fem personer, og kan omgjøres til en brukbar solseng/soveplass for én person. Et relativt skarpt forskip og en moderat chine gir en sporty, men samtidig trygg gange i sjøen. Båten har godt grep i svingene, og det skal mye til for å provosere fram dårlig oppførsel. Med en 200 hk Yamaha firetakt fikk vi det trimmingsvillige skroget opp i 46 knop, som er nok til å tilfredsstille de fleste fartssugne småbarnsforeldre. Stort mer skal ikke til for å skape en tilnærmet perfekt daycruiser.
Tekniske data
- Lengde: 6,21 m
- Bredde: 2,48 m
- Vekt: ca. 1100 kg
- Motor: 115-200 hk
- Toppfart: 46 knop (200 hk)
3. Buster XL
Prisområde: 120 000-240 000 kr. Nypris (2006), m. 100 hk Yamaha firetakt: 242 000 kr.
Buster XL er en båt for de aktive. Med ekstra stor dørkplass er det rom til både vannski, dykkerog fiskeutstyr. Båten er solid, lett å vedlikeholde og tåler kjøring utenom sesong. Den er morsom å kjøre og tåler det meste. Den fremstår fortsatt som en myk og tiltalende aluminiumsbåt, mye takket være produksjonsmetoder som tillater mer avrundet utforming av metallet. Båten fremstår som en liten utgave av Busters "flaggskip" Magnum. For det første er båten merkbart større, noe invitesom gir bedre plass både til passasjerer og last.
Relativt stor dørk og vedlikeholdsvennlig interiør gjør Buster XL til en bruksvennlig båt. Konsollen bygges nå i plast, som har gitt mulighet til utforming av et stort og praktisk dashbord med eget rom for kart. Instrumentene står loddrett og er lett å lese av, og både ratt og gasspak er riktig plassert. Når Buster også har åpnet konsollene for å bedre beinplassen, er sittekomforten nesten optimal. Akterbenken gir sitteplasser til tre voksne og har en egen, praktisk lomme slik at kalesjen lett kan legges bakover og stuves bort. Med en Yamaha 100 hk på hekken logget vi over 36 knop, en hastighet båten mestrer bra.
Tekniske data
- Lengde: 5,60 m
- Bredde: 2,17 m
- Vekt: 575 kg
- Maks motor: 115 hk
- Antall personer: 7
- Toppfart (m/100 hk): 36,4 knop
4. Windy 28 Ghibli
Prisområde: 670 000-1 500 000 kr. Nypris (2006), D6 350: 1 414 600 kr.
Windy scorer på god finish og gode kjøreegenskaper. Den største haken imidlertid prisen, også på bruktmarkedet med noen gode unntak. Windy har et unikt mer- kenavn, og få kan matche kvaliteten som leveres fra verftet utenfor Arendal. Windy har åpenbart lagt mye tid i å skape et skrog som er stødig nok for cruising, men samtidig skarpt nok til sportslig utfoldelse. 28 Ghibli er myk i bølgene og den virker kompakt og solid.
Muskler er det nok av i D6-motoren, noe som invitesom rer til heftige sprang, men uten at støynivået blir sjenerende verken fra motor eller fastskrudde effekter om bord. Førerkomforten er den beste. Windy kjenner sin kundegruppe, og leverer en eksklusiv stil fra hekk til baug: Mange og komfortable sitteplasser, plenty med kopp- eller glassholdere. Ghibli hovedsakelig en sosial utebåt. Kabinen er relativt liten, og virker på mange måter nedprioritert.
Tekniske data
- Lengde: 8,45 m
- Bredde: 2,70 m
- Vekt: ca. 2650 kg
- Driv. tank: 370 l
- Motoralt.: Bensin eller diesel, twin eller enkel, fra 210 til 420 hk
- Toppfart, ca.: 42 knop
5. Hydrolift C-31
Prisområde: 1 250 000-1 750 000 kr Pris, 2006: 2,2 millioner
Med C-31 gjenerobret Hydrolift tittelen som skjærgårdens versting. Det er både bråkete og brutalt, men C-31 svinger kontrollert og landingene mellom flyturene er relativt behagelige. Å skli gjennom vannet i en cockpit preget av sølvfarget skinn og blankpolert krom, akkompagnert av knatringen fra for eksempel en MerCruiser HP 500 (R-utgaven), er en ganske majestetisk følelse.
Med sandwichskroget og en nyutviklet karbonstruktur skal båten tåle røff sjø og høye hastigheter. Men flyvilligheten til tross - den verste turbulensen i bølgene utenfor sørlandskysten uteblir. Der mange båter med steppet skrog sladder litt, svinger C-31 kontrollert. Den gjør heller ingen antydning til å hekte i vannet, og den retter seg opp på et blunk. Enhver mellomlanding er også behagelig, selv med sjøen inn bakfra.
Tekniske data
- Lengde: 9,70 m
- Bredde: 2,50 m
- Motor: Mercury EFI 500, cirka 740 hk
- Maks. hastighet: Ca. 70 knop
- Antall personer: 8
6. Ibiza 24 Touring
Prisområde: 220 000-480 000 kr. Nypris, 2005, m. 225 hk: 611 450 kr.
Ibiza er en vellykket daycruiser som tilfredsstiller mange ulike behov. Særlig er vi imponert over de komfortable og kreative setene i cockpiten. Kabinen er minimal, likevel er det fullt mulig å overnatte om bord, takket være kalesjeordningen. Skroget er harmonisk og stabilt, og båten tåler forbausende mye juling. Den gjør 41 knop, hvilket er formidabelt med 225 hester. Med stillegående motor, komfortabelt skrog og riktig pris seiler den opp som en av testvinnerne i sitt segment. Få daycruisere har så mange seter hvor så mange passasjerer kan sitte så lunt. Cockpiten på 24 Touring er større enn i mange andre konkurrerende daycruisere. På akterspeilet på vårt testeksemplar henger en firetakters Yamaha på 225 hester. I forhold til brukervennligheter det lite å utsette på 24 Touring. Her finnes kryssholt både foran og bak, hemper til å henge fenderne i og tilstrekkelig plass til å bevege seg om bord. Sidesjø gir en god del harde slag, men båten går stumt og fint og kjennes robust til tross for den lave vekta. En sjelden gang får vi bruk for trimplanet, men stort sett holder den seg rett. GPS'en registrerte da en toppfart på rundt 50 knop.
Tekniske data
- Lengde: 7,60 m
- Bredde: 2,50 m
- Motor: Yamaha 225 hk
- Vekt (u. motor): 1400 kg
- Antall personer: 8
- Maks. motor: 300 hk
- Toppfart (m. 225 hk): 41 hk
LES OGSÅ:
Seks gode bruktips, unasett lommebok