Bruktbåt: Fjord Terne

Skjærgårdskrysseren

Fjord Terne er en klassisk skjærgårdskrysser med halvplanerens mange fordeler.

Pluss ikon
ELEGANT: Det er lite å utsette på stilen når en Fjord Terne glir over vannet.
ELEGANT: Det er lite å utsette på stilen når en Fjord Terne glir over vannet.
Først publisert Sist oppdatert

Bruktfakta

Markedet: Det er et godt utvalg av Fjord Terne som bruktbåt.

Pris: Ca. 350-950 000 kroner.

Motor: 96-290 hk

Årsmodeller: 1997-2010

Pluss: Klassisk design, går mykt i sjøen, gjerrig på dieselforbruket.

Minus: Ukomfortabel førerplass, noe utsatt for sjøsprøyt i cockpit.

Produsent: www.fjordboats.com

I Norge finnes det ikke mange bruktbåter som konkurrerer direkte med Fjord Terne. Den er en "kopi" av Aas-ternen, en trebåt som var populær i Østfold.

På 1980-tallet fant noen seilere i Hankø-området ut at de ville ha en plastbåt med særpreg. De brukte den lange, slanke Aas-ternen som forbilde og fikk Eivind Amble til å tegne et moderne skrog.

Som hyttebåt er Fjord Terne et godt valg. Den har komfortabel sitteplass til minst ti personer i to "avdelinger" - to langsgående benker i forkant av motorkassen hvor vindskjermen gir fin ly, og en U-benk akter hvor man sitter litt mer utsatt for vær og vind. Ikke minst gjelder det hvis det er litt sjø.

Båten går mykt og harmonisk takket være det slanke forskipet, men skroget kaster vannet opp langt fremme, og da driver det en del sjøsprøyt inn i cockpiten. Det er nok årsaken til at så mange Terneeiere kjører med den fremre delen av den todelte kalesjen oppe.

STOR PLASS: Det er mye rom i en Fjord Terne, men førerplassen er noe utsatt. Akseldrift gjør at båten er noe komplisert å finmanøvrere.
STOR PLASS: Det er mye rom i en Fjord Terne, men førerplassen er noe utsatt. Akseldrift gjør at båten er noe komplisert å finmanøvrere.

Behagelig rundt 20 knop

27 knop er ikke noe å kimse av - de færreste halvplanende turbåtene går så fort. Terne-skroget gjør faktisk god nytte av de 222 Yanmar-hestene som ligger under den midtmonterte motorkassen i vår testbåt.

Støybildet er imidlertid langt mer behagelig i 21 enn i 27 knop, som blir en riktig marsjfart. Ternen er innredet slik at den kan brukes til mer enn turer på fjorden.

Forut er det V-køyer og toalett under dekk. Vis-à-vis førerplassen er det en brukbar bysse med arbeidsbenk, vask og kokeapparat. I benken forut er det plass til kjøleboks med eget aggregat. Ulempen i tursammenheng er kalesjen, som ikke gir ståhøyde i cockpiten.

Tekniske data

Lengde: 8,45 m

Bredde: 2,70 m

Vekt: 2500 kg

Motor: Yanmar diesel, 222 hk

Toppfart: 27 knop