Princess 98 MY
Britisk eleganse i alle ledd
Hvis du har veldig mye penger på bok,er ikke Princess 98 Motor Yachtdet verste du kan bruke hundre millioner på.
Et av høydepunktene på den årlige Düsseldorfmessa, er å snike seg om bord i messas største båt for å drømme seg bort. På årets messe var det britiske Princess som hadde med seg den aller største båten eller rettere sagt: Det største skipet.
Med en lengde på snaue 100 fot og en bredde på syv meter, sier de seg nesten selv at dette blir et imponerende skue både utvendig og innvendig.
Akkurat denne båten ble overlevert til en lykkelig eier mens den var utplassert på Princessstanden.
Da hadde det gått med omtrent to år på planlegging og bygging, og båten skal snart sette kursen mot Hellas hvor den skal være stasjonert. Når det er snakk om båter på denne størrelsen, er det som regel ingen standardkonfigurasjon. Her er alt, både løsninger og utseende, bygget etter eierens ønsker.
I dette tilfellet betyr det at mye i innredningen er signert det italienske motehuset Fendi.
Idet man kommer inn i den voldsomme salongen skjønner man fort hvor stor denne båten faktisk er.
Spesielt de syv meterne i bredden merkes godt. Her er det to separate sofaer på babord side, og en benk som går langs hele skutesiden på styrbord side. Materialvalgene er en kombinasjon av lyst skinn og stoff samt klassisk, mørkt treverk. Dette går igjen gjennom hele båten, og selv i mannskapslugaren finner man skinnkledde vegger og eksklusivt treverk.
Effektiv arbeidsplass
Princess 98 MY
- LOA: 30,12 m
- Bredde: 7,1 m
- Tørrvekt: ca. 100 t
- Kabiner: 5+3
- Tankvolum: 11 000 L
- Motor: 2 x MTU V16 2600 hk.
- Toppfart: 27-29 knop
- Pris: fra ca. 80 000 000 kroner
- Importør: www.vollenbatsenter.no
- Info: www.princessyachts.com
Rett bak cockpiten finner man et fullt utstyrt kjøkken på størrelse med de fleste av oss er vant til å bruke hjemme. Her er det også åpent inn til førerplassen slik at den som lager maten også kan følge med på hva kapteinen driver med. Og han har definitivt mye å drive med.
Å holde kontroll på over 30 meter med møbler, mennesker og mat krever sin mann. Heldigvis har han en god del hjelpemidler. Blant annet er det tre store skjermer hvor man for eksempel kan bruke én som kartplotter, den andre som radarskjerm mens den siste viser bilder fra kameraet i motorrommet. Det er også en copilotplass hvor man har VHF, og tilgang til flere av båtens andre hjelpesystemer slik at kapteinen ikke nødvendigvis trenger å gjøre all jobben selv.
Kabinene er plassert under dekk. I denne båten har eieren valgt å ha to såkalte VIP-kabiner og to mer normale gjestelugarer i tillegg til den voldsomme eierkabinen.
Sistnevnte er plassert i akterenden, og den kan egentlig ikke beskrives som annet enn gigantisk.
Den tar hele båtens bredde, og aktenfor lugaren finner man et stort bad på styrbord side. Dette er blant annet utstyrt med bidet i tillegg til dusjen, som er på størrelse med hele badet i mer normale båter, to håndvasker og et porselenstoalett. Vegg-i-vegg med badet har eieren valgt å plassere en walk-in-garderobe med mer enn nok plass til både omkledning og lagring av de rene klærne som har blitt vasket i crewkabinen.
Selv om rederlugaren er den desidert største, er det ingenting i veien med de fire andre kabinene heller.
De to minste er nok tenkt å brukes av barn,og er så vidt litt mindre enn eierlugaren i en gjennomsnittlig 40-foter. De to VIPlugarene som er plassert i baugen og på babord side har hvert sitt store bad og byr på samme komfort som et rom på luksushotell. Her er det både arbeidspult med innebygget smykkeskrin og stor garderobe.
Danseplass på flybridgen
Etter vi har tatt turen innom alle kabinene og blitt imponert over både materialkvalitet, utseende og hva som finnes av komfortutstyr, er det på tide å ta turen et par etasjer oppover for å se på det som for mange er båtens høydepunkt, nemlig flybridgen.
På en båt i denne størrelsen vil man av naturlige årsaker få en ekstremt stor flybridge som kan romme det meste man vil. I denne båten har eieren valgt å droppe det mange kanskje vil se på som obligatorisk i en båt som dette nemlig boblebadet på flybridgen.
Det er imidlertid både grill, wetbar og behagelige sitteplasser og solsenger til alle som befinner seg om bord. Den delen av flybridgen hvor det er ment at man skal oppholde seg er selvfølgelig dekket av en elektrisk biminitopp så man kan velge hvor solbrent man har lyst til å bli.
Farvannet slike båter som regel beveger seg i er ikke akkurat de mest regntunge i verden.
Helt bakerst i båten finner vi mannskapslugarene. I denne båten er det hele tre stykker, og til sammen er det plass til fem personer.
I en båt på denne størrelsen er det nok greit å ha med seg litt hjelp, slik at du og gjestene dine ikke trenger å bry dere med trivialiteter som matlagning, manøvrering og klesvask. Det er tross alt snakk om en ferie. Man trenger imidlertid ikke bekymre seg for at mannskapet lider noen nød om bord.
En egen salong, godt utstyrt pantry og komfortabel størrelse på kabinene sørger for at både kaptein og matroser har gode forhold mens de er på jobb. Her er det også en skjerm som gjør at man kan overvåke flere av båtens systemer i de tilfellene det trengs.
80 til 100 millioner kroner
En av de to inngangene til maskinrommet er også her, og for noen som er over snittet interessert i det tekniske, er også dette et meget imponerende skue. Her sitter det to MTU-maskiner med seksten sylindere og tre turboer hver.
Til sammen yter de to gigantene smått vanvittige 5200 hester.
Det gjør at den 30 meter lange, og godt over 100 tonn tunge, båten har en toppfart på i underkant av 30 knop. Da forsvinner sannsynligvis en god del av de 11 000 literne med diesel ganske fort, men hvis man legger seg på rundt 10 knop skal motorene klare seg med rundt 150 liter i timen.
Da har du en rekkevidde på omtrent 660 nautiske mil noe som er nesten like langt som fra Bergen til Harstad. Men som alltid koster det å være kar spesielt når man snakker om gigantyachter som denne. Hva det koster kommer selvfølgelig an på hva du som kunde vil ha om bord og hvor eksklusive materialer du velger, men den norske Princess-importøren antyder at en båt som dette vil havne på mellom 80 og 100 millioner kroner ferdig utstyrt. Vi får spørre redaktøren om en lønnsøkning.
LES OGSÅ:
Denne saken ble første gang publisert 04/04 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.