Yamaha F200

Brobyggeren

Med en 150 hk i det ene hjørnet og en 225 hk i det andre, er den nye 200 hesteren en etterlengtet nykommer i Yamahas motorprogram.

Pluss ikon
FIRERBAMSE: Med 2,8 liters sylindervolum hører Yamaha F200 med til de største firesylindrete motorene. Det krever sine balanseaksler for å gå pent. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
FIRERBAMSE: Med 2,8 liters sylindervolum hører Yamaha F200 med til de største firesylindrete motorene. Det krever sine balanseaksler for å gå pent. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
Først publisert Sist oppdatert

Yamaha har lansert F200, en 2013-modell som passer godt til en del av de større båtene i utvalget fra Yamaha Motor Scandinavia. Vi har testet motoren på en Buster Magnum, men også båter som Finnmaster 68 DC, Yamarin 65 DC og 68 DC vil kle den nye motoren godt. Og har du en eldre båt der den gamle motoren begynner å skrante, kan F200 være en interessant motor å bytte til.

I båtverden har man en forkjærlighet for store firesylindrede motorer.

Mens man på bilfronten stort set har trukket grensen ved toliters sylindervolum for firesylindrede motorer (med noen unntak), og små turbomotorer på 1,0-1,6-liters volum nå er i ferd med å overta mye av showet, ser det annerledes ut for utenbordsmotorene.

Det er den nye Yamaha F200 et godt eksempel på. 2785 cm³ sylindervolum betyr drøyt 100 cm³ ekstra i forhold til den velkjente Yamaha F150.

Litt større boring, men samme slaglengde i F200 sørger for tilleggsvolumet. For øvrig følger Yamaha F200 det som har vært standarden for moderne utenbordsmotorer de senere årene.

Her finner du fire ventiler per sylinder, doble overliggende kamaksler, og selvfølgelig elektronisk styrt bensininnsprøytning. Som normalt for store firesylindrede motorer er også balanseaksler på plass for å dempe vibrasjoner og gi mer behagelig gange. Variable kamakseltider skal gi forbedring av dreiemomentet. På G-modellen får du elektronisk styrt gass/girskift og som ekstrautstyr en avansert 5-tommers skjerm for motorinformasjon.

VELKJØRT: Vi har testet motoren på en Buster Magnum, men også båter som Finnmaster 68 DC, Yamarin 65 DC og 68 DC vil kle den nye motoren godt. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
VELKJØRT: Vi har testet motoren på en Buster Magnum, men også båter som Finnmaster 68 DC, Yamarin 65 DC og 68 DC vil kle den nye motoren godt. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Godt forhold mellom vekt og effekt

Tekniske data Yamaha F200F

  • Volum: 2785 cm³
  • Boring x slag: 96 x 96,2 mm
  • Effekt: 200 hk ved 5500 o/m
  • Turtallsområde: 5000-6000 o/m
  • Vekt: 226-227 kg
  • Stammelengde: L: 516 mm, X: 643 mm
  • Pris: Fra 211 756,-
  • Mer info: www.yamaha-motor.eu/no

Litt av poenget med de store firesylindrede motorene er å spare vekt og dermed gi bedre balanse i sjøegenskapene der en sekssylindret motor ville bli for tung. Sammenlignet med F150 er det i alle fall ikke vektproblemer som vil hindre deg i å sette en F200 på hekken. De veier omtrent det samme; F150 fra 223-228 kg og 226-227 kg for F200.

Ser vi opp mot den nye V6-motoren fra Yamaha er den ca. 30 kilo lettere, og opp mot den gamle V6-modellen ca. 40 kilo lavere vekt. For oss er det spesielt interessant å kjøre den nye Yamaha F200 på nettopp Buster Magnum. Den nesten syv meter lange aluminiumsbåten passer fint med motorer fra 150 hk. Den har stabile sjøegenskaper og er en båt som tåler hastigheter opp mot 50 knop. I tillegg kjørte vi Magnum på langtest sommeren 2011 med den nye V6-motoren F250 på hekken.

Bedre sammenligningsgrunnlag kan vi neppe få.

Det subjektive inntrykket av den nye motoren er meget godt. Den gjør slik du forventer av en moderne utenbordsmotor; starter lett, har myke girskift og går nesten umerkelig stille på tomgang. Vi bruker Buster Magnum med F200 som foto- og servicebåt under vårens store båttest. Dermed får motor og båt prøvd seg på varierte oppgaver, og fra førerplass får du raskt den gode følelsen av en pakke som fungerer til det aller meste.

Den går fint i lav hastighet, akselererer kjapt i plan og når det haster en smule, klyver den raskt opp mot 45 knop på GPS-en. Når du skal hit og dit i en fei setter du pris på å kunne slippe gassen litt tilbake, og likevel ha et fint ekspressfart- område mellom 35-40 knop. I de tilfellene vi har litt bedre tid, lar vi F200 ta det litt mer med ro og faller tilbake i marsjfartområdet mellom 20-25 knop. Da ligger turtallet fra 3000-3500 o/m og drivstofføkonomien er på sitt beste.

Vi registrer også at Yamaha har klart å temme noen av de turtallsområdene der en firesylindret motor gjerne gnager litt i ørene, slik at vi tør utrope F200 til den mest kultiverte fireren i Yamaha-programmet.

Jevn fight med V6

STILLE: Det subjektive inntrykket av den nye motoren er meget godt. Den gjør slik du forventer av en moderne utenbordsmotor; starter lett, har myke girskift og går nesten umerkelig stille på tomgang. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
STILLE: Det subjektive inntrykket av den nye motoren er meget godt. Den gjør slik du forventer av en moderne utenbordsmotor; starter lett, har myke girskift og går nesten umerkelig stille på tomgang. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Vi kjører testmålinger i omtrent samme turtalls- og fartsområder som da vi kjørte båten med F250. Og resultatene er omtrent som vi forventer oss. I lav fart og marsjfartområdet 20-25 knop har F200 et merkbart lavere forbruk enn F250. Begge går billigst rundt 21 knop; 0,74 liter per nautisk mil for F200 og 0,87 for F250. I tabellen for testresultater ser du at F200 holder seg mellom 0,74-0,9 l/Nm mellom 19-30 knop, noe som betyr at du i dette fartsområdet har en nøysom båtpakke.

Testdata Buster Magnum med Yamaha F200F

Turtall

Fart, knop

Støy, dBA

For-bruk, l/Nm

For-bruk, l/t

2000

7,5

69

1,13

8,5

2500

13,7

72

0,89

12,2

3000

19,4

76

0,74

14,4

3200

21,5

76

0,74

15,9

3500

24,7

79

0,77

19,0

3800

26,7

80

0,85

22,7

4000

29,4

80

0,9

26,5

4200

30,2

80

0,98

29,6

4500

32,8

81

1,10

36,1

5000

37,3

81

1,29

48,1

5500

41,3

85

1,55

64,0

5700

44,5

87

1,64

73,0

Fra 30 knop utlignes forbruksfordelen, og når du nærmer deg 40 knop bruker F200 noe mer drivstoff enn F250. Ved toppfart rundt 45 knop nøyer F250 seg med 1,46 l/Nm, mens F200 med spiker'n i bunn bruker 1,64 l/Nm. Det føyer seg inn i et mønster vi har sett mange ganger. Så lenge skroget ikke butter mot fartspotensialet som ligger i motoren, vil en sterkere motor gå billigere når du nærmer deg området for maksimalytelsen til en mindre motor.

Slik fungerer det også i dette tilfellet. Mønsteret er tilsvarende for støynivået, det er først er fra området rundt 40 knop at F200 støyer mer.

Tar vi en kikk på dataene or F150 som vi har testet på lillebror Buster XXL, forsterkes inntrykket av at F200 er en kultivert firesylindret motor. Spesielt på turtall fra 5000 o/m ligger støynivået merkbart under F150.

God mellomting

I en kjøpssituasjon handler det mer om desibel, knop og forbruk. Da kommer bruksmessig og følelsesmessige aspekter inn, og selvfølgelig pris.

Også her er Buster Magnum et godt utgangspunkt, siden de tre mest aktuelle motorkandidatene er tilgjengelig her.

Med F200F koster båten 484 300 kroner. Velger du F150A blir prisen 27 000 kroner lavere, går du for en F225F går den opp med drøyt 43 000 kroner. Ut fra det regnestykket virker F200 som en fin middelvei når det gjelder fornuftsmessige kriterier. Ser du på rene motorpriser, starter F200 på drøyt 211 000 kroner, mens F150 kommer på 180- 183 600 avhengig av stammelengde. F225F koster fra 264 000 kroner.