10 rimelige bruktbåter

Fine bruktbåter for enhver smak og lommebok

Skal det være en nesten ny småbåt, en velrestaurert klassiker, eller en fin sommerbåt i god stand? Da har vi ti forslag til gøyale og gode bruktbåter fra sommerens Finn-utvalg.

Pluss ikon
<b>LANGTEST:</b> I 2007 kjørte Vi Menn Båt en Askeladden Z7 over 800 nautiske mil. Båten hadde mange fine detaljer og overbeviste med god kvalitet. Sammen med de ni andre båtene vi har plukket ut fra Finn, representerer den et bredt og spennende utvalg av bruktbåter til relativt hyggelige priser.
LANGTEST: I 2007 kjørte Vi Menn Båt en Askeladden Z7 over 800 nautiske mil. Båten hadde mange fine detaljer og overbeviste med god kvalitet. Sammen med de ni andre båtene vi har plukket ut fra Finn, representerer den et bredt og spennende utvalg av bruktbåter til relativt hyggelige priser. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

For oss båtentusiaster er det fort gjort å drømme seg bort i alle de spennende bruktbåtene som dukker opp på markedet i sommermånedene.

Det har vi også gjort nå i starten av juli 2024. Med et lite forbehold om at det ikke skal bli alt for dyrt, er lista lagt et sted mellom 100 000 til 300 000 kroner.

I tillegg har vi – som vanlig – en aldri så liten forkjærlighet for klassiske båter. Gjerne de med noe helt spesielt når det gjelder historikk, design eller kvalitet.

Dessuten har vi også plukket ut noen outsidere, slike vi vet gjennom tidligere tester har gode egenskaper, men faller litt utenfor når de mest kjente merkene får all oppmerksomhet. Slikt skaper gjerne et utgangspunkt for hyggelige priser.

Til slutt har vi tatt med et par enkle modeller, der mye båt for pengene er hovedpoenget.

Vi ønsker fortsatt god jakt på sommerbåten, enten bare er for å drømme seg bort, eller du faktisk tenker å handle!

<b>ASKELADDEN Z7:</b> Interiøret var forut for sin tid med fleksible løsninger. Utvalget av båter er bra, med priser fra ca. 200 til 300 000 kroner. Båten ble levert med Mercruiser hekkaggregat, enten 5,0-liter V8 bensin med 260 hk, eller 200 hk diesel. Begge fungerer bra i denne båten.
ASKELADDEN Z7: Interiøret var forut for sin tid med fleksible løsninger. Utvalget av båter er bra, med priser fra ca. 200 til 300 000 kroner. Båten ble levert med Mercruiser hekkaggregat, enten 5,0-liter V8 bensin med 260 hk, eller 200 hk diesel. Begge fungerer bra i denne båten. Foto: Terje Bjørnsen
<b>BAYLINER 175 BR:</b> En god representant for den en klassisk amerikansk båttype: Den billige bowrideren. Det fungerer bra også i Norge, med den velprøvde og billige treliters fireren fra Mercruiser med 135 hk. Nok kraft til vannmoro. Denne 2015-modellen til 129 000,- er rimelig om alt virker slik det skal.
BAYLINER 175 BR: En god representant for den en klassisk amerikansk båttype: Den billige bowrideren. Det fungerer bra også i Norge, med den velprøvde og billige treliters fireren fra Mercruiser med 135 hk. Nok kraft til vannmoro. Denne 2015-modellen til 129 000,- er rimelig om alt virker slik det skal. Foto: Faksimile finn.no
<b>CORONET 21 DC:</b> Hvem ønsker seg vel ikke tilbake til 70-tallet med fargerike klær, store hatter og flagrende gevanter når man ser en pent restaurert 1969-modell til salgs? Danske Coronet var i klasse med Windy, men laget båter med litt annerledes design i dansk stil. I skrivende stund ligger det faktisk to slike til salgs, begge med nye V6-motorer. Pris i området 230–290 000 kroner.
CORONET 21 DC: Hvem ønsker seg vel ikke tilbake til 70-tallet med fargerike klær, store hatter og flagrende gevanter når man ser en pent restaurert 1969-modell til salgs? Danske Coronet var i klasse med Windy, men laget båter med litt annerledes design i dansk stil. I skrivende stund ligger det faktisk to slike til salgs, begge med nye V6-motorer. Pris i området 230–290 000 kroner. Foto: Faksimile finn.no
<b>FJORD 21 HT:</b> Også her en restaurert klassiker fra 1969. Jan Herman Linge står bak det staselige hardtopdesignet, Linge-navnet borger også for kvalitet og sjøegenskaper. Så langt det er mulig å bedømme fra bildene, er dette flott utført arbeid og modernisering, uten at det har gått utover det originale. Volvo Penta V6 på 280 hk og drev var nytt i 2019 og har fått beskjedne 150 timer på telleren. 
FJORD 21 HT: Også her en restaurert klassiker fra 1969. Jan Herman Linge står bak det staselige hardtopdesignet, Linge-navnet borger også for kvalitet og sjøegenskaper. Så langt det er mulig å bedømme fra bildene, er dette flott utført arbeid og modernisering, uten at det har gått utover det originale. Volvo Penta V6 på 280 hk og drev var nytt i 2019 og har fått beskjedne 150 timer på telleren.  Foto: Faksimile finn.no
<b>GOLDFISH 21:</b> Ingen oversikt er komplett uten en kikk på hva som finnes av Goldfish 21 og 22 på markedet. Selv om flere av båtene er 20–25 år gamle, har de egenskaper, design og kvalitet som gjør dem til et av de mest interessante nyklassikerkjøpene. Mange har fått nye motorer, det er bra. Denne er fra 1998, ny motor i 2011 og pris på 240 000 kroner. Båter med nyere motorer ligger fra ca. 300–350 000,-.
GOLDFISH 21: Ingen oversikt er komplett uten en kikk på hva som finnes av Goldfish 21 og 22 på markedet. Selv om flere av båtene er 20–25 år gamle, har de egenskaper, design og kvalitet som gjør dem til et av de mest interessante nyklassikerkjøpene. Mange har fått nye motorer, det er bra. Denne er fra 1998, ny motor i 2011 og pris på 240 000 kroner. Båter med nyere motorer ligger fra ca. 300–350 000,-. Foto: Faksimile finn.no
<b>HR 480 SC:</b> Det svenske verftet har spesialisert seg på rimelige båter med gode praktiske egenskaper. Vil du ha en nesten ny båt til hyggelig pris, kan denne fine sidekonsollmodellen være noe å kikke nærmere på. Båten på bildet er fra 2014 og koster 115 000 kroner, men utvalget er bra og spredt fra 2010- til 2023-modeller med pris fra 50–200 000 kroner. 
HR 480 SC: Det svenske verftet har spesialisert seg på rimelige båter med gode praktiske egenskaper. Vil du ha en nesten ny båt til hyggelig pris, kan denne fine sidekonsollmodellen være noe å kikke nærmere på. Båten på bildet er fra 2014 og koster 115 000 kroner, men utvalget er bra og spredt fra 2010- til 2023-modeller med pris fra 50–200 000 kroner.  Foto: Faksimile finn.no

Sjekkliste ved bruktbåtkjøp

1. Båtens eier- og servicehistorikk: Løsøreregisteret
2. Motor – bør prøvekjøres
3. Skrog og dekk
4. Elektronikk og elektrisk system
5. Eventuelt pantry og toalett
6. Puter og kalesje
7. Lensesystem
8. Sjekk markedet
9. Se på flere båter
10. Bruk kontrakt fra Forbrukerrådet

<b>IBIZA 20 TOURING:</b> En av de mest allsidige Ibiza-modellene fra 1990- og tidlig på 2000-tallet. Vi husker den som en behagelig og stabil båt i sjøen. God plass om bord og stor, lun vindskjerm. Den todelte cockpiten med arbeidsområde akter gjør at den kan fylle flere roller. Utvalget er stort, med eldre båt/motormodeller fra 100 000,- til nyere med remotorisering opptil 250 000 kroner. Vår utvalgte er fra 2000, med en Suzuki 140 fra 2019 og pris på 199 000,-.
IBIZA 20 TOURING: En av de mest allsidige Ibiza-modellene fra 1990- og tidlig på 2000-tallet. Vi husker den som en behagelig og stabil båt i sjøen. God plass om bord og stor, lun vindskjerm. Den todelte cockpiten med arbeidsområde akter gjør at den kan fylle flere roller. Utvalget er stort, med eldre båt/motormodeller fra 100 000,- til nyere med remotorisering opptil 250 000 kroner. Vår utvalgte er fra 2000, med en Suzuki 140 fra 2019 og pris på 199 000,-. Foto: Faksimile finn.no
<b>NIMBUS 22 NOVA:</b> Med en eier og full historikk tok det selvsagt ikke lang tid før akkurat denne båten ble snappet opp av en heldig kjøper. De små Nova-modellene er kjent som praktiske, velkjørende båter med solid teknisk kvalitet. 2002-modell med kun 369 timer på Volvo Penta KAD32 og pris på 259 000,- virker som en bra deal. Det finnes flere Nova 22 til slags, prisområde fra ca. 200 til 325 000,-.
NIMBUS 22 NOVA: Med en eier og full historikk tok det selvsagt ikke lang tid før akkurat denne båten ble snappet opp av en heldig kjøper. De små Nova-modellene er kjent som praktiske, velkjørende båter med solid teknisk kvalitet. 2002-modell med kun 369 timer på Volvo Penta KAD32 og pris på 259 000,- virker som en bra deal. Det finnes flere Nova 22 til slags, prisområde fra ca. 200 til 325 000,-. Foto: Faksimile finn.no
<b>SESSA KEY LARGO:</b> Klassiske italienske solskinnsbåter med godværsegenskaper i toppklasse. Innimellom mange eldre modeller til 150–200 000 kroner dukker denne 19-fots 2018-modellen opp. Fremstår som bortimot ny og eneste minus er at Yamahas 115 hk kanskje kan bli litt snau for dem som liker høyere toppfart enn 31 knop. At den med 195 000,- koster det samme som 10 år eldre utgaver er likevel viktigere.
SESSA KEY LARGO: Klassiske italienske solskinnsbåter med godværsegenskaper i toppklasse. Innimellom mange eldre modeller til 150–200 000 kroner dukker denne 19-fots 2018-modellen opp. Fremstår som bortimot ny og eneste minus er at Yamahas 115 hk kanskje kan bli litt snau for dem som liker høyere toppfart enn 31 knop. At den med 195 000,- koster det samme som 10 år eldre utgaver er likevel viktigere. Foto: Faksimile finn.no
<b>WINDY 22 SPORT:</b> Dette er en av våre rimelige Windy-favoritter med sportslighet, soliditet og evigvarende klassikerstatus. Disse blir gjerne tatt godt vare på, noe denne 1986-modellen er et godt eksempel på. Nylig striglet utvendig og ny teak for noen år siden gir et velholdt inntrykk. Selv den originale Volvo Penta V8-motoren på 225 hk ser bra ut i et ryddig motorrom. Prisen på 175 000 kroner gir spillerom for utbedringer, oppgraderte 22 Sport ligger nemlig ute for 400–450 000 kroner.
WINDY 22 SPORT: Dette er en av våre rimelige Windy-favoritter med sportslighet, soliditet og evigvarende klassikerstatus. Disse blir gjerne tatt godt vare på, noe denne 1986-modellen er et godt eksempel på. Nylig striglet utvendig og ny teak for noen år siden gir et velholdt inntrykk. Selv den originale Volvo Penta V8-motoren på 225 hk ser bra ut i et ryddig motorrom. Prisen på 175 000 kroner gir spillerom for utbedringer, oppgraderte 22 Sport ligger nemlig ute for 400–450 000 kroner. Foto: Faksimile finn.no